Problem: Fiber saknas plötsligt i köpt hus

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Yoko666, 25 apr 2023.

  1. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag tycker absolut du ska strida lite för din sak, du säger ju att det står i annons och dokumentation att fiber finns. Punkt.

    Men du nämner även att föregående ägare haft tv via fiber.
    Så det kan vara så att fiber finns indraget men man har endast nyttjar tv tjänsten, så var det när vi flyttade in i vårat hus.
    Äldre herre men han hade dragit in fiber men nyttjade endast tv. Det borde ju som sagt funka om tv via fiber har funkat, sen känns inte vardagsrummet som "optimala" stället att sätta en converter i.
    Har du källare tror jag mer på att den sitter där? Annars i nån teknik skrubb där du har inkommande vatten och el mm.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

     
    katho och jnsson gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tvärtom. Han säger att det INTE står något om att fiber finns. (Vilket också är vad @Leo83@Leo83 också påtalar tror jag.)
     
    katho och jnsson gillar detta.
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Såklart... Ni har helt rätt.
    Då är det ju såklart inget att göra något åt.

    Dock borde det kollas upp ordentligt om föregående ägare haft tv via fiber. Då bör ju fiber finnas?
     
    Kristy gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Nattsvärtan fortsätter även idag idag fick jag bekräftat av nätägaren att vi inte har fiber installerat i fastigheten. Bra detektivarbete med tanke på att jag berättade det för dom igår. Lyckades få en planritning över var fibern ligger vid tomtgränsen och det är precis mellan äppleträden och med lite tur ca 10 m att gräva.

    Så när jag tagit det med nätägaren ITUX fick jag sen ta turen med tele2 som är leverantör och här fortsätter mardrömmen. Så vi skrev papper på huset i början av februari. Så jag ringde i slutet av februari för att kolla leveransmöjlighet och fick info att vi byter från Coax till öppen fiber så jag tappar 100 mbit från 600 till 500 inga problem så får jag kampanjpris för att jag binder avtalet på 12 månader men jag kunde inte säga vilket datum vi skulle flytta så jag skulle återkomma. Så nu menar tele2 att jag är bunden på mitt avtal på 12 månader trots att dom inte kan leverera tjänster på adressen för att jag tecknade om avtalet på min gamla adress. Jag berättade att jag kontaktade kundtjänst i februari endast för att kolla leverans på nya adressen och anledningen till att jag tecknade om var just för att vi skulle få kampanjpris på nya adressen flyttdatum var inte spikat men det var inga problem att återkomma med flyttdatum med någon veckas marginal. Hänvisades till ångeravdelningen av teknisk support som menade att dom kan göra en uppsägning och att jag fortfarande hade ångerrätt till den 29:e de kan också gör en uppsägning med ”chefsbeslut” i dessa ärenden när tjänst inte går att leverera. Men efter att ha ringt 3 gånger till ånger avdelningen samtalen bröts hela tiden, så insisterar man på att jag har bundit mitt bredband och sen plötsligt valt att flytta. För varje person som man pratar med får man dra hela historien igen och alla säger ”men det är inga problem du kan ha fibern jag ser det på adressen”. Jag fick förklara 3 gånger för en att jag har ingen fiber den finns under asfalten och då frågade personen seriöst ”jaha är converten under asfalten” Det är helt sjukt skrattretande. Vad fan håller dom på med? Det finns ingen reklamationsavdelningen att vända sig till och dom har inga krav mot mig som kund jag har bara krav mot dom? *lessen

    edit: skrivet i affekt ifall jag är helt osammanhängande;)
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är lugnt! Skriv på bara. Vi är med dig!
     
    pebe292, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tvivlar starkt på att det finns någon sanning i det då är information som härstammar från Tele2. Har pratar med Itux ”underleverantör” som sitter med detaljkännedom kring det lokala fibernätet och de har konstaterat var fiber rörsläppet är på tomtgräns. Så fibern har sldrig funnits i huset.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Ta skärmdumpar och spara all dokumentation där Tele2 påstår att de kan leverera till din nya adress. Du har ju tecknat avtalet under förutsättning att de kan leverera på adressen, vilket är falskt. Det är ju löjligt vilseledande att hävda att det går att leverera till en adress och sedan inte ha möjlighet att göra det.
     
    trjberg, Yoko666 och Kristy gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Det är ju löjligt vilseledande att hävda att det går att leverera till en adress och sedan inte ha möjlighet att göra det… och ändå hävda att bindningstiden gäller. Personen på kundtjänst menade att mitt problem var att ”jag själv valt att flytta till en ny adress och då får jag ju stå mitt kast i fall dom inte kan leverera tjänsten”. Ett alternativ var att överlåta och flytta abonnemanget till någon annan eller ännu bättre flytta tillbaka det till min gamla adress känns ju rimligt att jag ska flytta tillbaka dit eller ska jag bjuda den som bor där nu på internet. Ledsen men det har varit så extremt låg nivå på kundtjänstmedarbetarna som jag pratat med idag deras resonemang och argument är så meningslösa och blir irriterade och höjer rösten för att jag inte orkar lyssna på deras briljanta idéer om att flytta tillbaka bredbandet till gamla adressen. Jag kände att det gav mer att diskutera med den tekniska supporten istället som hade lite mer koll på läget och personen där insåg vilken dålig sits dom satt mig i genom att binda avtalet som dom sen inte kan leverera på och där hörde jag en ton av äkta förståelse över hur mycket dom lyckats blåsa mig. Den personen kunde åtminstone kompensera med mobil surfgaranti en extra månad och med lite tur kanske man kan få in fibern inom 2 månader. Lär dra några vändor med konsument ombudsmannen kring både itux och tele2 men det är väl samma koncern i grunden och kommer garanterat aldrig någonsin ha tele2 som leverantör igen efter det här. Kommer gärna betala dubbelt så mycket bara det inte är tele2.
     
    Moby gillar detta.
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    finns det dokumentation på att de säger att de kan leverera på den nya adressen?
    om ja, så är det ett kontraktsbrott från tele2 sida att de nu inte levererar och du kan då med konsumentvägledarens hjälp antingen få tele2 att bekosta ingrävning av fiber eller häva kontraktet.

    Edit.
    du skrev "teknisk support som menade att dom kan göra en uppsägning och att jag fortfarande hade ångerrätt till den 29:e"

    Enklast är då att du genast använder ångerrätten och säger upp bredbandet med omedelbar verkan. så länge ångerrätten gäller så kan de inte hävda att du är bunden
     
    Yoko666 och Kristy gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    jag ringde ånger 3 gånger igår just för att säga upp det snabbt som tusan men iom att jag förlängde avtalet den 27 februari när jag kollade upp allt inför flytten så har jag ingen ångerrätt abonnemanget inte är nytt. Väntar på kontakt från konsumentvägledare.

    när jag läser villkoren på tele2s sida så tolkar jag att villkoren gäller när dom kan leverera tjänsten vilket dom inte kan. Men det står ingenstans vad som gäller när kund är binden.

    När jag ändå är inne på tele2 rantet igen. Så har dom skickat en ny router till mig mot frakt och miljöavgift trots att jag uttryckligen sa att de inte skulle göra det då den inte fungerar med mina smarta prylar. Och ändå skickar dom ut en till min gamla adress så klart. Vad tror vi kommer dom lägga lite felsökningsavgifter på mig också kanske lite extra avgifter för att jag inte hämtar ut den utskickade routern. Aldrig mer tele2. Jag kommer gladeligen betala 1000 spänn i månaden med telia mot 299 för tele2 en principsak som kommer kosta men vad jag längtar till ett överprisat gigabit från telia ;)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Från Tele2s villkor:

    "A 2.3 Kund som flyttar till en ny bostad som är ansluten till Tele2, kan flytta över Tele2s Tjänster till den nya bostaden, under förutsättning att Tjänsten är tillgänglig i den fastighet där Tjänsten ska brukas. Om Kundens bostad omfattas av ett så kallat öppet nät eller gruppavtal mellan fastighetsägaren och Tele2 kan Kunden endast i undantagsfall flytta över Tele2s Tjänster till en ny bostad. Kunden ska anmäla adressändring till Tele2 senast 1 månad i förväg. Tele2 har rätt att ta ut en flyttavgift enligt vid var tid gällande prislista. För Kund som flyttar till bostad som inte är ansluten till Tele2 gäller betalningsskyldighet för återstående bindnings-/avtalstid."

    https://comhem-assets.azureedge.net...042305002_Abonnemangsvillkor_privat_Tele2.pdf

    Det finns lite utfall från ARN på snarlika ärenden här:

    ARN-beslut som rör flytt
     
    Pfefe, Kristy och Yoko666 gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, det var ju rätt klart formulerat. Men möjligen har TS lite på fötterna om Tele2 tidigare påstått att de KAN leverera. Tyvärr verkar inget finnas svart på vitt. Klart jobbigt!
     
    Yoko666 gillar detta.
  14. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Du får väl säga till tele2 att skicka ut en tekniker till dig då du inte lyckas få igång ditt "fiber" som dom påstår att dom kan leverera till dig. Då lär dom väl snart märka att det inte funkar även om det står i deras system att det ska funka.
     
    Kristy, Yoko666 och Asawi gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Så kortfattat att dom la på den nya bindningstiden i samband med att jag ringde dom och verifierade leveransmöjlighet för nya adressen i slutet på februari när allt var klart med husköpet, ger dom rätten att ta betalt för hela bindningstiden även nu när det visar sig att dom inte kan leverera tjänsten.

    fråga någon som har koll på om man inte måste dokumentera allt som diskuteras på kundtjänst? Tänker samtal spelas ju in med mera. Vid tillfället bindningstiden lades på diskuterade vi flytt 80% av tiden. Har man inte rätt att begära ut informationen från kundtjänst? I så fall borde väl det kunna styrka min sak att dom lovat levererans och sen inte håller vad dom lovar men kräver att jag ska göra det?

    Den enda dokumentationen som jag har är ju beställningsbekräftelser men det lär väl inte ge så mycket tänker jag. Det är väl lika mycket ett löfte om leverans som att Kalle på kundtjänst lovat det. Det känns inte som det spelar någon större roll vad som sagts, är du bunden så är du hur och varför spelar mindre roll. Bäst!
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    GDPR
     
  17. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag hade fokuserat på att hitta någon som kan tänkas ta över ditt abonnemang, t.ex. någon kompis/släkting.

    Överlåta abonnemang
     
  18. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kontakta Plånboken, dom brukar ju vilja grotta i sånt här.
     
    Yoko666 och Kristy gillar detta.
  19. bom

    bom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2022
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Kanske en strimma av hopp :
    Jag har fiber installerad, men har aldrig använt den.
    Jag betalar 40:- /mån för "underhåll".
    Det går att avstå detta, och spara 40-lappen, men då
    kostar det 1000:- att ansluta igen.
    Kan det vara så förre (eller förrförre) ägaren gjort?
     
    Kristy gillar detta.
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det borde väl gå att se var fibern går in i huset om det är framdraget tycker jag. Borde vara i anslutning till där fiberdosan sitter.
     
    Yoko666, katho och Kristy gillar detta.