Problem: Dual SIM, SMS efter återstart

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av gaaloe, 3 maj 2023.

  1. gaaloe

    gaaloe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en razr 2022, den vikbara luren. Jag har ett kontantkort i fysiska SIM-1 och ett abonnemang i eSIM SIM-2. Jag har valt att använda SIM-2 (Halebop) som förvalt värde för allt: Samtal, datatrafik och SMS. Det funkar tills nästa omstart. Då envisas telefonen med att sätta förvalt värde för SMS till kontantkortet i SIM-1. Efter en on/off omstart måste jag alltid dyka ner i menyträdet och sätta tillbaka SMS till SIM-2 igen. Glömmer jag detta kommer nya kontakter att markeras som SIM-1, och det är nästan omärkligt för mig, men det blir jobbigt för den uppringda eftersom jag nästa gång troligen har ändrat avsändande nummer till SIM-2.
    Telefonen markerar korrekt redan använda SMS-kontakter med SIM-2 (om det var valt!) och minns detta över omstart, bara nya nummer direkt efter omstart påverkas av problemet. Jag vet att man kan välja SIM-1 eller SIM-2 manuellt i inmatningsfältet för SMS. Det är det förvalda värdet jag är ute efter, det byts till SIM-1, oönskat.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Du kan väl välja att använda SIM 2 på en enskild kontakt när du lägger till kontakten. Du behöver inte vänta tills att du faktiskt ringer eller sms och där med riskera att du inte gjort det innan en omstart.

    I övrigt låter det som en bugg att den inte minns den allmänna inställningen att använd ett specifikt SIM. Har du kollat om det finns anmält/rapporterat hos motorola?

    En möjlig lösning är att använda någon typ av automatisering app som slår tillbaka till SIM 2 efter en omstart, så att du manuellt inte behöver "dyka ner i meny trädet" . Blir kanske svårt att använda omstart som trigger dock... Man får nog bara kreativ.
     
    Last edited: 3 maj 2023
    Kristy gillar detta.
  3. gaaloe

    gaaloe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Var hittar man en sida att anmäla eller rapportera sådant?
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER