Ny mobil runt 5k? Pixel 7a?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hojte, 16 maj 2023.

  1. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu när min oneplus nord börjar blir trött i batteriet efter snart 3 år så börjar jag kolla runt på nya telefoner

    Är ju nöjd med den jag har idag förutom att blåtanden blev ju fuckad efter senaste uppdateringen till oxygen os 12 så har ju ingen bra räckvidd på den...

    Men blev ju lite sugen på pixel 7a men vad för alternativ finns det i denna prisklassen? Så man kan jämföra lite
     
    Rint och vandahl9 gillar detta.
  2. vandahl9

    vandahl9 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Intressant tråd att följa!

    Sen så är det ju en lurig fråga eftersom alla prioriterar olika funktioner och även storlekar och former :)

    Utifrån mitt eget perspektiv så kör jag just nu en Nothing (1) efter att under vintern och året testat ALLT inklusive flaggskepp från Samsung, Apple samt P7P (som jag älskar fortfarande) samt Poco, Xiaomi, Oneplus osv men för din budget så kan jag med oerhört varm hand rekommendera NP1!
    Tycker att det är en otroligt kompetent mobil som tickar alla boxar och som dessutom stilmässigt sticker ut på ett mycket positivt sätt!
     
    Hojte gillar detta.
  3. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    NP1 visste jag inte fanns, men Sedär, 1 år gammal modell, får se om jag kan hitta någonstanns där man kan klämma på den lite.

    Är ju en vanlig användare av mobil, använder den till sociala medier, poddar, spotify och tar lite bilder då och då är ju inte en toppen fotograf , spelar inte mycket så mycket.
     
  4. vandahl9

    vandahl9 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Kan tillägga förutom att den har "allt" man behöver och lite till så är Nothing OS också ett riktigt cleant och bra system :)
     
  5. Alaeus

    Alaeus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är nästan i exakt samma sits som TS med en OnePlus Nord som börjar tröttna. Dessutom upphör säkerhetsuppdateringar i juli så jag ser mig om efter en ny lur.

    Hur är kamerorna om man jämför Pixel 7a med Nothing (1)?
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kameramässigt är väl Google Pixel 7a bäst i prisklassen. Sen är den rätt kompakt också, medan Nothing Phone 1 är en rätt stor mobil.
    Beror lite på vad man föredrar. I dagsläget hade jag troligen gått på en Pixel 7a.
     
    Rosén78 och Kristy gillar detta.
  7. vandahl9

    vandahl9 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Pixel är alltid Pixel när det gäller kameran!

    Har kört NP1 i ett par veckor nu med modifierad Gcam och den tar riktigt fina bilder också :)

    Kommer från P7P innan.
     
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag hade satsat på en Pixel eller Galaxy A54. Har man Mecenat eller Mecenat Alumni kostar A54an 4300:- direkt från Samsung.
     
  9. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag är ju inget Samsung fan direkt, kommer antagligen få en a54 som jobbmobil när min nuvarande packar ihop så den är jag inte sugen på,

    Lutar mycket åt pixel 7a men det som oroar lite är batteritiden då det verkar vara spretigt hur länge det räcker, eftersom min gamla nord har snabbladdning som fungerar väldigt bra så kan man ju bara sätta den laddaren under en rast och så har man bra med batteri igen. Så tycker man det är synd dom inte satsat på att den kan ta snabbladdning heller.

    Måste få känna o klämma på en n1 och pixel 7a, om n1 är för stor så är det ju tråkigt
     
    Johnh3 gillar detta.
  10. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Tipsades om S23 för halva priset i annan tråd via tele2. Minsta totalkostnad i praktiken blir eventuellt telefonen plus en uppläggningsavgift eller uppsägnings månad om man inte vill ha abonnemanget. Är en process att gå igenom uppsägningen bara. Eventuellt kan du även byta in din gamla lur mot nån form av ytterligare rabatt.
     
    Hojte gillar detta.
  11. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Sedär, ja det är en bra deal faktiskt får undersöka mera
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Pixel 6a säljs ju fortfarande, och har haft ett rejält bra pris vid några tillfällen den senaste tiden (3000 kr).

    Jag ser inget skäl att köpa 7a, när 6a fortfarande säljs och erbjuder uppdateringar flera år till.
    För mig personligen är hårdvaruförbättringarna i 7a inget jag lägger jättestor vikt vid.
    Kan ju vara en tanke.
     
    Hojte och geobjork gillar detta.
  13. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jämför man pixel 6a mot oneplus nord rakt av så är ju nord bättre rent hårdvarumässigt, 8gb ram, större skärm, 90hz. Så ser ingen vinning med att gå ner sig när man vill byta upp sig
     
    Kristy gillar detta.
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Kameramässigt är det ju en rejäl uppgradering för.
    Man får väga för/nackdelar för ens behov
     
    Last edited: 26 maj 2023
    Hojte, jnsson och katho gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Om valet står mellan en Google-telefon (dvs Pixel), med en ren Android-version, snabba programvaruuppdateringar från Google och en mängd andra fördelar, och ett kinesiskt märke med allt vad det innebär i form av moraliska överväganden, risk för integritetsintrång/spionage, och ej ren Android-version, så är valet i mina ögon väldigt lätt. Men visst, alla uppskattar sina behov olika. Jag tycker inte hårdvaran är superviktig på de punkterna du nämner, men jag förstår om de punkterna är viktiga för dig.

    Pixel 6a släpptes ju förra sommaren. Oneplus Nord är tre år gammal. Bör också vägas in.
    Min 6a kommer jag vara nöjd att använda ett flertal år säkert, den känns snabb och rapp i gränssnittet i mitt tycke.
     
    Hojte, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  16. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag menade bara att pixel 6a känns inte som en större uppgradering mer än att kameran är bättre och proccesor, eftersom jag har nord idag så är det jag jämförde med, men behöver byta ut den just för att den är gammal, batteriet har sett sina bästa dagar och säkerhetsuppdateringarna slutar snart komma,

    Men jag tog Tele2s erbjudande om Samsung S23 för 5745kr då det är ett jäkligt bra pris utan att binda upp sig. Jämför man den med pixel 7a, nothing phone 1 i samma prisklass så är det ju rätt stor skillnad på det mesta,

    Återkommer om jag blir nöjd
     
    galaxy81, Kristy och chraist gillar detta.
  17. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det blev så att jag beställde en S23 med 256 gb från Samsung shop och lyckades få ner telefonen på ett magisk sätt till 4239 kr (inkl för 600kr inbytestelefon på min ännu äldre oneplus 6) följde råd på en överklockningssida.
    Och jäklar vilken uppgradering detta var, skärmen är ju stooor skillnad på och även flytet i telefonen, kameran är även den en stor skillnad på såklart,

    Tog dock lite tid att få telefonen skickad då den skulle va med en trådlös laddare men den var restad till 28 juni så skrev att dom kunde tabort den från ordern och då skickades den, samt att jag fick välja lavendel färgen den jag hade valt minst, men för det priset så spelar det ingen större roll då jag ändå har skal på alltid
     
  18. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    7a fick extremt dåligt batteritid jämfört med 6a så köp inte den. Förstår inte hur det är möjligt. 6a måste vara bästa telefonen till priset idag.
     
  19. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Hur gjorde du? Finns erbjudandet kvar?