Problem: Telefonen raderar kontakter

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av Leo83, 15 maj 2023.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Inte lyckats få rätt på det här... Konto/Synkning till andra enheter verkar inte vara problemet. Det fortsätter hända efter att jag tagit bort mitt konto från mina andra enheter.

    Ska väl fortsätta med att ta bort behörigheten till kontakter... Fast svårt att se hur jag ska lyckas hålla mig borta från att ge behörighet till vissa appar då de används dagligen.

    Är det någon som gör övrigt använder Google Contacts app?

    Fundera på varför om man tar 'Alla konton' så finns det ett visst antal kontakter (213 st) och men om jag tar '[email protected]' kontot så vissas annat (427 st).

    Om jag väljer att visa alla kontakter på mitt Google konto så finns det flera kontaktar som heter likdant, dessa kan fick inte slås ihop och om jag söker efter dubbletter med den inbyggda verktyget så hittar den inga, detta trots att kontakterna innehåller exakt samma info. Kan finnas 2,3,4 av samma kontakt.

    Screenshot_20230527_231356_Contacts.jpg #########
    Screenshot_20230527_231545_Contacts.jpg

    Provade att rensa alla dubbletter men slutade då med att jag endast hade typ 50 kontakter kvar istället för 213 som är det jag själv anser att jag har. Fattar inte varför den visar flera hundra flera kontakter fel som dubbletter.
     
    Last edited: 27 maj 2023
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder den appen på mina telefoner och hos mig försvinner inte några kontakter.
     
    katho gillar detta.
  3. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag använder appen men har inte reagerat på att något har försvunnit. Jag har iofs en massa kontakter som jag aldrig använder, säkert över 80% som är gamla/oanvända så om något skulle försvinna där skulle jag säkert inte märka det.
    Ser nu att om jag kollar kategorin för mitt gmail-konto så har jag 180 kontakter, väljer jag "Alla konton" så rapporterar appen 200. Lyckades hitta en som ligger i "alla" men inte i gmail och den var tydligen från WhatsApp.
    Kanske är WhatsApp eller annan app som spökar i det hela?
     

    Bifogade filer:

  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Sorry kanske skulle förtydligat att Google Contacts appen inte har raderat något. Men fick tips att blockera Samsungs egna och använda Googles istället tidigare i tråden. Eftersom jag väntat för att se om synkning till andra enheter var boven så har jag inte installerat det förrän nu.

    Men fråga angående Google Contacts var att den visar olika antal kontakter, trots att jag bara har ett konto. Då borde Alla och Google kontot visa samma. Och ännu märkligare är att trots att jag har dubbletterna har samma info så går det inte att slå ihop dem.

    Ladda ner mina kontakter som fil från Google och den cvs. filen har 213 kontakter...
     
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Att dubbletterna inte går att radera beror med största sannolikhet på att de importerats från olika källor, dvs troligen olika appar (och/eller telefoner) som har ändrat något lite i kontakten så den inte är identiskt (men det behöver inte vara så heller, utan skillnaden ligger dolt i information om ursprunget) och den är därför låst så länge den appen finns aktiverad på någon enhet. Det har jag råkat ut för rätt många gånger. Har haft 4 olika telefoner senaste åren och en platta, alla med samma synkkonto som grund, men varierande appar som påverkat kontakterna. Tror Google sa ifrån senast att Google Meet (fd Duo, fd Hangouts) ägde några och jag därför inte kunde radera. Funnits samma med flera andra appar.

    Väljer jag "Alla" så har jag 346 (330 på Telefonkontakter) men 710 på mitt google-konto. 346 stämmer bra med vad den "riktiga" listan är på en enskild enhet. Sedan tillkommer e-mailkontakter med 92 och företagskontakter med ungefär samma. Har även dubbla Google-konton på alla telefoner så där har också importerats mellan vid olika tillfällen utan att jag vetat om det vid tillfället.

    Många kontakter står också som "importerade vid ....", ibland flera gånger, men långtifrån alla, så troligen är de utan importnotis skapade på en enhet där jag använt Google Contacts och bara varit inloggad med ursprungskontot. Jag minns också att på flera telefoner fått frågan om vilket konto kontakten ska hamna i: Google 1 eller Google 2, Telefonen lokalt (kan bero på Huawei-kontaktapp använts då) och ytterligare ett eller två val som jag inte minns nu (kan t o m varit SIM-kort).

    En hel del gammalt som slaskar fortfarande är från Outlook som jag fortfarande kör (sedan 1990-tal) och det påverkar kontakterna också. Har försökt rensa i Outlook med blandad framgång, men senast lyckades jag med att radera födelsedagspåminnelser för döda personer iaf, efter mycket trixande. Låg synk mellan dator och flera mobila enheter som påverkade och gjorde att de dök upp igen trots raderingar.

    Inget har raderats för mig och därför bryr jag mig oftast inte eftersom jag vet anledningen och hittar de nummer jag vill.

    Edit: Tillägg + förklaringar
     
    Last edited: 28 maj 2023
    BrorSnor, Leo83, chraist och 1 annan gillar detta.
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Väldigt märkligt ändå. Eftersom du exporterat dina kontakter - hade du testat att radera alla kontakter från kontot (rensa bort allt) och sen importera dem på nytt?
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Yes, precis det jag gjorde!
    Aha, det är en bisak, huvudproblemet är att det försvinner kontakter titt som tätt.

    Får se om det fortsätter nu när jag bytt från Samsung Kontakter till Google Contacts.
     
  8. Snoddas10

    Snoddas10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2017
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    En fråga: Jag har ju standardkontakten på tfn,inga problem med den.
    Men är Google contacts bättre,fler funktioner osv?
    Eller är det hugget som stucket vilken man har?Kan man ha bägge samtidigt?
     
  9. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Man kan ha hur många som helst egentligen (på Android), men ju fler kockar desto sämre soppa som det heter. Riskerar bli just så rörigt som denna tråden beskriver.
     
    katho, Kristy och Snoddas10 gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Nja, fast mitt problem beror inte på att jag har haft flera olika... Har alltid bara kört med default kontakt-app på vilken dåvarande lur har varit.

    Enda anledningen till att jag nu installerat Google Contacts parallellt är för att enligt info så raderades kontakterna från min S23U. Fick då tips att disable:a Samsung Kontakter tillgång till mina kontakter och testa med Google Contacts.
     
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    899
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har aldrig påstått att dina problem beror på flera klienter, men det kan röra till det ordentligt om man kör flera olika, som t ex jag gjorde med Huawei och Google samtidigt (samt då Outlook med sin egen inbyggda som blev den tredje inblandade).
     
  12. Snoddas10

    Snoddas10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2017
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    Då känns det som man ska strunta i att installera Google contacts då.Eftersom den jag har funkar utan problem :)
    Tack för svar.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Tolkade det så men vilken tur att vi redde ut det då :D
     
    MultiMan gillar detta.
  14. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.

    View: https://youtu.be/Y8rDeCFbOuY
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    Då har det hänt även med Google Contacts.

    Funderar starkt på att återställa telefonen, ingen vidare felsökning men snabbare än att på.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Jättemärkligt.

    Men då måste jag fråga, har du INAKTIVERAT samsungs-kontaktapp? Dvs inställningen som gör att hela appen inaktiveras i operativsystemet. (Jag är osäker om den går att inaktivera, så bra om du klargör det).
    Eller har du bara inaktiverat behörigheten för andra appar att komma åt kontakt-datan typ?
    Hängde inte med helt på vilket du gjort.

    Mitt tips om att gå igenom de appar som har tillgång till kontakter, och ta bort i princip alla såna behörigheter (tillfälligt), har du testat det ännu? För de allra mest livsnödvändiga apparna, som verkligen behöver tillgång till kontakter i ditt dagliga appanvändande, så kan du ju aktivera en i taget typ.
     
  18. jadand

    jadand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att mina kontakter försvann helt och hållet på min Ultra idag. Helt plötsligt visades bara mobilnummer och inga kopplade kontakter. Som tur var har jag backup (Super Backup Pro) och kunde återställa genom det. Men det märkligaste var att alla kontakter försvunnit från Google konto också. Gick in och kollade papperskorg men tomt där med....fanns en backup från gårdagens datum. Även den var tom. Mycket märkligt?
    Har enbart kört med Sync direkt till Google då de alltid funkat.
    Bockat av Samsungs och Microsoft alternativen.
     
    Last edited: 15 jun 2023
    Leo83 gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 117
    Det försvann massor av kontakter hos mig med på Google-kontot, de låg i papperskorgen och var enkelt att återställa (S23 Ultra).
     
    Leo83 och jadand gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 920

    MINA ENHETER

    @jadand@jadand @Heleg@Heleg tråkigt att det händer er också men känns skönt att det inte bara är jag som är drabbad.

    För mig har det varit ett återkommande bekymmer, även fast jag vill tro att det raderas färre kontakter på sistone.
     
    jadand gillar detta.