Fråga: Hur ser ”fibern” vid tomtgräns ut?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Yoko666, 24 maj 2023.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Så kåken vi köpte hade tydligen inte fiber så nu försöker vi få till det här kalaset hyffsat snabbt. Har haft kontakt med en person som arbetar med det kommunala nätet här som verkar väldigt insatt. Eftersom handläggning av avtal tar lite tid och jag är jävligt ivrig så fick jag ”lov” att börja gräva vid tomtgränsen för att hitta fibern som ska ligga där, så sagt och gjort, grävde ner ca 30-40 cm så hittar jag märkband och det som jag trodde var fibern men min fiberguru på kommunen tycker inte det ser ut som fibern. Så då undrar jag är det någon som vet hur det ska se ut. Jag ska väl eventuellt få instruktioner och massa sånt från den entreprenören som får i uppdrag att dra in fibern men sånt tar tid och lite för ivrig.
     

    Bifogade filer:

  2. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Min granne kopplade aldrig in sin fiber. Om du hittar en sådan här kabel i röret så är det fiber. Denna kommer ut från ett rör som har diametern ca: 10mm.
     

    Bifogade filer:

    Kristy och Yoko666 gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    japp den ligger utmed röret man ser den kommer ur ”slangen” ca 2 mm tjock/tunn
     
  4. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Nej. Om fiber inte är installerad så finns det ingen fiber vid tomtgräns.
    Det man (normalt) lägger vid tomtgräns är ett tomrör.
    Detta tomrör är normalt i storlek 7x3,5.
    Alltså 3,5mm inner och 7mm ytter.

    Detta rör (kallas duct) skall skarvas och dras in till huset och sedan blåser man en fiber från skåpet till dit hus.

    Du får gräva mer.
     
    namkrad och Kristy gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Blir att börja gräva in under asfalten i så fall och se ifall märkbandet leder till något mer. Så den lille kablen/röret som @Calvin&Hobbes@Calvin&Hobbes postade ovan har inget med fibern att göra? Känns märkligt att det ligger kablar/rör-stumpar som inte står med på Ledningskollen.

    Kommer en gubbe i veckan och kollar på det. Känns som det gick lite för lätt ;)
     
  6. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Dom som drar fiber till husen vill inte ha någon extra (onödig) skarv vid din tomtgräns.
    De önskar ett obrutet rör från skåpet till fasaden på huset.

    Rören (ducterna) som ligger fritt i marken har grov tjocklek. C:a 2mm gods i manteln.
    Detta för att de inte skall kollapsa under marktrycket.
    När de är så pass tunna så behöver de dessutom vara ordentligt tätade för kommer det smuts i dom så blir det mycket omständligt att blåsa i en fiber till huset.

    Tejp är ingen bra tätning.

    Det verkar ju ligga något mera i röret, och en fiberinstallation lägger inte två kablar i samma rör (vid en normal installation från ett skåp till en villa)

    Men det som talar för att du är på rätt spår är den gröna plasten som man ser i botten på hålet.
    Just grönt band används till opto.
    Det kan ju vara så att det du ser är slutet på söktråden som man använder.

    Det kan ju vara så att de som har installerat ducterna har avslutat den just där du gräver dragit tråden upp mot ytan och fixerat den med en bit armeringsjärn och plastslang så man lätt skall kunna söka fram änden på dukten.

    Gräv djupare först, du skall inte in under asfalten.
    Märkbandet (det gröna) skall normalt/helst ligga 1 dm ovanför ducten som en varning till grävaren.

    Det är något som detta du vill hitta.
    Rörtätning 4-7mm
     
    Last edited: 28 maj 2023
    Kristy och Yoko666 gillar detta.
  7. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Jag är inte lika insatt som @QV_@QV_ i ämnet men en likadan vit rörstump som grannens svarta kabel kommer ut från (som inte är med på min bild) hade jag vid min tomtgräns. Mitt uppdrag för 8år sedan var att dra (gräva ner) ett rör med YD 25mm från fasaden där jag ville ha fiber fram till "fiberanslutningen" vid min tomtgräns samt lägga det gröna märkbandet ovanför röret innan jag återställde gräsmattan. Det sas att fibern sedan skulle blåsas genom röret. Jag trodde aldrig att den svarta kabeln i röret var opto kabel utan antingen "dragtråd" eller en kabel som via mätning kunde lokaliseras som "min anslutning" i skåpet. Att skarva opto kabel var varken enkelt eller bra.
    Jag gjorde även en genomföring genom fasaden och märkte ut på väggen var jag ville att mediaomvandlaren skulle sitta så placeringen blev optimal för mina behov.
    Året efter så drog jag extra ethernetkablar upp till vinden och använde befintliga VP-rör som antennkablarna till TV-uttag låg i och drog ner nätverket i och ersatte TV uttagen med nätverksuttag i dom rummen.
    Undanber mig alla kommentarer om djupet på spåret för kabeln o_O. Jag grävde sent på kvällen dagen innan jag skulle iväg på semester.:cool:.
    Lycka till med fiber projektet!
     

    Bifogade filer:

    Kristy och Yoko666 gillar detta.
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Okej jag är lite mer pantad idag än vanligt känner jag.

    är det alltså ”ducten” som ”fibern” ska dras igenom som jag ska hitta?

    Men det på bilden är kanske en duct och nu är den tätad med tejp vilket är dåligt och så ligger det något grej i den utöver eventuell söktråd? Tänker att grejen kanske är något som håller söktråden på plats kanske som man kan pilla ut, har inte testat. Och då kanske jag är rätt på spåret?

    Om det inte är en duct så är det kanske något annat jag ska hitta med en mer proper rörtätning?
     
  9. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Jag vet inte vad allt heter, jag tror inte du behöver leta mer.
    Frågan du ska ställa dig är:
    - När drogs det fram för fiberanslutning i ditt område?
    - Kan det ha blivit bättre kunskap, arbetssätt och material sedan dess?
    Jag försöker inte förringa andras kunskap som troligen är professionellt utan jag vill berätta min historia. Om jag förnärmar någon eller kommer med oviktig information så hoppas jag det faller in i glömska snarast för detta är inte alls min mening.<3

    Hos oss för 8år sedan drogs det fram ett vitt "rör" YD = ca:10mm innehållande en svart "kabel" D = 1,5mm.
    Änden var försluten med vad som såg ut att vara svart El-tejp. Jag vet detta för att jag min egen anslutning när jag "grävde" ner mitt grövre rör från fasaden och såg min grannes "rör" komma upp ur jorden i 7år, nu är den under gruset och jag var där för att pilla fram änden på röret, så jag gjorde några tarvliga försök med en skruvmejsel att lyfta fram den men det ville sig inte.

    Jag tror du kan sitta lugn och stilla i båten tills gubben kommer ut och fastställer att du hittat din anslutning.

    Lägg tid och energi på var du vill att anslutningen skall komma in i huset. Skall du dra den vidare med kabel till andra rum. Vill du ha in anslutningen vid TV:n eller i grovköket och dra vidare. Köra med 100% Wi-Fi eller finns det prioriterade punkter som du vill/måste ha kabel till?
    Det finns så mycket att fundera över.:P
     
    Kristy, Yoko666 och chraist gillar detta.
  10. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    1 440
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Hos mig är det Melbye-prylar, 4-rörs grövre längs vägen (tror det var 16/10) fram till tomten och 1-rörs 7/3,5 (tror detta är fel och det var ännu smalare när jag tänker efter och tittar på bilderna, inner var nog max 2 mm) blå lokalt på tomten fram till vägg.

    Här är aggregatet med den blå till vänster och 4-rörs röda till höger, när den blå grävdes ner på tomten:

    Fiber 2.PNG

    Markröret + grönt spårband samt gul tråd:

    Honeyview_IMG_20220601_113121.jpg
     
    Last edited: 28 maj 2023
    Kristy och Yoko666 gillar detta.
  11. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Min fiberanslutning är en kabel på 10-12mm, men så är det 15-20 år sedan den vart gjord.
    I dag använder man blåsfiber/microkabel på dryga mm och har tunna slangar.
    16 och 25mm rör är inte fel på något sätt men är dyrare (mer plast) än 5 och 7mm.

    Djupet som rekommenderas på gräsmatta är 35cm fyllnadshöjd. Alltså 35 cm ovan röret.
    Djupare är alltid bättre. gärna frostfritt.

    Nu för tiden drar man inte in röret in i huset utan man skarvar den på fasaden.
    Det är lättare att återställa då när husägaren har tapetserat om....
    Samt att patchen från skarvpunkten kan hanteras på ett mera ovarsamt sätt än den tunna blåsfibern/microkabeln.
     
    bernard, Kristy och Yoko666 gillar detta.
  12. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Gräv några dm till ner i hålet.
     
    Yoko666 gillar detta.
  13. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    1 440
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Mitt på tomten grävdes ner på samma djup som längs vägen, runt 60 cm (igen vad jag tror och minns) som var aggregatets höjd. Lyckades fixa grävare och slapp handgräva 40m bland stock och sten. Grävaren drog först en ränna med en tjälkrok för att få bort sten mm.
     
    Yoko666 gillar detta.
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Uppdatering, hade precis en kille här som kollade på det, det ligger en brun "duct" på ca 1cm i den svarta "ducten". Så inget mer letande behövs. Ska fixa något 50 millimeters duct/rör/slang och lägga ner så jag kan gräva igen gräsmatten, de uppgrävda gräsbitarna börjar se lite deppiga.
     
    Calvin&Hobbes gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Uppdatering igen. Från det att jag ringde och sa att ducten var på plats tog det ca 48 h tills fibern låg/blev inblåst i ducten. Väntar sedan typ 6 veckor på att någon ska komma och dra in grejerna i huset har påmint dom typ 3 gånger :) Antar att det blev klart precis när entreprenören gick på semester.

    skulle säga att djupet på ducten blev mellan 20-40 cm. Stora problemet var att få till ett bra djup där jag gick igenom häcken. Både rejäl lutning mycket kapade rötter samt befintliga rör som jag inte kunde gå under. Gräsmattan är ganska ojämn så tänkte lägga ytterligare ca 10 cm jord på hela området där jag grävde. Men kommer inte gå några tunga maskiner där då det inte får plats.
     
    rodak, Kristy och bernard gillar detta.