Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Någon som har tips på afrikanska fonder, t.ex landet Nigeria? :)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    6.8% är vad låntagarna betalar kanske? Isåfall ska avgifter och skatt dras från det eller har du räknat med det?
     
  3. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Någon som hört talas om och investerat i,
    Immediate connect?
    Är det scam? Försökt att googla men finns inte mkt
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    100% bluff.
     
    nexusS gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    cobben gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Buzz gillar detta.
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Förmodligen är det, och jag gissar Lunar/Lendify gjort det medvetet också att visa upp ränta bara istället för det faktiska man får innan avgifter och sånt.
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Är det så lätt att bli framgångsrik så har jag ett ännu bättre upplägg.:)

    Superhemligt förstås!:cool:

    PM mig om du har några hundra tusen som du inte vet var du ska göra av, jag lovar att dina pengar kommer i goda händer.:money:
     
    nexusS gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har haft en fundering på om man skulle belåna Avanza kontot, eftersom man kan låna upp till ett viss belopp till 0.99% ränta. Pengarna tänkte jag då att man kan använda det till betala av t.ex. bolånet eftersom med dagens räntor så ligger det på ca 3-4%

    Någon här som haft samma tankar, eller som kanske har gjort steget med att betala av bolånet genom att belåna ens aktiekonto. Tankar funderingar, är det bra eller dumt att göra det?
     
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Yes jag gör så. Jag har just nu 3,19 % i bolåneränta och 0,99 %-2,99 % i kreditränta hos Avanza beroende på hur stor belåning jag väljer att ha. Har även bolånet hos Avanza och där är det väldigt enkelt att amortera, bara att göra en vanlig överföring till bolånekontot från ISK/AF.
     
    ganmo gillar detta.
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har mitt bolån hos Avanza också. Antar du har ett rörligt lån, för ett bundet lån kan man väl inte amortera till när som?
     
  12. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Yes har Avanzas Private Banking-lån och det går bara att ha rörlig ränta där
     
  13. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det är ingen hemlighet att investeringar spelar en avgörande roll för att säkra ekonomiskt välbefinnande och framtida tillväxt. Låt oss ta ett steg in i denna spännande resa och upptäcka möjligheterna som väntar oss inom investeringsvärlden.

    Handel med värdepapper är förknippad med risker. En investering kan exempelvis såväl öka som minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Historisk avkastning är inte heller någon garanti för framtida avkastning.

    [​IMG]

    Denna tråden ägnar sig åt att vara en liten investeringstråd där man kan dela med sig av upplevelser, tankar eller nyheter kring investeringar. Vi bör undvika att ge konkreta köpråd till varandra och tipsa om aktier som är relativt okända eller ökända för den delen. Med det sagt vill man inte ha på samvetet att man rekommenderat en aktie som gått ner -70% på ett år eller liknande, denna tråden ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Alla åsikter och analyser som presenteras är personliga. Om du saknar erfarenhet kring investeringar och börsen bör du uppsöka information om vad det innebär att spara på börsen. Det finns fantastiska resurser på nätet och i böcker.

    För nybörjaren rekommenderas att ta del av RikaTillsammans artiklar och videor om att komma igång. Dessa hittar du här.

    För den erfarne
    rekommenderas att inte lura på eller medvetet ge tips om aktier som är osäkra (SAS, SBB, AegirBio, GME, AMC). Se även till att inte hausa aktier, oftast slutar det inte väl med att endast skriva "To the moon ".

    Börja här:
    Avanza - Välkommen till Avanza | Avanza
    Nordnet - Ta ditt sparande till nästa nivå
    Du kan också investera direkt genom din bank om det finns möjlighet för detta, dock rekommenderas inte detta då upplevelsen är betydligt sämre vad gäller att kunna följa dina investeringar i realtid, hur mycket du gått +/- med mera.

    Det finns också alternativ som automatiskt investerar dina pengar varje månad:
    Lysa - https://lysa.se/
    Opti - Opti – Få ett bättre sparande
    Avanza Auto - Avanza Auto | Avanza
    Nordnet One - Nordnet One - Ett komplett sparande. Till lågt pris.

    Vilket konto ska jag investera på?
    • Investeringssparkonto (ISK) [I 99,99% av fallen ska du spara på detta konto]
    • Kapitalförsäkringskonto (KF) [I de fall du äger aktier eller fonder som har sitt huvudkontor utomlands ska du alltid äga det på detta konto. T.ex. Nordea, Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft]
    • Aktie- och fondkonto (AF) [I 99,99% av fallen ska du inte spara på detta konto då du skattar 30% av vinsten varje gång du säljer innehav till vinst, vid förlustförsäljningar kan du göra avdrag på skattedeklarationen]
    Hur vet jag vad jag vill köpa?
    För dig som är nybörjare rekommenderas att du tittar på avsnitt #99 från RikaTillsammans. Du kan se videon här.

    View: https://youtu.be/kzRQYiP_ePM


    Måste jag köpa aktier?
    Nej! Och det är precis det som är bra med att investera. Du behöver inte köpa aktier, du kan köpa billiga indexfonder i stället och på så sätt sprider du ut riskerna att förlora pengar vid en börsnedgång. En globalfond består av flera hundra bolag. En Sverigefond består av många tiotal till flera hundra svenska bolag.

    Vilka fonder ska jag köpa?
    Om du är helt ny till investeringar, köp billiga indexfonder som presterar bra. Du vill även sprida riskerna, det vill säga, inte lägga alla ägg i samma korg. Skulle du tappa korgen kommer med stor sannolikhet att alla äggen spricka och gå sönder. Genom att köpa flera indexfonder kommer du att ha spritt ut äggen i flera korgar.

    Tänk på att du betalar avgifter för fonderna du äger, därför är det extremt viktigt att du ser till att ha så låga avgifter som möjligt. Om dina sammanlagda avgifter överskrider 0,4% är det en bra idé att se över innehaven.

    Nedanför ges en typisk standard fondportfölj med billiga avgifter. Om du sparar på Avanza kommer du inte kunna köpa Nordnets fonder, likaså om du sparar på Nordnet, då kommer du inte kunna se Avanzas fonder.
    1. 50% Avanza Global/Länsförsäkringar Global Index/Nordnet Indexfond Global ESG (Välj någon av dessa, personligen kör jag på Länsförsäkringar)
    2. 20% Avanza Sverige/PLUS Allabolag Sverige Index/Nordnet One Offensiv SEK/SEB Sverige Indexnära A (Välj någon av dessa, personligen kör jag på PLUS Allabolag Sverige)
    3. 10% Avanza Emerging Markets/Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (Välj någon av dessa två, jag kör på Länsförsäkringar)
    4. 10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
    5. 10% AMF Aktiefond Småbolag
    Om du är i ålder 50+ och planerar att gå i pension till 60-65. Vikta då om investeringarna genom att sänka summan du köper i aktier och börja spara i räntor. Ett mycket bra alternativ till att spara i räntefonder är att öppna ett sparande på Lysa och kör 100% räntor. Eftersom du redan sparar 100% i aktier med de exempelfonder som nämnts ovan kan du spara 100% i räntor på detta lysa konto. I ditt totala sparande ska sparandet i de exempelfonderna successivt minska från 100% ner 5% varje år tills du går i pension. Det vill säga, är du 55 idag ska du köra 95% av dina sparade pengar i dessa fonderna och 5% i räntefonder på Lysa. När du fyller 56 ska du sänka till 90%/10% och så vidare. Så när du fyller 65 ska du förhoppningsvis ha sänkt så pass mycket att du har 50% av sparandet i räntor och resten i aktiefonder. Beroende på hur mycket pengar du har och hur stort behovet är att ta ut pengarna kan du välja att låta pengarna i aktiefonderna fortsätta växa under dina tidiga år som pensionär. De fortsätter att växa lite varje år om börsmarknaden och ekonomin är bra.

    Ska jag rådfråga min bank om att investera pengar?
    Absolut kan du göra det. Men ha i åtanke att bankens enda intresse är att lura på dig fonder med höga förvaltningsavgifter, det är så här de tjänar pengar. De kan till och med föreslå att de ska aktivt förvalta din portfölj genom att köpa aktier och fonder åt dig så slipper du tänka på att investera. Det låter ju bra i teorin men de tar faktiskt ut hutlösa priser och avgifter för detta. Detta är avgifter som du hellre velat spendera på att köpa en god vinflaska eller vad du nu gillar att spendera pengar på. Att rådfråga för att lära dig är helt okej men försök undvika att luras in i deras fälla att de ska förvalta dina investeringar. Det kommer kosta dig mycket pengar i avgifter under ett arbetsliv. 2% i avgift på 100 000 kronor är 2000 kr som du skänker till banken varje år. Detta är utöver de avgifterna som du kommer betala för att äga fonderna. Det kan betyda att du potentiellt betalar 3-4-5% i avgifter varje år. Tänk dig att du ska gå och betala 5000 kr varje år i 30 år, det är ju helt sjukt mycket pengar. Tänk vad du kunde gjort med dessa pengarna i stället?

    Vad är ränta på ränta?
    Ränta på ränta är ett koncept inom ekonomi och investeringar som kan ge en betydande påverkan på din ekonomiska tillväxt över tiden.

    Tänk dig att du har en summa pengar som du väljer att investera eller placera på ett bankkonto. Låt oss säga att du får en årlig ränta på 5% på dina pengar.

    När du får ränta på ränta, innebär det att den ränta du tjänar under en viss period (till exempel ett år) läggs till ditt ursprungliga kapital. Därefter kommer nästa års ränta att beräknas på det totala beloppet, inklusive den tidigare ackumulerade räntan.

    För att förtydliga detta med ett exempel: Om du investerar 10 000 kronor med en årlig ränta på 5% och får ränta på ränta, kommer ditt kapital att öka över tiden. Efter det första året kommer du att ha tjänat 5% ränta på dina ursprungliga 10 000 kronor, vilket blir 500 kronor. Nu har du totalt 10 500 kronor.

    Under det andra året kommer din ränta på 5% att beräknas på de 10 500 kronorna istället för de ursprungliga 10 000 kronorna. Det ger dig en ränta på 525 kronor, och det totala beloppet blir då 11 025 kronor.

    På detta sätt fortsätter din investering att växa över tiden eftersom räntan beräknas på det ackumulerade kapitalet, inklusive tidigare intjänad ränta. Ju längre tid du har pengarna investerade, desto mer kan ränta på ränta påverka ditt kapital. Det skapar en exponentiell tillväxt och kan hjälpa dig att uppnå dina ekonomiska mål snabbare.

    Det sägs att Albert Einstein ska ha sagt: "Ränta-på-ränta effekten är världens åttonde underverk. Den som förstår det förtjänar det; den som inte gör det, betalar det."

    Varför ska jag spara i aktier och fonder när jag kan spara på sparkonto och få ränta utan att förlora pengar?
    1. Högre avkastning: Aktier och fonder har historiskt sett haft möjlighet att generera en högre avkastning än sparkonton över lång sikt. Medan sparkonton erbjuder stabilitet och låg risk, kan investeringar i aktier och fonder ge möjlighet till kapitaltillväxt och ökad avkastning.
    2. Inflationsskydd: Inflation innebär att priser stiger över tid, vilket minskar köpkraften för dina sparade pengar. Att hålla pengar på ett sparkonto med en låg ränta kan göra att dina pengar förlorar värde över tid. Genom att investera i tillgångar som har potential att överträffa inflationen kan du skydda och öka din köpkraft på lång sikt.
    3. Långsiktig tillväxt: Aktier och fonder har potentialen att växa över tid. Genom att ha en långsiktig investeringshorisont och dra nytta av ränta på ränta-effekten kan du öka ditt kapital betydligt över tid. Det är viktigt att komma ihåg att investeringar i aktier och fonder är mer lämpade för långsiktiga mål, eftersom de kan vara föremål för kortsiktig volatilitet.
    Det är viktigt att komma ihåg att investeringar alltid innebär en viss grad av risk och att historisk avkastning inte garanterar framtida resultat.
     
    KTM och DanielÖ gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Finns redan en ekonomitråd

    Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.
     
  15. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Aha, den låg under ekonomi. Jag satt och sökte efter "aktier" "fonder" i sökrutan men den tråden kom aldrig upp!

    Men då så, en admin kanske kan ta bort denna tråden :cool: så kör vi diskussionerna i den andra tråden.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Även Kanada tvingar Visa/Mastercard att sänka avgiften: Yahoo is part of the Yahoo family of brands

    I korthet så tvingar de ner avgiften till under 1%. Idag är tydligen uppåt 3% inte ovanligt även om medel nog är runt 1,4.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har idag innehav hos tre företag: Avanza (aktier) samt i Opti och Lysa (fondrobotar eller vad tjänsten kallas). Samt en summa på sparkonto hos min "storbank" utan ränta. Jag funderar på att investera mer pengar från sparkontot, och jag vill då helst inte skaffa någon ny plattform utan använda någon av de tre jag redan använder. Till exempel Lysa har ju sparkonto med ränta, vilket jag inte använder idag.

    Vad skulle ni rekommendera, vilken portfölj ska jag utöka? Avanza, Opti, Lysa, och utöka hur?
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Den där du har ett ISK-konto, om du har något, om inte, öppna ett.
    Utvecklingen är ju densamma oavsett. Så använd den tjänst du trivs bäst med och där du har ett ISK-konto och tjänsterna kostar minst.
     
  19. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Har du lång sparhorisont (10 år+) är det bara att köra in allt i Länsförsäkringar Global Index i Avanza ISK.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror väl helt på vad du känner dig bekväm med med och hur kostnaderna ser ut hos de olika alternativen. Till att börja med kan du ju kika med din bank om de har något sparkonto med ränta, mig veterligen har väl de flesta bankerna det just nu. Att ha en summa pengar hos sin bank lättillgängliga är ju alltid en bra grej. För sparkonto är det bättre att du undviker Lysa och väljer något sparkonto hos Avanza om du vill ha högre ränta, Lysa tar nämligen en avgift för att få spara hos dem. Avanza har både eget sparkonto samt lösningar med andra aktörer. Du kan mixa dessa konton. :)

    Väljer du Avanza har du ju större frihet att själv kunna välja en eller flera fonder som passar dig, antingen själv eller med Avanzas hjälp.