Oneplus Pad

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Oceanic, 7 feb 2023.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I väntan på ev. svar från kissidor kan jag svara på hur jag upplever den.

    Har bara hunnit använda den lite sporadiskt ännu men första intrycken:

    • Välbyggd och snygg design. Var lite skeptisk till den gröna färgen på bilderna men den ser helt okej ut IRL. Kameran på baksidan har en lite märklig placering, dock finns det tillräckligt med plats under den för att kunna hålla i plattan bekvämt så för mig är det inget problem. Lagom stora bezels på sidorna av skärmen.
    • 7:5 är en riktig USP. Egentligen enda anledningen till att jag skaffade den. Fungerar bra både för att surfa/läsa i upprätt läge och kika på video i landskapsläge. Vanliga androidplattor med 16:10 tycker jag bara fungerar bra för video i landskapsläge. Känns så himla konstigt att läsa på en 16:10 platta i upprätt läge.
    • Skärmen upplever jag som väldigt bra. En av de bättre IPS-skärmarna jag sett på en platta. Precis som alltid finns det "skuggor" på sidorna som man kan se i ett mörkt rum etc men har aldrig sett en IPS-skärm som varit befriad från det. Bra svärta och tryck i färgerna överlag vilket gör att man inte saknar AMOLED sådär jättemycket. Har inte upplevt några problem att skärmen är irriterande för ögonen vid läsning.
    • Den känns snabb och har bra flyt. Dock går den ner till 60hz i vissa appar som youtube och google photos. Lite störande när man t.ex. scrollar i youtube. I chrome, netflix, readly m.m. kör den 144-120hz. Dock känns det som att det ändå är lite mer eftersläpningar jämfört med en telefon med liknande uppdateringsfrekvens. Vet inte varför eller om jag inbillar mig. Kan vara den fördröjning vissa reviewers pratat om. Inget som stör mig nämnvärt dock.
    • Högtalarna verkar bra och har rejäl maxvolym. Inget jag skulle använda som substitut för en extern högtalare för att lyssna på musik (kör man musik på hög volym låter det lite obalanserat och ansträngande) men ger en bra upplevelse om man t.ex. kikar på youtube eller serier/filmer.
     
    kissidor, Jowee, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för rapporten @flipp@flipp! Det låter ju riktigt lovande.

    Hur är OnePlus mjukvara? Känns det bloatat eller är det hyggligt minimalistiskt/inget som besvärar nämnvärt?
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker nog att mjukvaran känns bra förutom att ikonerna out of the box ser komiskt stora ut.
    Kommer nog installera nova launcher senare.
     
    bernard gillar detta.
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Går väl installera egna ikonpack och ändra storlek eller är det annorlunda på deras platta kanske?
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Bra tips. Upptäckte just det. Är ovan Oxygen OS.
     
    eastbound gillar detta.
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    kissidor har jobbat typ 80% övertid sen sist och har nu just skrivit en mäktig wall of text i en annan tråd och därmed förbrukat dagens forumtid, men jag har inte glömt :P
     
    bernard och Leo83 gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Lol :D never change @kissidor@kissidor
     
    kissidor och bernard gillar detta.
  8. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    En liten fråga. Visst ska det ingå laddare i priset när man köper Oneplus pad? Kollade på Proshop och där säljer man laddaren separat.
     
  9. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Från OnePlus hemsida
    IMG_0033.png
     
    mullsjomannen gillar detta.
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Aha så det är korrekt då att laddare ej följer med.
     
  11. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Då la jag en beställning på en Oneplus pad hos Proshop. Ska tydligen kunna få den mellan 7-8e juni.
     
    kissidor och bernard gillar detta.
  12. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jo verkar som man får laddaren som nån gratis bonus om man beställer direkt från Oneplus, dom har dock mycket längre leveranstid på plattan än Proshop (sen litar jag ju inte på leveranstiden på Proshop heller, gissar den lär bli framskjuten igen).
     
    bernard gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Här kommer några intryck från mig

    Det här är till att börja med vad jag gör med en platta: Jag surfar webben, normalt sett oftast i landskapsläge. Jag spelar spel som kan vara tunga men inte snabba - dvs i en grafiskt komplex miljö med mycket innehåll men de kräver ingen snabbhet av mig. Dock kan de ha animationer som blir ett fruktansvärt lidande att titta på om det inte är åtminstone övre mellanklassprestanda i enheten. Jag tittar på film och serier, nästan alltid med ljudet från enhetens högtalare. Jag läser serietidningar.

    Bland det viktigaste för mig i en platta är skärmen - och visst avgudar jag en bra amoled, men jag har verkligen inga problem med en riktigt bra IPS-skärm som tex i tab s8 eller iPad pro 11 - eller den här. Jag finner den här skärmen helt tillfredsställande för allt jag gör.

    Den recensionen som klagade på att det blir oläsligt när man scrollar begrep jag inte riktigt - när jag scrollar riktigt snabbt är det oläsligt medans jag scrollar i varenda enhet jag nånsin haft. (Viss reservation för iOS-enheter där det inte går att scrolla riktigt snabbt). Har försökt att scrolla upp och ner i olika hastigheter och jämföra med andra enheter, men nä - jag fattar inte. Så sorry, kan inte hjälpa er med den. Men jag brukar förvisso inte reagera på alla dessa "scrollbuggar" som internet kokar av med jämna mellanrum, så brukar ni göra det kanske ni ska googla runt efter mer info om det.

    Det kanske allra bästa med skärmen kan dock vara formatet - 7:5 alltså vilken djävla fullträff! Jag har aldrig sett en platta förut som inte varit antingen för smal i porträttläge eller för "tjock" i landskapsläge. Den här är inget av det, hur jag än vänder den så upplever jag den som precis rätt, vilket gör oerhört mycket för dess användbarhet.

    Högtalarna funkar utmärkt för film/serier. Jag lyssnar aldrig på musik från surfplattor, eftersom det genomgående låter lite tunt och skramligt sådär även från de bästa och jag har huset fullt av utmärkta trådlösa högtalare för alla tillfällen. Men jag testade iaf lite spotify bara för att, och på måttlig volym var det ändå ok och fullt i nivå med andra plattor som anses ha bra högtalare (för att vara plattor). (Sen om man nu prompt vill lyssna på musik från sin surfplatta så skiljer det säkert beroende på vad man lyssnar på, jag gitte inte testa olika typer av musik utan spelade bara Ghosts cover på Jesus he loves me på Onepad, Tab s8 samt iPad Air 2022.)

    Vad gäller mjukvara så ser jag inga konstigheter. En och annan obetydlig skillnad gentemot googles eller samsungs gränssnitt och funktioner men inte sämre och inte svårt att begripa hur man ska göra här istället i den mån det skiljer lite. jag har hunnit få två uppdateringar. Och den ska alltså få tom Android 16 och sen ytterligare ett års säkerhetsuppdateringar om jag fattat rätt? Det kan man ju knappast klaga på isf. Och så har den ju i de flesta lägen den här klassiska oneplus snabbheten som gjorde att oneplus i flera år var min favorittelefon trots vissa andra svagheter.

    Batteritiden upplever jag - som utlovat - som bra, både vid användande och standby.

    Gällande design så är jag ingen jättefan av det gröna, men det är inget jag går och stör mig på heller. Det där med kameran är ju såklart ovant, och ser väl lite cyklopaktigt ut, men det är egentligen ingen dålig idé och jag har inga problem med det heller. I övrigt så både känns plattan och ser ut riktigt "elegant" eller premium om man så vill.

    Angående tillbehör, så fick jag med fodralet som en kampanj när jag köpte plattan och det är väldigt slimmat och riktigt bra. Har sett viss kritik för att det bara har en fast vinkel att ställa plattan i, men magneterna är tillräckligt starka för att ställa den i andra vinklar också vill jag påstå. (Det enda jag kunde ha önskat mig speciellt med tanke på att skärmformatet gör den lika användbar i porträttläget är ett sånt fodral av origamityp som funkar som stöd i både landskap och porträtt - men hur många plattor har ett sånt som sitt standardfodral? Bara Lenovos Legion Y700 vad jag vet.)

    Sen köpte jag också till pennan för jag vill alltid ha en penna. Jag tycker den är dyr till ordinarie pris, tror jag fick 50% rabatt på den när jag köpte den samtidigt som plattan. Den är till utseendet väldigt lik en apple pencil, men den känns väldigt mycket "billigare". Den väger mycket mindre vilket inte nödvändigtvis är en nackdel, men det gör att man upplever apple pencil som mer "gedigen". Sen har den ett liksom plastigt klapprande ljud när man klickar med den på skärmen som jag kan störa mig på lite. Nu vet inte jag om den trots sina 4096 tryckkänslighetsnivåer och 2 ms latens riktigt når upp till den funktionalitet som apples och samsungs pennor har, även om man laddar ner tredjepartsappar som skulle kunna utnyttja det isf. Men för min del som inte använder detta så må det vara som det vill med det, men pennan till sitt ordinarie pris upplever jag för min del inte riktigt som prisvärd.

    Laddaren som inte följer med kan jag tycka är lite värre i det här fallet än med andra plattor där den inte heller gör det - eftersom oneplus pad endast kan snabbladdas med en oneplusladdare. själv byter jag bara till en annan platta när batteriet tar slut i en, men normala människor har väl bara en platta tänker jag och då blir det lite mer viktigt att kunna använda den snabbladdning som det skryts om.

    Och så var det det här med biometrik - eller snarare utan biometrik. Det finns ingen fingeravtrycksläsare och jag tycker det suger. Plötsligt rämnade hela den här premiumfasaden. Ansiktsupplåsningen för att bara låsa upp skärmen är dock rätt snabb och hyfsad för vad den är, men fungerar givetvis bara under vissa förhållanden (som ytterst sällan råder ivf när jag sitter med en surfplatta)

    Men sammanfattningsvis tycker jag det är en väldigt trevlig surfplatta som jag absolut kommer att behålla, och jag tycker att den är väldigt prisvärd. Jag förstår inte riktigt hur de som tycker den blev för dyr menar - vad det är man jämför med?
     
    Last edited: 6 jun 2023
    janson, Jowee, chraist och 2 andra gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Djäkligt intressant att så många verkar uppskatta höjd- och breddförhållandet!
     
    kissidor, flipp och mullsjomannen gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, en gåta att inte fler testat denna aspect ratio tidigare. 7:5 är förmodligen en ideal kompromiss om den ska användas för video/surf/läsning och att titta på foton.
     
    bernard gillar detta.
  16. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Verkar som Proshop fått in några i lager nu i alla fall. Dock finns det väl ingen direkt fördel med att beställa därifrån längre (förutom leveranstid då kanske?) då jag inte tror dom skickar med gratis case längre.
     
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Dom har fått ny leverans i dag och nej dom skickar inte längre med case.
     
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Mitt första intryck är extremt positivt. Kommer från en Ipad air 4 och formatet är bekant därför. Känns verkligen premium och snabb som bara den. Med en fingeravtrycksläsare hade den fått full pott av mig, men snudd på ändå.
     
    bernard, Jowee och kissidor gillar detta.
  19. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Härligt att höra! Hur står sig skärmen mot just iPad Air?
     
    bernard gillar detta.
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Ja inte är den sämre på Oneplus pad. Sedan har ju Ipad air 4 endast 60hz så otroligt stor skillnad. En sammanfattning är att Oneplus pad gör allt Ipad air 4 gör fast bättre.
     
    kissidor, bernard, flipp och 2 andra gillar detta.