Hjälp med råd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nDre, 6 jun 2023.

  1. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har gjort många affärer här på köp o sälj men just nu blev jag lurad på första gången.
    Kort om historien
    Köpte en mobil från en betrodd medlem som visade sig att blivit spärrad. Jag fick med kvitto och allt som ska vara med. Dvs komplett. Mobilen var då ca 1 månad gammalt. Allt funkar förutom själva SIM delen. Så IMEI spärrad. Man kan använda mobilen förutom SIM kortet. Jag ringde Telia eftersom jag hade ingen aning varför hittar inte mobilen mobilnätet. De har bekräftat att mobilen är IMEI spärrad. Jag har kontaktat säljaren som berättar att hen har köpt mobilen från FB marketplace f2f.

    Nu är den kluriga.
    Säljaren och ja kom överens att det är förstås inte bra och att hen köper tillbaka mobilen. Jag fick en del pengarna tillbaka men inte allt. Jag vågar förstås inte skicka tillbaka mobilen innan jag får hela beloppet tillbaka.
    Nu efter mer än 1 månad har inte hört något mer från säljaren. Har skrivit till hen flera gånger men jag får inget svar. Det hela historia pågått ungefär 2 månader så jag känner att jag har haft bra tålamod och förståelse att man har kanske inte hela summan på en gång att betala tillbaka.

    Vad ska jag göra? Vad kan man göra i en sådan situation?
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skicka ett PM till en moderator, så de kan kika på det/ev. stänga av motparten.

    Lämna gärna ett omdöme på användarens profil medan ärendet pågår/skriv att du uppdaterar så snart det är löst, så vet alla andra att det kan finnas ett problem.

    Vad gäller affären är det ju bara att konstatera att ni kommit överens om något som säljaren sedan inte hållit. Om du inte får kontakt med säljaren och han är skyldig dig en summa pengar kan du kika på den här tråden för lite vägledning: [Guide] Säkra köp/försäljningar
     
    Kristy, nDre, jnsson och 1 annan gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hur kommer det sig att den är spärrad?
    Polisanmälan är absolut på sin plats, visste säljaren om att den var spärrad vid försäljning?

    Ny plomberad eller använd en tid?

    Säljaren borde även upprätta en polisanmälan mot första säljaren ifall nu hen sålt utan att veta att den är spärrad om enheten var oanvänd. I annat fall är det som sagt din sak att anmäla din säljare till polisen.
     
    katho, Kristy, nDre och 1 annan gillar detta.
  5. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Jag misstänker att det handlar om försäkrings bedrägeri. Så mobilen var köpt förmodligen med falsk ID gissar jag. När jag ringde Telia så sa de att mobilen är IMEI spärrad och om jag vill ha den upplåst så jag måste ange en saknummer?(från polisen). Kanske var den köpt på delbetalning med falsk ID sen de har slutat att betala? Vet ej. Som sagt jag har aldrig varit med om något sådant.

    Säljaren säger att hen visste inte att mobilen var spärrad. (som jag ärlig talat tror på, så därför känns lite så där att polisanmäla hen) (jag är kanske naiv)) men det hjälper inte på mig. Som jag har förstått så det tar lite tid tills spärren aktiveras.
    Den var inte plomberad när jag köpte den. Men som sagt mobilen var ca 1 månad gammalt från inköpsdatumet. Har kvitto med rätt IMEI nummer på.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad säger kvittot?
    Avbetalning, kontant betalning etc?

    Finns kanske något att gå på där som namn osv för vidare efterforskningar.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  7. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Kvitto kvitto. Snarare en följesedel. Sånt som Telia skickar med. Det finns inget belopp eller betalningsmetod på pappret utan endast IMEI nummer och köparens uppgifter. Faktum är att namnet som är på följesedeln är inte samma som jag köpte mobilen från(medlem här på forumet).

    Som jag har förstått så även om jag anmäler till polisen den personen som jag köpte i från händer inte så mycket. Jag har en känsla att jag kommer aldrig att höras från säljaren mer så frågan är vad ska jag göra med mobilen?

    Det hela handlar om en iPhone. Hur är det möjligt att använda telefonen fortfarande?(exkl. SIM delen). Varför är den inte helt blockad?
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du ska absolut anmäla för att det ska bokföras. För att vi ska kunna se en ändring framöver gällande polisen resurser så är det ett måste för att de förhoppningsvis kan ta tag i ärendena som dessa. Likaså kan det vara samma person som lurat flertalet personer och då har polisen helt plötsligt kanske 10 ärendena på samma person vilket då leder till åtal.

    Vid hittegods kan man få kvitto från polisen att man är nya ägaren av en enhet. Vet dock inte hur det ser ut för vid denna typen av brott. Ring och prata med dom är mitt råd och som sagt du måste inte göra en anmälan men mitt råd är att göra det även om du blir sittande med en enhet du inte kan använda.
     
    nDre, jnsson, Kristy och 2 andra gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man ska ALLTID anmäla om man blivit utsatt för brott. Ju fler som anmäler ju mer kan polisen prioritera samt att det för statistikens skull alltid ska anmäla.
    För att en operatör inte kan spärra mer än SIM-kortsdelen.
     
    fryguy, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Inte för att vara sån men varför har säljaren ghostat dig om hen inte är involverad?
     
    Ramboline, Kristy och katho gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Klart att personen som sålt till dig är medveten om skicket på telefonen, annars hade detta varit löst.
     
    Ramboline, Kristy och polar590 gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Säljaren måste väl ha testat telefonen innan han sålde den vidare?
     
    Ramboline och Kristy gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Skulle tro att säljaren blivit lurad på FB (som så många blir) och valt att sälja vidare för att återfå en del av summan (betalar inte tillbaka allt till dig). polisanmäl. det skulle även vara kul och se om den första säljaren (den på följesedeln) verkligen finns och om denna kanske är en oskyldig som fått en telefon beställd i sitt namn eller om denne inte fått sitt första paket när denne beställt en telefon eller om det är denne som faktiskt utfört ett försäkringsbedrägeri.

    Säljaren på detta forum behöver faktiskt inte testat telefonen. hen har köpt telefonen på FB och sålt den vidare med vinst utan att öppna paketet. finns ett antal personer som gör detta och tjänar bra med pengar på det.
     
    Kristy gillar detta.
  14. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 226
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Teoretiskt kan den väl blivit spärrad senare, men ja tråkig sits i alla fall :/
     
    Kristy gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Säljaren har inte varit inloggad på Swedroid sen 27e april så det är ju något skumt här.
     
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur vet ni vem det är?
     
  17. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Bara att genom på trådstartarens profil och se omdömen. Om det @katho@katho säger stämmer så är det bara att söka efter omdömen som överensstämmer med tidsaspekten.
     
    katho gillar detta.