Fråga: Stänger ni av WiFi på mobilen när den inte används?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 7 jun 2023.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har sedan jag köpte en Pixel 6a under B.F. jagat orsaken till en relativt hög batteriförbrukning i standby. Har bit för bit klarat skrapa av några % här och där vid att spendera mycket tid på konfiguration av allt möjligt.

    Har alltid kört med WiFi ansluten 24/7 på alla mina mobiler. Nu nyligen var den av misstag avstängd ett par dygn, och det visade sig göra en märkbar skillnad på batteriförbrukningen.

    Hur gör ni andra med WiFi när den inte används, speciellt på natten?
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Stänger aldrig av. Wifi borde inte dra mycket.
    Kan det vara så att du har någon app som skickar data i onödan?
     
    katho och Kristy gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alltid på. Det drar också mindre på batteriet att vara ansluten till Wi-Fi än att använda mobildata.
     
    MultiMan, fryguy, bernard och 3 andra gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har alltid haft wifi påslaget i flera år stänger aldrig någonsin av det även när man inte är ansluten till wifi. Det ska inte dra något batteri överhuvudtaget i princip när man inte är ansluten och det är vanligtvis batterisnålare än mobildata om man är ansluten till det.

    Det jag brukar göra är att se till att "Ha alltid mobildata på" är avstängt i utvecklaralternativ så den inte använder både mobildata och wifi när man är ansluten till wifi. En del tillverkare har på det som default.
     
    Kristy gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Stänger aldrig av något. Enda jag gör är att slå på flight mode när jag flyger.
     
    Gorgeous och jnsson gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den inställningen gör inte så att man använder både mobildata och Wi-Fi. Det den funktionen gör så att det inte tar några sekunder innan mobildata är aktivt när du stänger av Wi-Fi.
     
    dannejanne, Kristy och katho gillar detta.
  7. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Nu kör jag dock iOS men jag stänger av wifi när jag är borta och stänger av mobildata när jag är hemma och vice versa.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nej. Enda apparna jag har installerat är BankID, Kivra, Freja, norsk BankID, Wifog och Lidl.
    Har också körd i flera veckor med "Extreme Battery Saver" med alla appar i avstängd läge i bakgrund, utan att det utgör någon märkbar skillnad.

    Jag har aldrig mobildata ansluten annat än några minuter när jag är på Lidl.

    Ja det var en av de första ändringarna jag gjorde när jag hadde köpt telefonen.

    Det här med hög batteriförbrukning på Pixel telefoner i standby är inte något okänd "fenomen".
    En av orsakerna som ofta dyker upp när man googlar är dålig antenn / modem eller något i den riktning. Ska visstnog vara sämst på 6a.
    Jag är inte tillräckligt påläst för att gå in på en detaljerad laborering om det.

    Det som gör en jätteskillnad är att köra luren i flygplansläge, men det kan man ju inte. Standby förbrukningen gick ner från rundt 20-22% per 24 timmar, till 6-7%.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det är ju jätteintressant att få höra varför ?
    Så vitt jag vet så fungerar väl både wi-fi och mobildata utan att pilla ?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du ser då har jag lärt mig något nytt idag också :D
     
    Kristy gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Vad jag förstår, så är den inställningen för att mobilen automatiskt ska switcha över till mobildata ifall WiFi signalen blir för svaga. Jag har sett många rekomendationer att stänga av den för att spara batteri om man har bra WiFi signal.
     
    Kristy gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Min gissning är att WiFi drar mer ström än LTE i stand-by. Anledningen är tvåfald, dels har du troligen massa andra enheter som broadcastar trafik konstant (t.ex. spelkonsoller, chromecasts, smart-TV, osv) och dels vaknar generellt WiFi-radion mycket oftare än i mobilnäten.

    Hur ofta en WiFi-radio vaknar bestäms av DTIM-värdet multiplicerat med beacon-perioden. På de flesta routrar är dessa inställda att WiFi-radion ska vakna 10 gånger i sekunden. I N4Ms LTE-nät vaknar telefonerna en gång per 1280 ms, alltså behöver radion vakna mer än 10 gånger oftare på WiFi än på LTE.

    Problemet med broadcast-trafik kan man lösa genom att sätta upp ett till SSID som är separerat från resten av enheterna, t.ex. ett SSID enbart för telefoner och surfplattor. Det kommer dock även resultera i att man inte kan casta eftersom telefonerna inte kommer se andra enheter på nätverket.

    Problemet med att radion ofta vaknar kan man lösa genom att ändra beacon- och DTIM-perioderna. Jag kör 199 ms beacon och 20 DTIM, så mina enheter vaknar ungefär en gång var 4:e sekund. Jag har prövat att sätta värdet upp till 15 sekunder, och det fungerade, men det blev ganska irriterande att notiser och samtal via appar trillade in långsamt.

    Sedan använder jag inte WiFi alls eftersom jobbet bjuder på obegränsad data...
     
    wille1504 gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det här rör sig om elementer som ligger på utsidan Stratosfären för min kunskapsnivå.

    Hursom, så här har jag det, tre enheter som är anslutna till WiFi, alla med olika SSID.
    En dator och en smartphone som kör på 5 GHz-bandet, och en smartphone som kör på 2,4 GHz-bandet.
    Sen, 6 styck smartlampor, 3 smartplugs och 2 högtalare, alla på 2,4 GHZ-bandet. Om det skulle ha någon inverkan på stanby batteriförbrukningen på den ena telefonen som kör på 5 GHz bandet skulle vara interessant att veta.

    Har gjort en SIM status jämförelse på mina två telefoner, Motorola G30 Android 12, och Pixel 6a Android 13.
    Motorola:n har under halvparten batteri drain i standby av vad Pixel 6a har.

    Motorola.
    SIM slot 1, -71 dBm 49 asu. Wifog/Tre
    SIM slot 2, -70 dBm 50 asu. Wifog/Tre

    Pixel6a
    SIM slot 1, -97 dBm 43 asu. Wifog/Tre
    SIM slot 2, Varierar mellan -106 dBm och -115 dBm med små förflyttningar. Comviq eSIM.

    Som jag tolkar det så har Pixel 6a mycket sämre signal än Motorola. SIM slot 2 är väl i det närmaste "katastrof"? Jag har dock aldrig haft några problem med samtal på Comviq, men undrar om signalstyrkan kan vara en orsak till den höga batteriförbrukningen i standby...?

    Någon som vet om man kan kolla WiFi signalstyrkan?
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Sök på WiFi analyzer i Google play, det finns flera olika, vilken som är bäst låter jag vara osagt.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Stänger av, sen aktiverade jag Wifi-scan throttle. Då jag också stoppar Bluetooth scanning så sparar jag batteri. Om jag kommer vara utan Wifi rätt länge så stänger jag av Wifi.
     
    stelex gillar detta.
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Alltid av förutom när jag är hemma, ser ingen anledning att pinga ut och söka efter nätverk jag ändå inte känner till eller tänkt ansluta till.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    pixel 6 har mycket sämre antenner än motorolan kan man utläsa på slotten där man har samma leverantör. comviq verkar ha sin mast längre bort. helt klart att dessa siffror inverkar på batteridrain då lägre signal kräver att telefonen behöver öka förstärkningen och därigenom förbrukning.
     
    Kristy, geobjork och jnsson gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Hur stor skillnad gör det?
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Jag var nog lite mer riktad mot om det är någon inbyggt funktion för en sånn mätning i Android, typ signalmätningen i SIM status. Har testad ett par appar för WiFi mätning på min andra telefon, men vad jag kommer ihåg så kräver dom att man har location aktiverat, och det är jag inte villig till.

    Ja det var något i den riktning jag tolkade jämförelsen i signalstyrkan på Moto. och 6a. På Comviq ändrar signalstyrkan sig rätt så mycket bara vid små förflyttningar inom min lägenhet.
    Jag har också läst att 6a har en rätt så dålig antenn. Skulle gissa att eSIM vs fysisk SIM inte gör någon skillnad...?

    Jag har nu jämförd WiFi av och på när jag är hemma. Vad jag kan se så utgör det en skillnad på ca. 4% per 24 timmars standby. Det tycker jag är mycket! Jag har långa perioder då jag inte behöver WiFi aktverad när jag är hemma.
     
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon söker inte konstant efter Wifi. Det var för några år sen men Wifi drog väldigt mycket ström. Throttle gav en skillnad.