Xiaomi 13 ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 13-serien' startad av Oceanic, 22 dec 2022.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är ju en brist med dxomark men även de flesta andra recensioner att firmware version ej listas speciellt de första 3 månaderna så kan der ske ganska dramatiska förbättringar på kameran. Men samtidigt så har ju tillverkaren ett ansvar att tunea kameran till perfektion innan release...
     
    royalnerd gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kan du inte kasta upp lite bilder från nya luren? och speciellt 35mm läget.
     
  3. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    IMG_20230610_210051~2.jpg Här lite bilder från kvällen på hemma plan. Direkt ur kameran (bara lite beskärning) blandat vanligt fotoläge på 1.9 och en del "35mm Doc". IMG_20230610_185715~2.jpg IMG_20230610_201915~2.jpg IMG_20230609_174403~2.jpg IMG_20230610_190142~2.jpg IMG_20230610_184926~2.jpg IMG_20230610_185113~2.jpg IMG_20230610_184900~2.jpg IMG_20230610_121516~2.jpg IMG_20230610_103346~2.jpg
     
    Last edited: 10 jun 2023
    Juus1, spigen, flipp och 12 andra gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    royalnerd gillar detta.
  5. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Fantastiska foton! Nu har du haft den ett par dagar. Vad tycker du om den i övrigt (batteri, täckning osv)?
     
  6. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Från 7 juli finns Xiaomi 13 Ultra tillgänglig hos Mediamarkt i Tyskland för 1499 Euro ca 17381 kr... :ehm:
     
    Oceanic gillar detta.
  7. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    En liten kort review:

    Rent generellt måste jag säga att det här är den bästa helhetsupplevelse jag haft på en mobil någonsin (och jag byter 2 - 3 ggr per år och testar det mesta, haft Pixel 7 Pro och Mi 12S Ultra sista året). Det är den där känslan där allt sitter där det ska - från fysisk design till UI till kamera - allt fungerar sjukt bra och inte ett enda problem eller crash. Sist jag hade denna känsla var nog på Huawei P20 Pro back-in-the-days. Man vill liksom ta upp telefonen i handen hela tiden. Lite mer detaljer nedan.

    Design. Tycker den är sjukt snygg (har den vita) och får höra det hela tiden. Att unibody designen följer med runt på baksidan i kombination med de platta sidorna och små detaljer kring avfasade kanter och en lätt lätt kurvad skärm. Känns så sjukt genomtänkt i varje detalj. Och sen det bästa av allt, vegan-skinnet. Så mjukt och lent, lätt "taktilt" som lent gummi eller silikon - klart bättre än 12 Ultra. Skapar ett fantastiskt grepp, så långt ifrån glas man kan komma. 2 veckor in har jag inte sett ngt som helst slitage eller färgning.

    Menyer, UI och användning. 100% i varje detalj tycker jag - MIUI 14 är i mitt tycke den snyggaste och "smoothaste" Android-versionen just nu - i nivå med Pixel 7 Pro men med ännu fler och smarta möjligheter till egna inställningar. Flytet i menyer och app-starter är extremt bra. Och som sagt, inte en enda app crash eller frysning. Jag kör Global ROM 14.04. Gillar att Googles appar är standard från start - telefon, messages och browser. Den animerade Leica loggan när man stänger av skärmen - läckra smådetaljer.

    Batteri och laddning. 90W räcker gott och väl för mig och piskar ju Pixel, Samsung och Apple hur lätt som helst. Det dagliga användandet - jag tar av den från laddaren vid 06.30, sätter tillbaka den vid 23.00. Snittar ca 4,5h - 5h on-screen (blir alltid lite mycket i början) mycket 5G, video, kamera etc. och ligger på ca 20% kl. 23. 00. Kul med Ultra battery mode, när telefonen när 1% stängs allt av utom telefonfunktionen och ger dig 15 min samtal / 2tim standby.

    Kameran. Jag är extremt fotointresserad och har flera DSLRs och kan säga att Mi 13 Ultra är helt fantastisk (DXOmark knarkade uppenbarligen under testet). Sen som jag skrivit ovan så i vanliga användning där du bara slänger iväg en bild här och där så är skillnaden mot exempelvis Pixel 7 Pro (som har mycket bra kameror) inte enorm, men tydlig. Den stora skillnaden kommer när du börjar använda de olika lägena. Ex alla olika Porträttlägen som är otroliga, skapar så coola och snygga bilder som känns DSLR på ett sätt jag sällan upplevt. Att kunna zooma fritt hela vägen upp till 10x nästintill utan kvalitetsförlust är magiskt. Och att ha 120x vid behov är också coolt. Satt på en flygplats häromdagen och zoomade 80x på en meny på en restaurang 100m bort, kunde läsa varenda maträtt. Jag upplever en stor skillnad överlag mot Mi 12S Ultra som då och då briljerade men inte lika konsekvent som 13.

    Täckning. Bara varit i StorStockholm samt Helsingfors och om ngt upplevt bättre täckning än på min Pixel 7 Pro. Har Telia med 5g. Mycket bra fart också. Detsamma gäller WiFi hemma som jag upplever som ovanligt snabbt. Åker ner till Småland över midsommar och kan testa mer hur det ser ut på landsbygden då.

    Men som ni förstår är jag extremt nöjd och kan verkligen rekommendera Mi 13 Ultra. Köpte via Wonda, fungerade utmärkt med för-installation av Global ROM.
     
    Last edited: 17 jun 2023
    thehero, Maximus3D, Holabanarne och 6 andra gillar detta.
  8. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Tack för utförlig review. Man blir ju inte mindre sugen på att skaffa en! Kul att du är så nöjd med den, förstår precis din referens till P20 pro-känslan
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Wow. Låter verkligen bra. Trodde den skulle upplevas som väldigt lika 12s Ultra eftersom de är så lika papperet.

    Kör du den utan skal? När den har en greppvänlig baksida vill man ju gärna göra det, samtidigt känns det riskabelt på en så pass dyr telefon. Tyckte inte 12sU var så greppvänlig som den såg ut att vara men låter bra att materialet på 13U verkar ge en bättre känsla.
     
  10. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Ja, jag kör utan skal...vilket är risky jag vet. Men den är så skön i handen. Följer med ett svart skal som faktiskt är helt ok känsla på också.

    Gällande 12S, gissar att de haft tid att finjustera en hel del samt att det är nytt och bättre glas framför. Sen kommer ju många av porträttbilderna från de två zoom-kamerorna som har nya sensorer.
     
  11. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Funkar Google pay när du kör global rom?
     
  12. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 628
    Mottagna gillanden:
    759

    MINA ENHETER

    Borde göra,har en 13 pro med global, och fungerar
     
    Pärra gillar detta.
  13. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Ja, allt är precis som en telefon inköpt i Sverige.
     
    Redhawk1234 och Pärra gillar detta.
  14. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Tack för en grym review. Har funderat på att köpa denna eller Oppo Find X6 Pro men vet hur omständigt det kan vara med Kina-mjukvara som ju Oppon kör. Nej det får nog bli en 13 Ultra. Jag är i Spanien nu men att lägga typ 17,5k på en 13 Ultra när man verkar kunna importera en med global ROM från Wonda.

    Vet du om din lur kommer fortsätta få OTA-uppdateringar framöver?
     
  15. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72
    Men om man köper en 13 ultra på Wonda som är global version, får man med band 20 och 28? Eller missar man något?
     
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 270
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    Oceanic gillar detta.
  17. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Utgår från att den kommer få OTA, fick en första veckan. ROMen är standard Global ROM godkänd av Xiaomi.
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  18. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Numera kan man köpa en "äkta" Global version på Wonda, med band 20 och 28, 1339 dollar. Finns i svart och grönt.

    Alternativet, och det jag har, är en kinesisk standard version som de flashar om till Global ROM (godkänt av Xiaomi). Då får du allt som ovan förutom band 20 och 28. Men till ett klart lägre pris om 1074 dollar. Finns i svart, vitt och grönt.

    Så frågan är ju om du tror dig behöva band 20 och 28, samt om du vill ha en vit. Jag ville ha en vit så för mig fanns bara ett alternativ.
     
    flipp gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man blir helt klart småsugen på en vit kinesisk av 13U. Är också småsugen på veganlädervarianten av 13 Pro. Kostar "bara" 7800 kr på Trading. Gillar att 13 Pro väger 20 gram mindre också. Dock blir det nog ett nerbyte kameramässigt att välja 13 Pro över Ultran...
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det enda man vinner på 13 Pro är makrofunktionen på 3x tele annars kommer Ultra vara bättre. Så så länge man inte har makrofotografering som prioritet så är en Ultra det bättre valet.
     
    flipp gillar detta.