Försäkring

Diskussion i 'Hero' startad av Rövardotter, 22 okt 2009.

  1. Rövardotter

    Rövardotter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en dyr online försäkring hos Phonehouse till min HERO. 374 kr i kvartalet med självrisk på 500kr vid skada/förlust/stöld. Hur har ni gjort med försäkringar?? Tvekar om ja vill fortsätta betala såpass mkt men å andra sidan om olyckan e framme...
     
  2. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har inte köpt något specific försäkring för mobilen. Har som tur inte tappat den i grus eller något än, det värsta är väll att den har dragit i golvet när man har somnat med den i sängen :P
     
  3. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De där försäkringarna som säljs med elektroniska prylar är i regel onödiga. Hemförsäkringen täcker de flesta typer av skador, särskilt om du har sk. tilläggsförsäkring/plusförsäkring (heter olika hos olika försäkringsbolag).

    Min hemförsäkring ger mig en ny hero om jag exv. tappar min hero och den går sönder. Givetvis får jag stå självrisken själv.

    Fördelen med vissa av de särskilda försäkringar som säljs med elektronikprylar är dock just att självrisken är lägre än i hemförsäkringen.

    Just mobiler, mp3-spelare och andra bärbara enheter är de enda elektroniska produkter som kan motivera en extraförsäkring, under förutsättning att försäkringen har rimlig kostnad samt självrisken är klart lägre än i hemförsäkringen.
     
  4. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ja det var dyrt.
    I många hemförsäkringar ingår nått som jag har för mig nu kallas ansvarsförsäkring.
    Förut kallades den drulleförsäkring och ger ersättning när olyckan är framme eller om man är klantig. Självrisken brukar vara högre men om du inte är en riktig olycksfågel så lär du tjäna på att inte behöva ha en försäkring för varje teknikpryl du har.

    Hör med försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring innan du betalar 1500 kr/år för en försäkring du kanske redan har
     
  5. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Försäkringsbolagen kallar dessa tillägg olika men de är fullt tillräckliga, dock självrisk på 13-1500. Blir dock oftast billigare ändå i stället för en massa försäkringar på alla prylar.
     
  6. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Njae, ansvarsförsäkring/drulleförsäkring täcker inte skador på din egen mobil. Den täcker skador som du orsakar på annans egendom, exv tappar din kompis telefon i poolen eller nåt... Men som sagt, hemförsäkringarna täcker allt som oftast skador på din egen mobil, även om skadan beror på din klantighet. Ring kundtjänst på ditt försäkringsbolag och fråga hur just din försäkring ser ut och om den ger tillräckligt skydd!
     
  7. Mattica

    Mattica Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har själv verkligen haft nytta av min drulleförsäkring hos folksam. När min mobil hamnade i tvättmaskinen sist så behövde jag bara ringa dem och säga att den var oreparerbart förstörd, och två dagar senare damp det ner en rekvisition för att hämta ut en ny på närmaste elektronikaffär. Jag betalade 1500 i butiken för luren, resten betalades av folksam.

    Summan av kardemumman är att jag hellre betalar en hög engångssumma när det väl behövs, än att jag betalar massor, men lite i taget, utan att veta om jag kommer behöva det. I slutändan betalar man mer för "butiksförsäkringen" än för en vanlig hemförsäkring med drulle/tilläggsförsäkring, och har då större skydd, för alla prylarna! ;)
     
  8. Labontese

    Labontese Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nåja.. badade med min 2år gamla iphone i svärfars pool i somras, hade köpt den för 2400kr inkl frakt och tull och allt ifrån USA, jag fick av Folksams "drulle" försäkring ut 3600kr (-1500kr i självrisk) efter ett samtal på 5minuter när han frågade vad de var för telefon och hur/vart/när jag hade köpt den... så visst tusan täcker ansvars/drulle skador på dina egna grejor :)
     
  9. Rövardotter

    Rövardotter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag utnyttjade min ångerrätt och "lämna tillbaks" Online försäkringen. Folksam drulle känns som ett mycket bättre alternativ.
     
  10. Dezent

    Dezent Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Jag tog en försäkring hos tre på min Magic. Betalar ca 100 kr i månaden. Känns som om det är värt det om något skulle hända.

    Förra året så fick jag en repa på min HTC Touch Diamond och det täckte inte hemförsäkringen men om jag skulle haft en försäkring hos Tre på den så hade jag fått en ny telefon ev. ny skärm.

    Så för mig är det värt det!
     
  11. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Rövardotter: Förmodligen helt rätt gjort av dig. Lycka till!

    @Labontese: Njae, det var knappast drulleförsäkringen som ersättning utgick från. Om Folksams handläggare sa så till dig så var det nog någon som inte har koll på Folksams egen försäkringsprodukt... Inte för att det spelar någon roll i praktiken, det viktiga är att du fick ersättning!! :)
     
  12. Labontese

    Labontese Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    oja året innan jag köpte iphone så badade jag med en annan telefon i en annan pool på en fest och då fick jag inte ett ruttet öre för telefonen eftersom jag inte hade "drulle" som jag då tecknade och vips så fick jag pengar när jag badade med min iphone..

    saxat ifrån folksam.se

     
    Last edited: 26 okt 2009
  13. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Labontese: Kanske dags att sluta bada med telefonen!? :D

    EDIT: Ja, allriskförsäkring är en helt annan sak. Det är den som täcker skador som man själv åsamkar sin egendom. Inledningsvis skrev du ansvarsförsäkring och det är något annat. Att folksam kallar allriskförsäkringen för drulleförsäkring är ett bevis för den begreppsförvirring som råder. Ursprungligen var drulleförsäkring ett allmänt nyttjat namn för ansvarsförsäkringen. Uppenbarligen använder Folksam drulleförsäkring synonymt med allriskförsäkring, vilket egentligen om man ska vara extremt petig - vilket jag för länge sedan gått över gränsen för att vara i denna tråd - är fel.

    Ledsen om jag är påstridig i denna egentligen fullständigt oväsentliga fråga :)
     
    Last edited: 26 okt 2009
  14. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har alltid haft för mig att drulleförsäkring är just som folksam skrev, intressant att det kan betyda något helt annat än jag trodde!
     
  15. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Ofta skriver försäkringsbolagen ner värdet på mobiler väldigt fort, när jag råkade tvätta min gamla hm...tja, någon ericsson 3G iaf så var värdet i princip noll eftersom den var äldre än 9 månader.
     
  16. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Olika försäkringsbolag agear olika. Men inte ovanligt är att man få sin förstörda mobil ersatt med en helt ny av samma märke och samma modell om den finns kvar på marknaden.

    Om min hero går sönder för att jag råkar tappa den etc. så får jag en ny hero av försäkringsboalget så länge heron finns på marknaden. Jag får alltså ersättning motsvarande inköp av ny hero - självrisk. Det tycker jag är en fair deal. Om däremot Heron inte längre säljs då anses i försäkringssammanhang värdet i stort vara noll.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag blev kontaktad av mitt försäkringsbolag för inte så länge sedan där de ville erbjuda tillägsförsäkringar speciellt för hemelektronik och dylikt, hade dock inte tid att höra om detaljerna.

    Det verkar i alla fall som om man vill sno lite marknadsandelar från ex Solid försäkringar AB, det vore helt klart värt att undersöka hur de stora försäkringsbolagens tilläggsförsäkringar står sig gentemot sådana där drulleförsäkringar som elektroniföretagen säljer vad berör värdeminskning och självrisk. Det lär iofs bli ett rätt omfattande arbete, enklast är kanske om man mailar respektive företag:

    Hej bästa försäkringsbolag,

    Jag köper en hel del hemelektronik, mobiltelefoner, datorer, hifi m.m. och brukar hos de olika hemelektronikföretagen teckna en så kallad drulleförsäkring, i regel erbjuder dessa försäkringar följande villkor

    * Täcker olyckshändelser, ex tappar en produkt i marken etc.

    * Tar inte hänsyn till värdeminskning, dvs går en laptop som för två år sedan kostade 12 000 kr sönder, så får jag köpa en ny för motsvarande värde i dag om den inte går att reparera.

    * Låg självrisk.

    Ett exempel på villkor för en sådan här försäkring kan ni hitta här.

    Erbjuder ni någon motsvarande försäkring och vilka är villkoren samt kostnaderna för denna?

    Mvh
    Bernard

    Föreslå gärna ändringar så sammanfattar vi svaren i någon artikel eller dylikt på bloggen.
     
  18. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Försäkringen är ofta densamma, skillnaden kan ibland vara att t.ex. solid specialliserar sig i försäkringar utan värdeminskning, dvs tar du en försäkring på 5år och sedan slår sönder saker "råkar tappa tvn" sista månaden får du hela värde tillbaks, medan vanliga hemförsäkringar oftast räknar ner värdet ganska kraftigt om man inte har något unikt tillägg så som Bernard skrev om.

    Edit:
    Sedan ska det till att försäkringsbolag är svin i grunden men de tjafsar sällan om en Iphone drulle betalning om du oxå har bilen, huset osv försäkrat hos samma bolag pga att de tjänar på att hålla dig nöjd.
     
    Last edited: 26 okt 2009
    Charlotta88 gillar detta.
  19. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försäkringsbolagen är på ytan lika, men skrapar man på ytan (eller snarare djupdyker i villkoren) så kan det finns hyfsat stora skillnader, särskilt om vi talar om elektronikprylar med ett värde av några tusen och uppåt.

    Bernards ide är bra och jag tror överhuvudtaget att man alltid bör göra en egen liten marknadsundersökning innan man tecknar försäkring, bolån etc etc.

    Jag kan inte Solids villkor så jag må vara ute på djupt vatten, men jag är mycket förvånad om det fungerar som Echt beskriver, dvs. att om tvn är nästan fem år och man sista månaden som försäkringen gäller "råkar" tappa den i golvet, så får man hela ursprungsvärdet tillbaka. Det skulle ju innebära att Solid vart femte år eller tom oftare är redo att köpa en helt ny tv till dig för att ersätta din gamla omoderna tv. Med tanke på att utvecklingen på fem år gått mycket snabbt fram samtidigt som priserna sjunker på elektronikprylar så skulle ju Solids försäkring vara ovärderlig för de konsumenter som är beredda att vartannat, vart tredje, vart fjärde eller vart femte år "råka" slö sönde sina uttjänta elektronikprylar bara för att efter någon dag eller två få nyvärdet ersatt och glatt promenera bort till någon av våra elektronikkjedjor och på Solids bekostnad köpa något som är state of the art. Som sagt mycket tveksamt om det verkligen fungerar på det sättet.

    Min lilla personliga erfarenhet är att man gott klarar sig med hemförsäkringen, bara man har den där tilläggsförsäkringen, som normalt inte kostar mer än några tior per månad. Det enda (och som jag redan skrivit högre upp i tråden) som kan skilja är möjligen att ingen självrisk utgår, men då brukar å andra sidan försäkringen vara mycket dyr...
     
  20. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försäkringsbolag är för övrigt inga svin, det gäller bara att läsa villkoren innan man tecknar en försäkring så att man vet vilka begränsningar som finns. Jag tänker inte hänga ut något enskilt försäkringsbolag här men en av de stora drakarna är avsevärt mycket sämre i bemötande och kulans än tex en annan av de stora drakarna. Medan det ena bolaget alltid krånglar och ska begära in den ena mer eller mindre meningslösa uppgiften eter den andra innan skadereglering sker, så fungerar det andra bolaget mycket mer kundorienterat.

    Det gäller att läsa på lite innan man väljer försäkringsbolag...