Äntligen! Fungerande App2SD på min mini pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av TpS, 26 okt 2010.

  1. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Äntligen så har jag fått App2SD att funka på min x10 mini pro.
    Efter en del resets med SEUS så lirar det och jag har helt plötsligt ca 460mb kvar att installera apps på.. :P

    Följde denna guide:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=819725
    Att köra SH-filen på slutet ville sig däremot inte riktigt på min lur, men körde alla kommandon manuellt istället och det gick lika bra.

    Att tillägga kan vara att ext2-partitionen nog inte kan vara hur stor som helst. Skapade först en på dryga 1gb (Har 8gb-kort) men nåt var fel och det gick inte att skapa mappar trots att det var monterat.
    Formaterade om kortet och gjorde EXT2 ca 500mb istället och då funkade det klart mycket bättre...
     

    Bifogade filer:

  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vad händer om du kopplar telefonen till datorn och sedan väljer att ansluta usb (så den blir som en disk) krashar det eller fungerar det?

    Dessutom så har ext2 en max partitions storlek på 32TB så jag köper inte ditt argument om att den inte kan vara hur stor som helst.
     
  3. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Det är bara första partitionen som monteras till datorn, dvs FAT32 så EXT2 påverkas inte.


    Att den var för stor var bara ett antagande, kan nog vara så att partitioneringen helt enkelt gick fel nånstans.
     
  4. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan någon skriva en svensk guide?
     
  5. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste man ta en backup när 2.1 kommer om man har app2sd?
     
  6. axelwf

    axelwf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack, TpS, för den här tråden!! Igår tröttnade jag på att fundera vilken app jag ville avinstallera för att kunna testa någon ny... Nu har jag 2.1 med App2sd!

    Guiden på xda var lätt att följa, jag hade inga problem med att köra scriptet som verkade krångla för dig. Rootat hade jag gjort innan enligt tråden i X10-forat här på swedroid.

    MEN, när allt var klart och telefonen startat om började jag fundera hur man nu gör för att flytta apparna till kortet... efter lite knep och knåp insåg jag att alla gamla appar redan var flyttade och att nya också installeras på rätt ställe.

    Nästa fundering var varför det inte hade blivit mer plats om nu alla appar redan var flyttade? Svaret på det var att de gamla apparna låg kvar som backup i internminnet.

    Så, tack för tipset!
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    1 Lägger sig App2SD som ett eget program bland de andra?
    2 @ TpS vad menar du med att det inte gick att skapa "nya mappar"
    + hur navigerar jag till dit du tagit en screenshoot?
    3 Hur tar man bort de appar som ligger kvar på internminnet som backup?

    Jag har gjort enligt guiden som du länkat till i XDA forumet. Alla mina appar "försvann". Med andra ord, enligt det jag kan läsa här, så har de bara flyttats. Fast var?

    Tack på förhand!
     
  8. axelwf

    axelwf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @gualm
    1. Nej, det enda som händer är att appar som normalt läggs i /data/app läggs på den partition man gjort på sd-kortet. Det är inget man kan kontrollera eller behöver tänka på. Inte som googles lösning i 2.2 alltså, utan, i mitt tycke, bättre.

    2. Han menar nog att trots att han kunde navigera till den partitionen i sin filhanterare kunde han inte skriva filer eller skapa mappar på den, troligen blev det nåt tjall när han skapade partitionen... det är min tolkning. Den app som är öppen i Tps:s screenshot är Root Explorer, med vilken man kan klicka sig fram till /data/app. Denna mapp går inte att se i t ex Astro, eftersom det krävs superuser-rättighet för att komma åt den.

    3. Med samma app, Root Explorer, kan man navigera till /data/appbak där de backup:ade apparna ligger. Flytta dem till (din vanliga FAT32-partition på) sd-kortet om du vill ha backup eller radera dem helt enkelt.

    Hur menar du att apparna försvann? Kan du inte köra dem längre? Isåfall har något gått fel... När allt funkar ligger de fortfarande under /data/app om man kollar i Root Explorer, bara det att den mappen ligger på din nya partition... dvs när telefonen startat om efter installationen av app2sd märker du som användare ingen skillnad.

    Hoppas det fixar sig!
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    @ axelwf

    Tack för ditt svar. Då jag skriver att de försvann så menar jag att de inte längre låg kvar bland de övriga applikationerna när jag gick in i menyn.

    Jag deletade apparna som jag hade i /data/appbak och då försvann apparna helt så jag behövde hämta dom i Market igen.

    Om jag förstår dig rätt så när du navigerar till /data/app så kommer du till SD kortet till skillnad från innan då du kom till mobilens internminne.

    Då verkar det som något gått snett för mig (för övrigt är det denna guide jag följde). Jag får samma felmeddelande som sista bilden i denna länk: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=804574
    busybox not found osv...

    Kollar jag minneskortet genom datorn eller Root explorer så hittar jag inte ext2 partitionen någonstans =/

    Förresten. Måste jag ominstallera mobilen, köra root igen för att kunna försöka mig på App2SD igen?

    Hoppas du förstår mig, behöver lite hjälp o_O
     
    Last edited: 3 nov 2010
  10. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    axelwf svarade ju alldeles ypperligt på frågorna men jag gör ett litet tillägg:

    1. Principen bygger på att man mountar en ext2-partiton och sedan länkar data/app till den partitionen. Resultatet blir då att utrymmet att installera apps på blir exakt lika stor som den partitionen du skapade på ditt sd-kort, i mitt fall 512mb.

    2. Återigen så var det precis som axelwf skrev; måste blivit nåt fel på partitioneringen då det gick bra att mounta men kunde inte skapa nåt på den nya partitionen. Och det är Root Explorer som screenshotet kommer ifrån, strålande app!

    Har kört det nya 2.1 scriptet nu efter uppdateringen och det funkade fint.

    Och för att köra detta så krävs självklart root... om det inte redan framgått.
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Sorry boys. Jag menar inte vara jobbig. Jag är väldigt tacksam att ni hjälper mig. Du skriver det nya scriptet. Inte samma som du la upp på din dropbox? Såg att det skillde ca 100kb på scriptet från dropboxen och det i länken jag följde från XDA. Kan vara det som är felet?
    Jag kör 2.1 och har root.
    Tack ännu en gång! Ska se om jag löser det!

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  12. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Med det nya scriptet så menar jag det som gjorde för att fungera på 2.1.
    Och det är samma som jag la upp i min dropbox.

    Svarar på lite frågor från din förra tråd, missade den sist.

    Det du beskriver som ett felmeddelande är helt Ok och visar bara att du inte hade busybox installerat innan skriptet kördes, alltså helt enl guiden.

    Nåt strular med ditt minneskort, för apps som ligger i /data/appbak/ laddas automatiskt om du t.ex startar utan minneskortet i eller om minneskortet failar att mounta av nån anledning.

    För att kolla minneskortet så ska du gå till /system/sd och där borde du dels hitta mappen "app" och sedan så borde lagringsutrymmet där vara lika stort som på ext2-partitionen du skapat.

    Och ext2 kan du inte se i windows eller i root explorer sålänge den inte är mountad till en mapp, och i ditt fall alltså /system/sd

    Finns mappen /data/app kvar och hur ser den isåfall ut?
     
  13. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Stort TACK!!! TpS och Axelwf.
    Jag ominstallerade mobilen, rootade om den, skapade nytt konto på XDA (kunde inte ladda ner bifogade filer med mitt förra), gjorde enligt guiden och det fungerade!!!
    Det som hjälpte mycket var att ni förklarade på vilket sätt denna App2SD funkar och vilka mappar som är berörda. På så vis fick jag förståelse för vad jag gjorde och var jag skulle kontrollera om det fungerade.

    Trevlig helg!

    P.S Försvinner det lite internminne även för er vid installation av apps? Jag har installerat 47mb på kortet och det har försvunnit 19mb ur internminnet.
     
    Last edited: 4 nov 2010
  14. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kul att det funkade.

    Och ja det försvinner fortfarande lite minne vid installation, tittar du under /data/data så läggs en del filer där med, inställningar m.m som görs i apparna.
    Är bara själva APK-filerna som läggs på SD-kortet.
     
  15. welph

    welph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta funkade ju bra, t.om. TitaniumBackup känner igen Ext2 som en a2sd enhet och läser av den korrekt.
     
  16. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  17. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag anväde den andra: New version for Android 2.1 is out. Den som har screenshoots från kommandotolken.
    Hoppas det funkar!

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  18. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hmm enligt den senaste guiden på xda så kör de exploid exploiten för att roota telefonen och den fick jag aldrig att fungera. Är den justerad så den fungerar nu eller hur är det? Jag använde iofs superclick för root.

    Ska ge mig på att ordna apps2sd ikväll.
     
  19. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Följ original-tråden, dvs denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=804574
    Men för 2.1 så ska man givetvis hoppa över delen med exploid för root gör vi ju via SuperOneClick istället.

    Fördelen med original-scriptet är att en backup-länk skapas från /data/app till /data/appbak, dvs om SD-kortet plockas bort eller dör totalt så kraschar inte luren utan apps kör från backup-mappen istället.

    Nej bortse helt från del delen av guiden, använd SuperOneClick som vanligt.
    Den delen skapades pga av att många fick problem efter att ha rootat med x10root.apk då busybox installeras automatiskt då. Och den busybox som installerades lirade inte särskilt bra med scriptet, med krasch och icke fungerande app2sd som följd...
    Och då SuperOneClick inte installerar nån busybox så har man samma förutsättningar inför körningen av scriptet som om du följt root-guiden...

    Nu valde jag att öppna app2sd.sh och skriva in alla kommandon manuellt istället, mest för att lära mig hur scriptet egentligen fungerar men även för att jag hade problem i början (med 1.6) med att busybox redan var installerat m.m...
     
    Last edited: 5 nov 2010
  20. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    571
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Har ni fått problem med "com."-program efter App2SD? Dvs att filnamnet på apk:n börjar med com. Exempelvis SvtPlay och PayPal. Jag får inte denna typ av program att funka på min mobil. De blir bara gröna ikoner och när jag försöker öppna programmet så tvingas en avstängning fram.