Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. htc3htc

    htc3htc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    HUR gjörs det tricket
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Sök. :) Finns i tråden.

    /Söder
     
  3. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

  4. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    24h running och jag har 70% :) gjorde HTC battery trick, sedan har jag stängt av mobile data connection eller nu vad det heter under mobilenetworks.. (längst ner i listan) samt enbart köra på 3g. väldigt nöjd är jag :)
     
  5. Radikaal

    Radikaal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har man telefonen i princip hela tiden i viloläge och samtidigt har mobildata avslagen så ska man inte bli förvånad om man har över 85% efter 24timmar trots att man kan ha skickat och mottagit några sms och uppdatera lite widgets manuellt. Det är fullständigt normalt om man inte har något program som slukar i bakgrunden eller totalt felkalibrerat batteri. Väldigt många som säger dem fått mycket bättre batteritid efter olika batteritips men då brukar dem samtidigt också vara allmänt mer sparsamma med batteriet. Många som använt "batteritipset" har även märkt att batteriet håller sig bättre i början, tex kan stå kvar vid 100% mycket längre än normalt, och sedan kan det tappa % väldigt snabbt efter en viss gräns.
     
  6. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Min data är på 24/7 dock är inte mobile download blabla igång.. kommer inte ihåg namnet
     
  7. pixen

    pixen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare, får väl lägga mitt ägg i säcken också då;

    Har nu haft min desire i cirkus en månad och jag upplever batteritiden bättre än min gamla Nokia N97, för det första använder man desiren bra mycket mer då hela operativet är mer lättanvänt och smidigare.
    Pratar väl i telefon cirkus 1-2 timmar om dagen, skickar ~200 sms per dygn samt småsurf, laddar phonen efter 48 timmar oftast. ibland räcker det tre dagar och hänt några gånger att det räckt en dag.

    Dock så har jag provat att lägga in både opendesire och defrost med undervoltat kernel, nån som får detta att fungera? Var senast i förrgår som jag provade dra in senaste defrost som har undervoltat kernel står det, men när man ändå kollar info så ligger den o använder ~3.8mV istället för 1.2mV som det står. Vad missar jag?
     
  8. inkk

    inkk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det sagts redan, orkade inte läsa igenom alla sidor.
    Men ladda ner Advanced Task Killer, så kan du stänga ner alla apps du använt, eftersom den inte gör det själv när man väl slutat använda det man höll på med.
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Konstigt, för mig drar program som ligger inaktiva i bakgrunden inte batteri alls. :P Och de som gör något då och då är ju sådana program som jag faktiskt vill ska göra något, tex gmail sync, gtalk eller lattitude. Dödar man och avregistrerar sånt så kan man ju lika gärna ha en gammal dumbphone.
     
  10. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Skippa taskmanagern, det finns en orsak varför programmen inte stänger av sig själva. Visst finns det vissa program som bör stängas med de går oftast att stänga av via meny knappen.
     
  11. Radikaal

    Radikaal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Var kollar man hur mycket mV telefonen ligger och använder? Håller faktiskt med om att Desire faktiskt inte alls drar så mycket batteri, faktiskt väldigt lite vid "standby" med rätt inställningar (0.3-1% / timme med setcpu och custom rom, beroende på om man har data påslaget eller avslaget) samt drar inte alls så mycket vid samtal/sms skickande. Det är ju bara för att den har så otroligt mycket pill funktioner (doh) så man pillar med den hela tiden i början, och självklart suger batteriet ut otroligt snabbt då när man testar filma med hd, 3g surfar, benchmarks etc. Många säger då att deras gamla telefoner hade så mycket bättre batteritid och man behövde bara ladda dem var 3-4e dygn, men hur många pillade på de telefonerna flitigt eller hade internet på dem :P Har själv 65% batteri kvar efter exakt 24timmar sedan laddning (dock har jag ett 2400mAh batteri) men då har jag ringt i 30minuter, skärmen har varit på i 2timmar och "tid utan mottagning" ligger på 29% vilket motsvarar ca 4½ timme(vilket kan vara en stor batterislukare) samt har jag surfat 60min med väldigt dålig 3g täckning. Även installerat och laddat hem ett tiotal appar från market sedan dess.
     
    Last edited: 22 okt 2010
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag som skrev den nyheten gjorde samma trick sj på min lur, och det gick åt h-vete hehe. Sedan efter andra FroYo-uppdateringen har jag inte haft ork eller lust att testa igen. Det är ändå nätt procedur som måste följas i en viss ordning och jag hinner inte med sånt.

    Sen det där med TaskKillers: Jag som många av er hade ES Strongs Taskmanager men jag märkte att det hela var en myt. Batteritiden på min telefon blev vare sig bättre eller sämre, även när jag stängde av en hel del program i bakgrunden. Så jag avinstallerade den.
     
  13. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Vissa tipsar om att stänga av mobila data, behövs inte den för vissa program? Detaljerna kring vad det innebär är lite knapphändiga tycker ja.
     
  14. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER


    taskkillers stänger inte av program.. När du "stänger av"/går ur ett program så sparas programmet i Ram minnet så det inte ska ta lika lång tid att starta men programmet är avstängt. Och taskkillers tar bort programmet ur minnet alltså gör så att det tar längre tid att starta programmet. Du gör telefonen långsammare om du använder det
     
  15. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Dessutom går det åt MER batteri till att starta om programmen "from scratch" än att ladda från internminnet. Så taskkillers gör telefonen långsammare och tar mer batteri. Totalt pointless alltså.
    Hade OS'et varit Windows Mobile hade de hjälpt då det inte är lika effektivt på att "stänga av" programmet när det inte används.
     
  16. Yuso

    Yuso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Sjukt nöjd med min batteritid nu! Installerade Switchpro och stänger av 3G när jag inte använder det. Har nu 30% kvar sen klockan sju igårmorse, med kanske en timmes surf, en timmes spel och lite musik. Sjukt nöjd!
     
  17. Erlandsson23

    Erlandsson23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Slog nytt rekort med desire härom dagen 93 timmar upp time innan telefonen dog ;) Surfat spelat ringt som vanligt totalt "aktive" 5 timmar 20 min. Jag e nöjd ;)
     
  18. Radikaal

    Radikaal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, men du hade väl ett 3000mAh batteri eller något va? Helt fysiskt omöjligt att få telefonen leva sådär länge med orginal batteriet, möjligen runt 70-80timmar med data avslaget och i princip bara i standyby mode. Men vad är då vitsen med en smartphone? :P
     
    Last edited: 28 okt 2010
  19. Erlandsson23

    Erlandsson23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag körde med orginal batteriet ;) romen jag har drar mindre än en ½% i timmen i standby väder facebook mail och dyligt uppdateras var 4 timme!
     
  20. wormuska

    wormuska Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken rom kör du?