Flytta till staterna, köpa SGS eller 4g telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Slimstar, 28 okt 2010.

  1. Slimstar

    Slimstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid, har följt forumen länge men aldrig reggat mig själv.

    Jag har en Iphone 4 som jag är ganska less på, ska låta morsan ta över abonemanget.

    Ska efter nyår flytta till staterna, och jag vad jag förstår det som så finns det ett utvecklat och fullt fungerande 4g nät där, eller? Äger 4g 3g totalt?

    Har mina ögon på en SGS som jag isåfall tänkte köpa nu direkt när jag överlåter min iphone. Är det ett dumt köp dock ifall jag flyttar till staterna? Borde jag isåfall vänta och köpa en 4g telefon där istället?
    :ehm:
     
  2. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är inte 100 men är det inte så att deras mobila nät går på en annan frekvens och du därför borde köpa en telefon där som är anpassad för det? Ett annat argument att vänta är ju att telefonerna är billigare där.
     
  3. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hmm jag kan ha fel men deras sk. 3G nät suger ju, ligger ca 5-6 år efter Sverige så då borde de ju rimligen heller inte ha något vidare 4G nät men jag kan inte säga säkert.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det stämmer till stora drag. Deras 3G är inte som vi tänker 3G.

    Men jag skulle också, som någon sa, köpt en telefon i USA. Det är billigare och du vet att allt kommer fungera som det skall :)
     
  5. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    USA har ett Wimax-nät, ej ett LTE-nät.
     
  6. Slimstar

    Slimstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet som jag ser det är att jag kommer sitta smartphone lös till dess :P Någon som har köpt o sålt många telefoner begagnat? Är det lätt att sälja en telefon om två månader om jag köper en nu?
     
  7. Slimstar

    Slimstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och detta innebär vad då?
     
  8. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nja där har du allt fel, de har LTE nät med under uppbyggnad.
     
  9. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Läste någonstans att de håller på att bygga ut ett LTE nät.
     
  10. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Nope är inget annorlunda dock HAR de dåligt 3g nätverk i vissa delar av landet. Allt beror på vilken abonnenten du har.

    Och ja, de håller på att bygga 4g nätverk. De hoppar över att uppgradera 3g och kör på 4g direkt.
     
  11. Slimstar

    Slimstar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej då kan vi väll enkelt konstatera som några av er sagt, att det är bättre att köpa en 4g lur när jag väl är där.

    Men hur är det med andrahandsmarknaden i Sverige? Skulle känna mig handikappad utan en smartphone som jag kommer vara isåfall under 2-3 månader. Om andrahandmarknaden är livlig tänkte jag att jag kan köpa en lur o sälja den igen om 2 månader? Någon som brukar köpa/sälja telefonern som kan kommentera?
     
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Om du hoppas på någon bra surf hastighet i det amerikanska 4g nätet så lär du bli ordentligt besviken. Dels så är det bara små delar av usa som har det( tar långtid att uppgradera ett så stort land) dels så är hastigheterna inte samma som i sverige. I Sverige pratar vi om hastigheter runt 50-80 mbit/s men i usa så handlar det snarare om att den maxar i turbo 3g fart. Dessutom kommer du få betala en mindre förmögenhet varje månad för det :P.

    Tycker du kan köpa en begagnad telefon istället och behålla den så vet du att du har en fungerande telefon i Sverige när du kommer hem (Antar att du kommer resa hem ibland) Känns dumt att köpa en helt ny telefon för bara några månader.
     
  13. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    istället för att bry dig om att köpa en ny mobil så frågar du om 4G nät som att de spelar någon stor roll med 3G eller 4G *slap*
     
  14. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Helt korrekt, saxat från Verizons sida:
    Dvs deras 4G-nät kommer att vara långsammare än våra uppgraderade 3G-nät. Dessutom kör operatörerna på olika frekvenser vilket försvårar ett byte mellan operatörerna. Mitt råd är att du köper en mobil i USA och väljer en operatör som har täckning där du rör dig.
     
    Last edited: 30 okt 2010
  15. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Import Nexus one?
     
  16. zvix

    zvix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagts tidigare, är väldigt beroende på vilka frekvenser din ev. operatör har. Jag räknade kallt att min Nexus One skulle fungera utan problem när jag var en period i Kanada, men det visade sig att jag inte hade rätt 3G frekvens jag kunde bara köra GPRS (i Montreal där jag var, i Toronto fanns det tydligen en operatör där jag skulle kunna köra 3G). Det fanns ett virrvarr av olika operatörer som kör olika frekvenser, så lättast är att köpa en telefon direkt av operatören.
     
  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    I USA har de flesta abonnenterna egna nät, vilka ligger på olika frekvenser. Om jag inte minns helt fel så kör T-Mobile samma frekvenser som används här i Sverige.

    Som andra skriver så bör du inte förvänta dig några hastighetsrekord på 4G-näten där borta.
     
  18. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    AT&T Captivate och T-Mobile Vibrant är de två som stödjer våra nät också.

    Epic 4G och Facinate är WiMAx så även om de är systertelefoner till Captivate och Vibrant kan du inte ta med dig dem till Sverige.

    Ja juste, alla bygger på Galaxy S också. Inte nått förvirrande.
     
  19. Kevmo

    Kevmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    T-mobile släppte/släpper ju HSPA+ nu i veckorna, köpa en G2 eller någon annan telefon med stöd för HSPA+ så lär du vara nöjd (förutsatt att Tmo har bra täckning där du kommer att vara)...