Sony Ericsson Nya Xperia Mobiler. [Rykten] [Officel Tråd]

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av FearKill, 12 sept 2010.

  1. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Av det som går att läsa sig till om den plattformen så hörs ju nästan en vanlig bärbar dator få smisk av en mobil med den där plattformen ;-)
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ja det kan nog bli riktigt trevliga mobiler :-)
     
  3. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag känner mig skeptisk tyvärr. Materialvalet i Xperia-serien är lite väl låg budget, och mjukvaran känns faktiskt lite väl daterad. Jag förstår de som köper Mini och får hyfsat mycket för en liten prislapp, men omvänt förstår jag inte riktigt de som köper storebror X10 och får hyfsat mycket för en fet prislapp. Inte i förhållande till konkurrensen.

    Uppdateringen av mjukvaran verkar bli en besvikelse det med. Vi vet (med betoning på vet, inte tror) att 2.1 inte kommer innebära några större förändringar i användarupplevelsen. Timescape kommer fortfarande att länka till webben trots att man har appar installerad, dialern kommer fortfarande att sakna "smart sökning" osv.

    Personligen tycker jag att det första släppet, det vi har nu, kändes klart trevligare när det kom än det som kommer nu. Det hela känns spretigt, ogenomtänkt och underpresterande. SE har en bra bas, men de skulle utan större problem kunna leverera SÅÅ mycket mer med en relativt liten ansträngning. Man lanserade en snygg hårdvara med en ganska bra mjukvara, men nu väljer man att bevara istället för att förbättra. Och med det bevaras förmodligen en hel del nackdelar också. Att ta bort t.ex. mailen ur Timescape på Mini-modellerna känns extremt omotiverat med tanke på hur smidigt den mycket äldre och klenare HTC Tattoo löste samma sak. Över huvud taget har man rätt lite funktioner utöver standarden, men det är väl egentligen inte fel det heller. Enkelt är bra.

    Jag skriver inte detta för att gnälla men SE lever inte upp till mina förväntningar längre. Det tråkiga i det hela är att man redan bekräftat road-mapen, dvs. det kommer bara komma en mindre uppdatering (och för Mini-serien, en väldigt begränsad sådan) till efter 2.1 (som är planerad) och den är ju uppskjuten till tidigast slutet av 2010, förmodligen 2011.

    Nu som tidigare så hoppas jag på att SE höjer materialkvaliteten ett snäpp (det krävs inte mycket, men lite till) och ser till att den ena handen vet vad den andra gör vad gäller mjukvaran. Vi vet ju redan också att de som utvecklar mjukvaran sitter spridda över flera olika länder så jag förstår att det kan ske en viss språkförbistring. Men tjänar användarna på det?
     
  4. MindMelt

    MindMelt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ...
     
    Last edited: 3 nov 2010
  5. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu har avmaxfan postat mer detaljerad info gällande X12, dock är det obekräftade uppgifter men det kan ju vara intressant läsning ändå :)

    Det jag nu vid första anblick stör mig på är att den kommer ha fysiskt tangentbord och att man inte får veta vilken plattform den är byggd på.
    Förhoppningsvis är det den som visas på länken tidigare på sidan då den har väldigt trevliga egenskaper :)
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Vilket jeffla monster :D
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Personligen tror jag att SE kommer att bli en stor vinnare på detta, och även vi kunder. Men då talar jag om en bit fram i tiden. Att man säljer massor av Android till folk som bara använder de basala funktionerna precis som på en tusenkronors Walkman-lur driver inte direkt utvecklingen av mer djupgående tjänster. Däremot sätter det fokus på plattformen, och förhoppningsvis så kommer fler utvecklare, mer resurser, mer pengar att innebära att SEs plattform utvecklas och ger en betydligt högre "user experience" i framtiden.

    Problemet för mig är att det går för långsamt. Jag kan mycket väl tänka mig att skaffa en SE igen efter min nästa telefon, men min nästa telefon blir däremot inte en SE. Och anledningen är inte att de har för lite resurser, utvecklare osv. utan just för att de tänker i gamla banor, eller snarare prioriterar fel.

    De befintliga Xperia-modellerna, särskilt Minisarna, har en del buggar och mindre bra lösningar vid sidan om allt det positiva som SE har gjort. Förhoppningsvis kommer 2.1-uppdateringen att lösa dessa (inte för att det är 2.1 utan för att det är en större uppdatering), men om inte så sitter jag och många med lite halvt i skiten.

    Ordlistan på Minisarna är extremt buggig, så pass att den blir svår att använda. Det är ett problem vi får tacklas med varje dag även om vi bara skriver SMS. Ännu värre är det på Mini Pro, eftersom "Språkfältet" dyker upp ovanpå Skicka-knappen när man skriver med tangentbordet. Det blir alltså en jobbig och irriterande procedur att skicka SMS med tangentbordet ute. Och inne i telefonen får man ta den buggiga ordlistan. Choose your poison?

    Vidare tycker jag att man har en ypperligt bra grund i Timescape - något snyggt, unikt och användbart. Men man använder sig inte av det, för det är ingen prioritering. Det kommer inte bli någon större skillnad med 2.1 enligt SEs officiella uttalanden. Det här är ingen bugg, men det är något av en självklarhet som man helt missat att ens tänka på - förmodligen för att utvecklarna sitter i olika länder (vilket också framgått i ett officiellt uttalande) och den ena handen vet inte vad den andra gör. Den uppenbart bästa lösningen vore att tillåta flera instanser av Timescape och sedan implementera den i alla grundfunktioner - med andra ord, klickar du på "Meddelanden" så öppnas TS men med filter för meddelanden förvalt. Öppnar du samtalsloggen, så samma sak där, osv.

    Att dessutom blanda alla händelser på Facebook med SMS och missade samtal är katastrofalt - jag har 400 vänner på Face och även om bara var tionde person gör en statusuppdatering så får jag 40 entries i TS. Det uppenbart logiska vore att ha meddelanden från Facebook (och Twitter) i TS, inte ALLA händelser. Och att öppna den förinstallerade appen, inte hemsidan. Men det kommer man heller inte att ändra, det är i vart fall inte planerat - enligt officiella uttalanden.

    Min poäng är alltså tvåfaldig. Dels tycker jag att buggfixar är något som SE är rejält dåliga på, vilket syns extremt tydligt på tidigare telefoner också, men det är ändå extremt viktig. Vissa andra tillverkare gör ett bättre jobb, vissa gör ett sämre jobb, men SE är inte särskilt bra på det.

    Dels tycker jag att det är frustrerande som konsument att se hur man faktiskt sköter utvecklingen. Visst, det är ingen bugg att Timescape inte funkar som jag vill, eller att det inte finns smart sökning i dialern, eller att e-post inte kan uppdateras automatiskt utan Exchange - men allt detta är så förhållandevis enkla förbättringar som skulle höja användarupplevelsen enormt samtidigt som det inte skulle ta alltför lång tid att fixa.

    Filteringsfunktionen finns redan i TS. Smart sökning finns redan, men inte i dialern. Timescape, säkert ett jättejobb från början, är kompilerat och klart med filterfunktion. Det handlar bara om att tänka "ett steg längre" istället för att göra minsta möjliga för att kunna lansera. Det handlar inte heller om att man ska bry sig mera om gamla modeller - deras nya modeller kommer ju köra exakt samma system, och allt kan porteras utan en enda procents merarbete.
     
  8. diordnA

    diordnA Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det var en sällsynt brutal hårdvara. Hoppas bara att dom lägger lite krut på att leverera buggfri och stabil mjukvara också, då skulle det kunna bli en mycket trevlig telefon :)
     
  9. MindMelt

    MindMelt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ...
     
    Last edited: 3 nov 2010
  10. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Timescape är i nuläget skit, men det har en enorm potential - som SE inte tar hänsyn till. Att samla all kommunikation typ SMS och meddelanden från sina 40 vänner i telefonboken - bra, bra, idé - tillsammans med alla statusuppdateringar från sina 400 Facebookvänner - idiotisk, idiotisk idé!

    Som sagt har man redan i dagsläget en bra grund, men man använder den fel. Såhär borde det vara tycker jag:

    1) Timescape används för SMS, missade samtal och allt annat - men inte som en app utan snarare så att om man klickar på Meddelanden så öppnas Timescape med meddelande-filtret förvalt, och samma sak för de övriga. I applistan får man en "Sociala nätverk" istället för den nuvarande Timescape" kanske?

    2) Man kan skicka meddelanden typ SMS, Facebookstatus osv. direkt från appen. Ganska basic stuff.

    Plötsligt ser hela telefonen genomarbetad ut, inte bara en enda app som dessutom har en meningslös widget i form av en glorifierad genväg. Vad gäller datatrafik och energiförbrukning så är den felgjord idag. Det finns ingen cache; om den istället lagrar alla bilder och bara kollar en gång då och då att den är aktuell skulle den inte behöva dra ner 400 bilder varje gång man använder den.

    Hur som helst finns det potential, och Timescape skulle kunna bli en riktigt grym komponent i SEs egna gränssnitt. Men så länge man kör den som en begränsad app är det desto mindre bra. Att man dessutom tagit bort funktionen att "svepa" åt sidan för att komma åt nästa filter/medietyp på Miniserien är riktigt sugigt.
     
  11. mwr

    mwr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  13. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Lite update i första posten
     
  14. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

  15. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Samma som fearkill uppdaterade första posten med :)

    Lite mer bilder kom idag.
    http://www.xperiax10.net/2010/11/10/more-details-and-pics-of-the-sony-ericsson-‘anzu’/

    Verkar bli riktigt tunn alltså. Ifall SE bara kan ta till sig kritiken från X10 kan den här bli riktigt riktigt bra, nytt OS, multitouch och lite bättre högtalare och det finns egentligen ingenting att klaga på.
    Själv behåller jag nog X10 i vilket fall, känner mig nöjd med allt. Tror det vore smart av SE att uppdatera den modellen med 2.3, skulle hålla liv i den ett år till.
     
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    *skrivit in på inköpslistan*
     
  17. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Verkligen ! :)
    Måste ju bara ha denna!
     
  18. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Mer info uppdaterat!
     
  19. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Ny Info har kommit om ANZU!!
     
  20. grenhall

    grenhall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ser mkt trevlig ut! Synd bara att SE ska sabba den med sitt fula gränssnitt.


    Sent from my iPhone or X10 Mini using Tapatalk