[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Jag kan intyga att det var ett väldigt allvarligt problem den natten, som drabbade många verksamheter. Hoppas det sker en ordentlig utredning av vad som orsakade det. Jag ska kolla hos PTS om några veckor, ifall de har någon allmän handling i ärendet som går att begära ut.

    Jag blir också glad att vi har flera separata teleoperatörer i Sverige, vilket onekligen minskar skadan om ett liknande problem uppstår i framtiden men om skiten träffar fläkten ordentligt vid det tillfället.

    I mitt eget fall så märkte jag att jobbtelefonen och privata telefonen, som båda har Telia/Halebop, betedde sig lite olika åt medan detta problem pågick. Jobbtelefonen gick inte att ringa med överhuvudtaget, och det pågick i flera timmar som nämnts. Privata telefonen gick inte att ringa med första stunden, sen plötsligt gick det, men man fick testa 2-3 gånger ibland, och samtalen kopplades bara fram över 2G (och mot slutet även över 3G). De gånger man inte kom fram, så kunde man ändå höra signaler gå fram ibland, fast det kunde vara telefonnummer där det normalt sett inte ska höras några signaler utan ett röstmeddelande, typ hälsningsfrasen om man ringer 11414, 11313, 1177 och liknande. Så de signaler som hördes gå fram vid något tillfälle tror jag berodde på det tekniska felet när jag testade de numren.

    Datatrafik och sms drabbades inte alls.
    Något får mig att tro att det kan ha varit en mjukvaruuppdatering som gick fel. Vad tror ni? Såna brukar ju installeras nattetid i känsliga verksamheter. Eftersom samtal över 2G och 3G funkade under en del av tiden, så kanske det var utrullning av 4G/5G/VoLTE-uppdatering som gick snett?
    Tur att felet inte skedde på dagtid, då skulle en stor del av Sveriges befolkning fått det jobbigt. Jag hörde av en person att 112-samtal inte heller gick att ringa. Hade man tagit ur sim-kortet så hade man kommit fram via nån annan operatör rimligen, men precis som avhandlats här på forumet tidigare så kommer 112-samtal inte kopplas fram om ens primära mobilnät är nåbart men det råder framkopplingsproblem av något slag i det nätet.

    Ytterligare en pusselbit, när det gäller min jobbtelefon. När den försökte ringa ett samtal så stod den bara och "tuggade", inga signaler hördes gå fram, om man avvaktar en stund och låter den fortsätta försöka så ger den till sist upp och avslutar försöket. Ca 20-30 sekunder EFTER att den avslutat sitt försök, då dyker en notis upp på den uppringda telefonen om det inkommande samtalet, om man trycker svara så dyker "samtalsrutan" vid pågående samtal upp, men utan att räkneverket sätter igång, och det är tydligt att något samtal inte kopplas fram, det är helt tyst och man märker att något i mjukvaran inte riktigt reagerar som den brukar göra. Ganska snabbt avslutar telefonen självmant detta försök att ta emot ett samtal. Även när någon försöker ringa TILL jobbtelefonen så blir det samma sak, en notis om samtalet som dyker upp alldeles för sent, men det verkar vara om uppringaren väntar tålmodigt utan att lägga på tror jag.
    Några teorier baserat på ovanstående? En rejäl fördröjning, i någon mening. Känns väl som någonting med anrop/signalering vid uppkoppling av samtal som lagt av eller fått väldigt begränsad kapacitet.
    Intressant nog tror jag att de inblandade telefonerna jag kollade på, som fick notisen om inkommande samtal alldeles för sent, förblev tysta - dvs den sedvanliga ringsignalen vill jag minnas inte hördes de gångerna. Så detta fel verkar i viss mån ha påverkat mjukvaran i Android. Men jag är inte 100 % säker på detta, kan minnas fel.
     
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Finns nog redan nu, om jag minns rätt så måste operatören lämna in en initial rapport inom 24h. Maila deras registrator och kolla, jag har gjort det förut och de har alltid varit snabba med att lämna ut det.
     
  3. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Hur tar man ut SIM-kortet med eSIM? En grundlig utredning behöver göras och det behöver också säkerställas att man har backup-planer ifall en uppdatering ska göras så att man inte äventyrar detta. Det kanske rent av ska informeras till myndigheter om stora uppdateringar görs i nätet så att man iaktar viss beredskap. Dessutom borde detta genomgås av redigen testning för att i möjligaste mån minimera riskerna för fel.
     
    Matte1976 och Herrn gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Håller med, det där kan ju vara ett stort problem med e-sim, om man behöver ringa 112.
    Numera tror jag det i Pixel-telefoner går att "avaktivera" ett e-sim i någon inställningsmeny, vilket borde få samma effekt som att ta ur sim-kortet. Men i äldre Android-versioner på Pixel minns jag hyfsat tydligt att det saknades en sån möjlighet att avaktivera e-sim. Om det verkligen krisar, så skulle man nog kunna "radera" e-simet också, vilket inte känns speciellt lysande då man berövar sig själv möjligheten att ringa alla andra nummer än 112 då, inklusive datatrafik..

    Eller lika illa, om man saknar verktyget som behövs för att "ploppa ut" sim-kortet på många moderna smartphones? Vid en olycka eller akut händelse så vill man ju inte behöva tänka på sånt heller. Känns som att standardorganen som fastställer regler för mobiltelefoni (ITU, ETSI) borde jobba på någon ny standard som gör att telefonen alltid söker andra nät ifall den inte lyckas koppla fram 112-samtal. Dagens "112-skydd" de skapat, när man saknar täckning, räcker ju uppenbarligen inte.

    Tycker som dig, om de gör uppdateringar och sabbar det på det sättet som skedde så har något gått rejält fel, och jag hoppas myndigheterna inte släpper denna händelse allt för lätt.
     
    Matte1976 och 4ndroidz gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man kan stänga av och på i inställningarna, samma ställe som med ett fysisk SIM. Och gällande att ta ut, så finns det en knapp längs ner på samma sida som heter rensa SIM. Då tas eSIM:et bort
     
    Matte1976 och 4ndroidz gillar detta.
  6. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Om nu det är den operatör man också råkar ha bäst täckning med som har problem med 112 så spelar det ju ingen roll hur många sim-kort man avaktiverar eller plockar ut. Sedan är det nog väldigt få som har närvaron eller ens vetskapen att prova det i en verklig nödsituation.
     
  7. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    I dessa oroliga tider där allt mer är beroende av mobilnätet och i synnerhet nästa år när det kommer finnas 4G och 5G. Då kommer ändringar i 4G vara extremt viktiga att de förbereds på ett bra sätt. Ett förslag är att operatörerna ska ha rätt att införa nationell roaming vid en uppdatering så att en driftstörning kan undvikas. Detta hjälper fortfarande inte områden med bara en operatör. Att kunderna ska behöva stå för dubbla SIM kort tycker jag är en riktigt usel ide. Operatörerna bär fullständigt ansvaret att säkerställa att det inte blir en driftstörning för tredje man.
     
  8. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Precis. Man ska inte överlåta detta till tredjeman. Det är upp till operatören att säkerställa driftsäkerheten. Känns som om man tagit för lättvindigt på den i detta fallet.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Aa ska kolla på det!

    Du som är bevandrad i mobilnäten och dess teknik om jag minns rätt. Har du lust att kommentera den beskrivning jag gjorde i mitt inlägg, om hur felet artade sig den natten? Har du någon gissning kanske om vad som kan ha orsakat det? Jag tänker särskilt på det här med anrop/signalering och att det faktiskt syntes en notis om inkommande samtal - men 20-30 sekunder efter att försöket att ringa hade avslutats. Samt att 2G/3G funkade på ena telefonen efter ett tag, men inte på jobbtelefonen. Du kanske känner igen någon pusselbit där, om vad såna fel typiskt sett kan bero på.
     
  10. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 502
    Mottagna gillanden:
    3 375

    MINA ENHETER

    Nu ska Telia ta betalt för sin mail också
     
  11. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    843
    Mottagna gillanden:
    596
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det är nog förståeligt, de ville ju stänga ner den för ett tag sen.
    Mailen är ju heller inte flyttbar om du byter leverantör.
    Det finns betydligt bättre gratistjänster för mail.
     
    Boris92 gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Har ingen aning... Är hundratals olika komponenter involverade, så kan vara vad som helst. Vi får nog avvakta och se vad PTS säger.
     
  13. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 299
    Mottagna gillanden:
    931
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    prova ring till telia´s kundtjänst och fråga varför nätet inte fungerade

    90200
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 394
    Mottagna gillanden:
    2 834
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Bättre det än att avveckla.
    Blir mkt bättre!

    Screenshot_20240424_100703_Chrome.jpg
    .
     
    Boris92, Matte1976 och MultiMan gillar detta.
  15. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ja, 9 kr betalar jag gärna.
     
    Boris92, Matte1976 och 6150 gillar detta.
  16. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 225
    Mottagna gillanden:
    1 532
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hur är det när man laddar på surf på kontantkortet och inget annat, går det att skicka sms då eller måste man ladda på även för samtal osv?
     
  17. Tosian

    Tosian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Chilli

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilli
    RCS chatt brukar funka med surfen. Du får pröva om de ändrat det eller ej eller om någon annan kan inflika med mer information.
     
    Matte1976 och Herrn gillar detta.
  18. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 225
    Mottagna gillanden:
    1 532
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Problemet är att enheten där kortet ska sitta kan bara skicka sms och inga andra, men tack för info
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 049
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan inte skicka SMS om det inte finns något saldo. SMS kostar enligt prislistan. Aktuell prislista finns här.
     
    Matte1976 och Herrn gillar detta.
  20. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 225
    Mottagna gillanden:
    1 532
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det var det jag misstänkte, men det löser sig, tack för info