Jag kan intyga att det var ett väldigt allvarligt problem den natten, som drabbade många verksamheter. Hoppas det sker en ordentlig utredning av vad som orsakade det. Jag ska kolla hos PTS om några veckor, ifall de har någon allmän handling i ärendet som går att begära ut.
Jag blir också glad att vi har flera separata teleoperatörer i Sverige, vilket onekligen minskar skadan om ett liknande problem uppstår i framtiden men om skiten träffar fläkten ordentligt vid det tillfället.
I mitt eget fall så märkte jag att jobbtelefonen och privata telefonen, som båda har Telia/
Halebop, betedde sig lite olika åt medan detta problem pågick. Jobbtelefonen gick inte att ringa med överhuvudtaget, och det pågick i flera timmar som nämnts. Privata telefonen gick inte att ringa med första stunden, sen plötsligt gick det, men man fick testa 2-3 gånger ibland, och samtalen kopplades bara fram över 2G (och mot slutet även över 3G). De gånger man inte kom fram, så kunde man ändå höra signaler gå fram ibland, fast det kunde vara telefonnummer där det normalt sett inte ska höras några signaler utan ett röstmeddelande, typ hälsningsfrasen om man ringer 11414, 11313, 1177 och liknande. Så de signaler som hördes gå fram vid något tillfälle tror jag berodde på det tekniska felet när jag testade de numren.
Datatrafik och sms drabbades inte alls.
Något får mig att tro att det kan ha varit en mjukvaruuppdatering som gick fel. Vad tror ni? Såna brukar ju installeras nattetid i känsliga verksamheter. Eftersom samtal över 2G och 3G funkade under en del av tiden, så kanske det var utrullning av 4G/5G/VoLTE-uppdatering som gick snett?
Tur att felet inte skedde på dagtid, då skulle en stor del av Sveriges befolkning fått det jobbigt. Jag hörde av en person att 112-samtal inte heller gick att ringa. Hade man tagit ur sim-kortet så hade man kommit fram via nån annan operatör rimligen, men precis som avhandlats här på forumet tidigare så kommer 112-samtal inte kopplas fram om ens primära mobilnät är nåbart men det råder framkopplingsproblem av något slag i det nätet.
Ytterligare en pusselbit, när det gäller min jobbtelefon. När den försökte ringa ett samtal så stod den bara och "tuggade", inga signaler hördes gå fram, om man avvaktar en stund och låter den fortsätta försöka så ger den till sist upp och avslutar försöket. Ca 20-30 sekunder EFTER att den avslutat sitt försök, då dyker en notis upp på den uppringda telefonen om det inkommande samtalet, om man trycker svara så dyker "samtalsrutan" vid pågående samtal upp, men utan att räkneverket sätter igång, och det är tydligt att något samtal inte kopplas fram, det är helt tyst och man märker att något i mjukvaran inte riktigt reagerar som den brukar göra. Ganska snabbt avslutar telefonen självmant detta försök att ta emot ett samtal. Även när någon försöker ringa TILL jobbtelefonen så blir det samma sak, en notis om samtalet som dyker upp alldeles för sent, men det verkar vara om uppringaren väntar tålmodigt utan att lägga på tror jag.
Några teorier baserat på ovanstående? En rejäl fördröjning, i någon mening. Känns väl som någonting med anrop/signalering vid uppkoppling av samtal som lagt av eller fått väldigt begränsad kapacitet.
Intressant nog tror jag att de inblandade telefonerna jag kollade på, som fick notisen om inkommande samtal alldeles för sent, förblev tysta - dvs den sedvanliga ringsignalen vill jag minnas inte hördes de gångerna. Så detta fel verkar i viss mån ha påverkat mjukvaran i Android. Men jag är inte 100 % säker på detta, kan minnas fel.
Click to expand...