1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Problem: Spotify - BT-knappar fungerar inte efter inaktivitet

Diskussion i 'Hörlurar' startad av swe_downhill, 4 maj 2024.

Taggar:
  1. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    422

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag har haft ett problem med Spotify i kombination med Bluetooth i flera år nu, och jag är nyfiken på om fler har samma problem, och om det rent av finns personer som inte upplever problemet (och vad de i så fall har gjort för att slippa det)

    I den perfekta världen skulle jag vilja ha en spellista aktiv (men pausad) i Spotify, sen när jag ansluter ett Bluetooth headset timmar eller dagar senare så vill jag använda knapparna på headsetet för att klicka igång musiken utan att behöva låsa upp telefonen.

    Så länge jag kan minnas så har det aldrig fungerat. I alla fall inte med Spotify. Genom åren har jag haft LG G4, Oneplus 3T, Oneplus 7 och Google Pixel 7A för att nämna några, men alla har haft samma problem. Jag har alltid varit noga med att uppdatera både appar och systemprogramvara regelbundet. Jag har stängt av batterioptimering, valt Spotify som standardapp i Google Home/Voice assist, testat med ett tiotal olika Bluetooth headset osv men inget tycks hjälpa.

    När jag väl ansluter ett Bluetooth headset och trycker på dess play/pause knapp så händer inte ett smack. Lösningen blir då att låsa upp telefonen, öppna Spotify, trycka på play-knappen i appen och därefter fungerar play/pause-knappen på headsetet så länge lyssningssessionen är aktiv.

    Hur är det för er?
    Jag har svårt att förstå att en sådan elementär funktion inte fungerat på 10+ år.
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 047
    Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har inte gjort något annat än att ansluta till Spotify (har den alltid aktiv i inställningarna och under batterispar i enheten) och detta funkar för mig och har alltid gjort.

    Har tyvärr inte någon lösning för dig, men du ville veta om det funkar hos någon och det gör det hos mig.

    Jag pausar en låt på tisdagen och nästa måndag ansluter jag mina TWS och dubbelklickar på dem och låten fortsätter där jag pausade den.

    Trodde detta var standard hos alla och har inte funderat över det, det bara fungerar ヅ
     
    swe_downhill gillar detta.
  3. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    422

    MINA ENHETER

    Sweet, tack för svar!

    Då finns det förutsättningar för att det ska fungera i alla fall. :cool::)
     
    Nicole gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 047
    Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jaaa tydligen :D
     
  5. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    353
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kör du någon annan ljud/video mellan du senast pausade Spotify och när du sedan vill starta den igen?

    För min del fungerar det så här nämligen, att om jag tex kör ett YouTube klipp/video, något på Twitch eller SVT Play eller liknande, då tar den appen över själva play/pause funktionen och det funkar inte att starta Spotify igen med knappen på headsetet utan jag måste in i appen och starta manuellt. Kör jag däremot inget annat emellan så funkar det som du vill och det kan gå ganska lång tid mellan "omgångarna".

    Testade några olika appar här nu och YouTube, Twitch och SVT Play tar över play/pause från Spotify. En video med ljud på Instagram gör det inte, där kan jag inte använda knappen på headsetet för att pausa en video (även om det går att pausa genom att trycka på skärmen), utan Spotify börja spela istället. Så lite olika beteende för olika appar här hos mig i alla fall.

    Så här tycker jag det har fungerat så länge jag kan minnas.
     
    Nicole gillar detta.
  6. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    422

    MINA ENHETER

    Det händer, absolut. Oftast Youtube och Plex för min del.

    Provade lite nu ikväll och jag kan se att Spotify ligger i "media baren" bland notifikationerna (inga andra appar där just nu), men Spotify-loggan högst upp till vänster är utgråad medan musiken är pausad (medan headsetet står längst till höger som aktiv uppspelningsenhet), ändå fungerar det inte. Under media baren finns det en knapp för att visa aktiva appar, den visas bara när det finns minst 1 aktiv app. Där visas inte Spotify, annat än när musik aktivt spelas upp. Men med tanke på att jag undantagit appen från batterioptimering, inte har batterisparläge på osv så borde den väl synas där även om jag inte spelar upp något.
     
  7. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    353
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    När du provade nu ikväll, spelade du något emellan då?

    För mig ligger den kvar i Aktiva Appar även när jag pausar. Under inställningar för Spotify, denna inställning är på?
     

    Bifogade filer:

  8. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    422

    MINA ENHETER

    Dubbelkollade och inställningen är aktiverad för mig också. Finns även en inställning inne i Spotifys egna inställningar om att tillåta andra appar att se vad jag lyssnar på, och den är också aktiverad.

    Gällande testerna så växlade jag inte till någon annan musik/videoapp det allra första. Då höll jag mig bara till hemskärmen/inställningar medan jag slog på/av Bluetooth-headsetet ett par gånger, men det fungerade inte. Spotify-loggan var grå under tiden precis som jag beskrev ovan, och Spotify fanns inte med bland aktiva appar. Testade sen att öppna Youtube Music (utan att spela upp något där) och hoppade ur igen, ingen skillnad.

    Därefter öppnade jag Spotify manuellt, spelade upp en låt, pausade med headsetet och har stängt av headsetet igen och i skrivande stund är Spotify-loggan i media baren vit, samt att appen ligger som aktiv i knappen under media baren så nu funkar det. Men det är i direkt anslutning till manuell start av Spotify, så det återstår att se om det håller i sig till imorgon t.ex.

    Edit: Nepp, nu är f*nskapet grått igen och appen är inte längre aktiv.
     
    Nicole gillar detta.
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 047
    Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Bara jag igen :)

    Jag kan köra poddar, Youtube, instagram, intern mp3-spelare efter Spotify, men hur mycket jag än lyssnar på i olika format, så ligger alltid Spotify i viloläge, oavsett dagar eller veckor med annat emellan, och fortsätter spela där jag pausade... Skumt...
     
  10. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    422

    MINA ENHETER

    Haha ingen fara.
    Spotify ligger i viloläge för mig också (senast uppspelade låt syns i media baren), men när jag trycker play/pause på mina olika BT-headset så startar inte uppspelningen. Så jag måste antingen öppna spotify manuellt och trycka på play i appen, alternativt trycka på play i media baren.

    Sjukt störande :cry:;)
     
    Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 047
    Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ja, verkligen... Och att det är så olika :(
     
    swe_downhill gillar detta.