1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Motorola Moto G54 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av jnsson, 24 feb 2024.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lite specs:
    Skärm: 6.5 tum LCD 2400x1080 405ppi och 120 Hz
    CPU: MediaTek Dimensity 7020-processor med 2,2 GHz åttakärnig CPU
    GPU: IMG BXM-8-256
    RAM-minne: 4 eller 8GB
    Lagringsutrymme: 128 eller 256GB med stöd för SD-kort (dedikerad plats)
    Portar: 3.5mm jack och USB-Type-C port (USB 2.0)
    Kamera: 50MP sensor med OIS samt 2MP Makro
    OS: Android 13
    Nätverk: 5G: NR-band n1/n3/n5/n7/n8/n20/n26/n28/n38/n40/n41/n77/n78 | 4G: LTE-band 1/2/3/5/7/8/20/26/28/32/38/40/41/42 | 3G: WCDMA-band 1/2/5/8 | 2G: GSM-band 2/3/5/8
    SIM-kort: 1 nano SIM-kort samt eSIM stöd. Stödjer dubbla SIM genom 1 fysiskt SIM + eSIM
    Batteri och laddning: 5000 mAh. Stödjer 15W snabbladdning

    Jag skaffade en för några veckor sedan. Någon annan här på forumet som skaffat en?
     
    bernard gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 195
    Mottagna gillanden:
    4 870
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Däremot är uppdateringar inte så viktiga för mig. Men den fick 1:a januari 2024 säkerhetsuppdatering i början av Februari. Den såg på December, eller om det var november när jag fick den. Min enhet är gjord veckan innan jul 2023 och jag köpte den i slutet av januari, så fick en väldigt nyproducerad enhet
     
    bernard och Johnh3 gillar detta.
  4. HaloGuilty

    HaloGuilty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9 FE plus
    Android 14 ska tydligen vara släppt till denna modellen nu?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant. Inte läst om det. Startar igång min nu så får jag se vad som dyker upp. Startat upp den, ingen uppdatering till min telefon än. Edit: Verkar vara släppt i Indien. I Sverige har telefonen RetEU som uppdateringsregion så då har den nog inte släppts i EU än
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Upptäckte idag när jag anslöt telefonen till Lenovo/Motorolas Rescue and Smart Assistant att Android 14 finns att hämta hem som stock image, men jag får ingen ota uppdatering. Hämtade hem factory filerna
    upload_2024-5-5_18-59-58.png
    via programmet och ska installera/flasha nästa helg. Var dock uppmärksam på att om man inte tar bort erase userdata raden i xml filen som heter flashfile.xml så kommer telefonen att nollställas. Jag har tagit bort den och kommer testa nästa helg och hoppas på att den inte återställs.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @HaloGuilty@HaloGuilty Om du också har denna telefon, hittar din telefon A14 uppdateringen via systemuppdateringen i inställningarna?
     
  8. HaloGuilty

    HaloGuilty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9 FE plus
    @jnsson@jnsson

    Köpte dessa åt två släktingar som inte är så "haj" på mobiler.
    Dom lär väl återkoppla när det dyker upp något meddelande.

    Jag har själv använt Motorolas recovery program tidigare och det har fungerat bra. Brukar själv alltid rensa när jag bytar android version.

    På Motorolas forum verkar dock många ha problem efter uppdateringen med div saker.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, ok. Problemet med programmet är att den nollställer enheten, om man inte redigerar en xml fil innan man trycker på "rescure" knappen i programmet. Jag ska uppdatera min till A14 under helgen som kommer, förhoppningsvis utan att få telefonen nollställd. Och angående problem, så är det som vanligt de som har problem som hörs mycket mer :)
     
  10. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Köpte också en (annan) Motorola för ett par veckor sedan, å den verkade vara drygt 40 dagar, så liknande. (Enligt märkning förpackn, datum för mappar, och info om senast fulladdad.)

    Har inte gjort så mycket med den än, men säk.uppd. 1 feb. ligger i kö, så positivt. (Något som annars är synnerligen tråkigt är om tillverkare endast skickar ut säk.uppd. för senaste OS-versionen.)

    Jag uppskattar Motorolas rena gränssnitt med ett antal egna appar. Såg dock något i inställningar, som säkert snarare kan vara kopplat till Androidversionen, som är ny för mig, och inte Motorola, som jag fann lite märkligt.

    (Det här är ju dual-SIM-mobiler, men min rullar med ett SIM, och tror inte det har med det att göra.)

    Under Inställningar > Nätverk och Internet > Mobilnätverk finner vi som vanligt diverse inställningar för önskad nätverkstyp, hantering av 4G- & Wi-Fi-samtal, dataanvändning, samt även SIM-kortsinställningar (för plats 1 & 2, med möjlighet att slå på/av datatrafik, dock avsevärt enklare via Snabbinställningar i aviseringsmenyn) etc. Mycket sällan någon behöver ändra något här, det brukar fungera rakt av.

    Dock, överst, direkt när man väljer Inställningar > Nätverk och Internet > Mobilnätverk, finns en mycket tydlig av/på-knapp: "Använd SIM-kort", vilket känns lite märkligt. Hade möjligtvis förväntat mig av/på för datatrafik, men den finns som sagt längre ned under SIM-kortsinställningar (men Snabbinställningar är i alla avseenden smidigare).

    Det är klart, någon kanske vill använda mobilen enbart mot Wi-Fi, både för data och samtal, och därför har användning av en lätt åtkomlig funktion för att inaktivera SIM (till skillnad mot flygplansläge, som förvisso tillåter Wi-Fi), men blev lite förvånad över en sådan prominent placering av just den inställningen (och att den fanns).

    Ser det likadant ut på din?
     
  11. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ja du har med säkerhet koll, och det finns ju olika kanaler för information; via officiellt håll, Motorola support, är det fortfarande på gång för vår region avseende G54, se bild, som du säkert vet å syftade på (G84 rullar väl ut sedan slutet mars.)

    Dock, jag har inga problem med att en ny OS-version skickas ut tidigare i en annan region. Som vi vet kan det vid ovanliga tillfällen hända att det går snett. När t.ex. Sony släppte Pie (Android 9) för XA2-serien fick somliga problem (med 50.2.A.0.342; senare dök 50.2.A.0.352, 50.2.A.0.379 etc. upp). Så vill de testa i någon fjärran region, fine. :)

    Android Pie rolls to Xperia XA2 family in Russia, but is bricking devices [50.2.A.0.342] | Xperia Blog
     

    Bifogade filer:

  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men går jag via Motorola/Lenovos egna program för mobiler/surfplattor så finns A14 uppdateringen att hämta hem som jag skrev i inlägget du citerade.
    Det där är till för om du vill stänga av ett SIM-kort när du kör med dubbla
     
  13. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jo, anade att det var kopplat till dylikt (har ju enbart ett SIM & microSD, så kan inte testa hur annars ser ut f.n.), men den inställningen finns ju även strax under, SIM-kortsinställningar, med av/på för resp. plats. Men det kanske är smidigt med lätt åtkomlig inställning.
    Que? Inlägget jag citerade var 10/4. I inlägget efter, nu i söndags, som jag inte citerade, nämner du att du testat att ansluta mobilen till Motorola RSA. (Och där kunnat hämta stock image; vilket inte är helt obekant för mig att man brukar kunna göra, dock blir det ju lite speciellt vid skifte av OS-versioner, att man då kanske ibland kan hämta något som ännu inte levererats OTA).

    Själv ser jag RSA, å dylikt, som sista utväg. Å du sa ju själv, apropå Motorola lite långsamma,
    :) Hoppas det går bra, och du får gärna nämna om det är något som är intressant i detta.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, sorry.
    När det finns stock image brukar OTA finnas ute vad jag vill minnas, dock har jag inte haft Motorola på länge, men tänker hos andra tillverkare.
    Samma här. Tycker det är märkligt att stock rom finns ute men inte ota
     
  15. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Har förvisso ett litet konto för att använda RSA i ett ev. nödfall, men att hålla på å regga IMEI etc. bara för sådant som kan fixas på annat vis känns lite onödigt; men om det sköts snyggt, så kan det säkert vara bra att ha en kanal till tillverkaren etc.

    Uppdaterade min G84 i går med den säk.uppd. som låg i kö, dvs 1 feb (har inte varit inställd på auto för dessa), vilket gick utmärkt smidigt. Noterade efter omstart och avslut av den installationen att knappen för Systemuppdateringar under Snabbinställningar var aktiverad, som den varit i princip sedan start då även ikonen för systemuppdatering synts i statusfältet, med anledning av säk.upd. 1 feb (jag har ännu inte gjort några särskilda ändringar på vare sig ordning eller antal Snabbinställningar som visas). Dum som jag var råkade jag snudda vid Snabbinställningen, och det var i princip som att gå via Inställningar > Systemuppdatering Sök (eller "se om det finns uppdateringar"). Pang, "vill du uppdatera till A14?"

    Det hade förvisso sannolikt varit en tidsfråga, men nu fick jag snabbt tillbaka ikonen i statusfältet... För denna mobil ligger nuvarande uppgradering till A14 på samma säk.uppd, 1 feb, vilket förvisso inte är ett dugg förvånande iom att de började släppa uppgradering till A14 i slutet av mars (i den här regionen). Det blev lite som jag gissade; tror inte de erbjuder säk.uppd. april etc. om man inte först går vidare med A14.

    En bunt Motorola-mobiler är ju listade som "Android Enterprise Recommended", men den infon är om möjligt än mer knapphändig (och ibland lite copy-paste-felaktig), bland de källor och rykten en del febrilt letar bland. För G54 står det "Security update frequency: Every two months" (för G84 saknas info där); G54 har Android 13 som AER validated OS version, men det beror högst sannolikt på tidpunkten, "AER validation date August 2023" (G84 var visst dec 2023). Så det är nog bara en kort tidsfråga, i synnerhet som en stock image finns tillgänglig, de lanserades ju samtidigt.

    Kanske ska skapa en liten tråd om G84, och ev. "trials and tribulations"... :D
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte behövt registrera IMEI nummer vad jag vill minnas.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag uppdaterat telefonen. Jag använde detta program [Utility] MotoFlashPro för att göra det enklare för mig (ja det står att det är för devices med Qualcomm CPU:er men fungerade bra för mig också)
    Screenshot_20240511-093141.png
     
  18. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Bra att det gick bra, så att säga.

    För egen del, och med moto g84, kommer jag att avvakta med Android 14 ett tag. (Den ligger där i kö, 1,8-1,9 GB, har sin lilla notisikon, å måste prompt ha appen Systemuppdatering aktiv i bakgrunden.) Främst för att A14 inte erbjuder några omedelbara nyttor och mobilen är fortfarande ganska ny så vill bekanta mig med alla delar; listan med nyheter är inte så lång, å i värsta fall är det som tillverkaren erbjuder något kortare, åtminstone från start (å somligt kanske inte är applicerbart på modellen). Men också för att se vad som händer närmaste månaden.*

    Jag erbjöds i princip från start att uppdatera säk.uppd. från sept till feb; återstår att se om april eller dylikt skulle trilla in närmaste tiden framöver. För min del kommer alltså A14 med samma säk.uppd. som jag redan har, förvisso inget konstigt, när de förbereder en ny Androidversion för sina mobiler måste de dra ett streck någonstans. Sannolikt kommer det ingen för A13; i någon del av världen verkar de ha fått april för A14. (Och man får verkligen hoppas att de trycker ut samma varannan-månadsuppdatering; för är det så att de trycker ut, säg, mars till användare av en viss mobil i en del av världen, och avvaktar till apriluppd. för samma mobil i annan region, kan de lika gärna skippa bi-monthly och trycka ut varje månad.)

    Har du sett några användbara funktioner? Flash notifications? En del nyheter avseende A14 är lite märkliga: Grant partial access to images and videos. When apps request access to your media, you can now grant access to specific images and videos in your library, instead of granting access to all media of that type.

    Var inte det något som presenterades som en nyhet i Android 13 (som är lite ny för mig ännu, så ej snubblat över det)? De kanske har vidareutvecklat det. Som sagt, listan är inte så lång; men det är väl så det sett ut över tid, vissa gånger större förändringar.

    * Samt att jag inte vill ändra för många parametrar samtidigt vid felsökning. Har f.n. problem med att få min e-postklient att ladda ned ev. ny epost enligt intervall OCH skicka notis/ljud. (Android är ju numera ett under av inst.möjligheter avseende både aviseringar (vilka ej har ändrats) resp. appspecifika batteriinställningar.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hade jag köpt en telefon idag som har en uppdatering så installerar jag alltid alla uppdateringar, inklusive Android version, innan jag börjar använda telefonen
    Inte kollat så mycket. Däremot fick en notis om nya funktioner i Android 14
    upload_2024-5-12_10-27-13.png upload_2024-5-12_10-27-20.png upload_2024-5-12_10-27-27.png upload_2024-5-12_10-27-33.png upload_2024-5-12_10-27-39.png upload_2024-5-12_10-27-44.png upload_2024-5-12_10-27-50.png
     
  20. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Instämmer i logiken, att man kanske inte vill investera tid i diverse inställningar, överföring av data etc. innan man sett att mobilen fungerar som tänkt med senaste uppdateringen. Samtidigt, har vi åtminstone tidigare sett hur uppdateringar i enstaka fall, åtminstone på kort sikt, kan ha någon negativ påverkan på olika funktioner, säg kamera etc. Man får då inte ens uppleva mobilen en kort tid som den var tänkt, från fabrik.

    I mitt fall var det första som damp ned i den vägen, vid sidan av att Google Play gjorde sitt, en säkerhetsuppdatering som installerades efter ett antal dagar, mobilen hade då och ännu i princip inte använts till något mer avancerat än telefonsamtal resp. mottagande av sms. Och i princip omedelbart efter säkerhetsuppdateringen erbjöds Android 14. Kanske ska installera det i närtid om inte annat för att slippa påminnelser, "and be done with it" - något mer lär ju inte erbjudas från Motorola. :D (Men som sagt, en månad eller två vore kul för att se om de underhåller Android 13 med säkerhetsuppdateringar.)
    Ja jo, sådana generella miniguider finns ju (måste även säga att Motorolas Moto-app med guider, för de som önskar, är utmärkt.), men tänkte om du sett något specifikt, som applicerats på g54.

    [En generell fråga, är det så skärmdumpar från mobil ser ut om man inte väljer "thumbnail" eller dylikt? De tenderar att bli... stora, om man råkar titta på en datorskärm. Att t.ex. skrolla i tråden för hastighetsmätningar hos olika operatörer blir som att titta på 20-30 % svart yta, mitt i tråden, på en större bildskärm.]