Fråga: Är hajpen efter surfplattor död?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Millwad, 8 maj 2024.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 219
    Mottagna gillanden:
    2 173

    MINA ENHETER

    Har 2 äldre Apple plattor hemma som jag hade tänkt använda men gör det inte. För mig är det så mycket smidigare att använda min 15PM till allt jag behöver. På jobbet använder jag en bärbar hp och även hemma om jag jobbar hemifrån. Föräldrarna däremot använder uteslutande platta när dom är hemma och tycker den är väldigt bra men för mig är det bara en enhet till att hålla laddad.
     
  2. Knorkas

    Knorkas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2024
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag fick en androidplatta (minns inte märket) för ett par år sen av en kompis, som i sin tur fått den som bonus när han prenumererade på en tidning. Jag tänkte ha den till att läsa min e-tidning och e-böcker, men den har mest samlat damm. E-böcker och tidningar läser jag lika bra på datorn, eller på mobilen om jag är borta och inte har med datorn. Eftersom jag skriver en hel del dokument, så är det inget alternativ att ha bara en platta, som jag, för att smidigt kunna skriva långa texter, skulle behöva komplettera med ett löst tangentbord. Jag tror att plattan går samma öde till mötes som den en gång populära minidatorn, som folk knappt minns idag. En sån har jag f.ö. också i nåt skåp, inköpt för13 år sen. Där jag kan se en nytta med platta är om man vill ha den som extra-TV till stugan/husvagnen/husbilen etc, eller att streama TV när man själv vill se nåt annat än resten av familjen.
     
    Last edited: 11 maj 2024
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 225
    Mottagna gillanden:
    1 532
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Har ett par apple paddor allt från 12,9 till 8, och använder dom varje dag, särskilt på kvällen när jag lagt mej, har även mac book så jag avänder dagtid, ibland kör jag både macen och den stor paddan som extra skärm. men det är klart ska man som apple ha allt från 11000 för dom nya paddorna så förstår jag att försäljningen går ner.
     
  4. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    199

    MINA ENHETER

    Har en Samsung Tab A7 LTE. Använder den nästan aldrig och är inte värd något för att sälja.
     
  5. tekniktant

    tekniktant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Jag använder i princip bara min iPad när jag är hemma och använder den till allt, samtal, surfar på sociala medier, streamar till TV:n, spelar spel, handlar på nätet, betalar räkningar, läser tidningar och böcker. Telefonen använder jag bara när jag är på språng då den är smidigare att ha med sig.
     
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Man kanske skulle försöka döda sitt mobilberoende och skaffa en rätt trist telefon och en bättre padda istället. Skulle vilja ha en mini men med promotion och den kommer väl släppas lagom tills jag köpt något annat. :) Men egentligen ersätter man väl bara ett mobilberoende med ett surfplatteberoende istället.
     
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    199

    MINA ENHETER

    Tycker surfplatta känns ganska klumpiga. En mindre med bra prestanda kanske man ska prova istället?
     
    Millwad gillar detta.
  8. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Konsumerar surfplattor för två av mina hobbies - drönare (DJI) och astro/teleskop (ASI)... tillför väldigt mycket i skarven mellan smartphone och dator.
     
    Winestone gillar detta.
  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 670
    Mottagna gillanden:
    768

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha en Google surfplatta så kombination som smart skärm
     
    Kristy och Winestone gillar detta.
  10. Winestone

    Winestone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2017
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    93
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag har en Xiaomi pad 6 max 14 tum som jag köpte i vintras. Ät faktiskt riktigt nöjd med den. Den tar jag med mig när jag är på jobb resa eller på privata resor. 14 tum är inte så klumpigt som man tror. Perfekt för film eller betala räkningar, har även skrivbord så den funkar bra med ordbehandling. Läste artikeln och jag håller inte med att paddor är överflödiga,Tvärtom faktiskt.
     
    Kristy gillar detta.
  11. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Använder min padda mest av allt faktiskt, synd att de nya blivit så dyra.
     
    Kristy gillar detta.
  12. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 239
    Mottagna gillanden:
    2 306
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Att surfplattor skulle blivit överflödiga gäller då rakt inte mig iaf.

    Jag kan lätt förstå att om man behöver välja endast en enhet så tar man en dator. Men jag sitter med min jobbdator dagarna i ända och alltför ofta kvällarna med. För mig blir det en nödvändig markering för mig själv att nu är det färdigjobbat, nu är det enbart underhållning och avkoppling som gäller. Jobbdatorn ner i väskan och surfplattan upp i knät.

    Det kanske spelar in att jag inte spelar den typen av spel som man spelar på en PC, utan bara "surfplattespel". Så för mig är en surfplatta en 100% komplett enhet för det jag använder den till, och jag skulle verkligen inte alls vara nöjd med att ha en laptop till det istället. Och att titta på lite anime i badkaret går väl hyfsat bra att göra på telefonen, men spela spel eller surfa går sådär, en maffig scifi-rulle blir ganska underväldigande på 6.7", och läsa comics är ju fullständigt uteslutet.

    Jag skulle nog säga att mina surfplattor i alla storlekar är mina allra käraste ägodelar faktiskt!
     
    Kristy gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 843
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Det var lösningen för mig.
    En Ipad Mini 6 har jag haft i någon vecka nu och använder den dagligen, vilket jag aldrig har gjort med större surfplattor.
     
    Kristy gillar detta.
  14. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag ser användningsområden som en perfekt pryl när man ska ut och resa och inte får ha med sig då mycket bagage. Sedan kan det vara så att mobilens skärm blivit så mycket större att avståndet mellan en telefons 6 tum till 10 tums plattorna minskat. Det var ju mycket snack om phabblet när Samsungs Note serie lanserades. Man blev idiotförklarad för att man skaffade en sådan "stor" mobil. Idag är alla mobiler mer mindre lika stora eller t.o.m större än dem ... För att koppla till M3 artikeln är det ju en helt annan sak att lägga 10k -15k på en surfplatta än 2k. Det känns helt omotiverat att lägga så mycket pengar om du ändå kan få en laptop som knappt väger något. Samtidigt verkar det som att M3 för första gången tar sitt förnuft till fånga. De rekommenderar ju alltid prylar som kostar onödigt mycket så det kanske är en läxa som denna inflationsoeriod har tagit med sig investera inte i prylar som du ändå inte använder.

    Faktum är också en surfplatta en super smidig pryl om du är van att läsa tidningen.
     
  15. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    573
    Mottagna gillanden:
    470
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag använder min 10" surfplatta dagligen för surfning vid frukosten. Andra användningsområden är att kolla på mina foton och för att visa gitarr-tabbar (noter typ) som annars blir väl smått på en telefon.
    Så för min del finns fortfarande ett behov, även om jag inte använder den riktigt lika mycket som förr.
     
    Yoko666 och Kristy gillar detta.
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    det är kanske mer i specialområden som paddorna briljerar. Vi hade en ipad mini på turné och körde fläskig syntbas genom på en midiklaviatur. Farsan kör ett ipadställ till hans mikrofonstativ för text och ackord. På sportfotboll ser man ju emellanåt ledare springa omkring och snacka taktik med ipads i näven och även digitalkonst tror jag i stor utsträckning görs på ipads med penna.
     
    Holabanarne gillar detta.
  17. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 239
    Mottagna gillanden:
    2 306
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag tycker definitivt inte att telefonerna växt så mycket att surfplattorna blivit meningslösa av det skälet - jag tror ibland att folk inbillar sig det för att de i tankarna jämför diagonalmåttet rakt av. men redan en av de minsta plattorna som finns - iPad mini 6 - har 186% så stor skärmyta som en iPhone 15 pro max, och tar man en iPad air eller pro 11 så är det 333%, det gör ju jättestor skillnad vid många användningsområden.

    ett tag tänkte jag att en fold kunde vara lösningen, men jag trivs inte särskilt bra med bildformatet på den stora skärmen, och för film är det ju helt värdelöst