Enligt min uppfattning är det solelen som ger de låga priserna, dock tror jag inte att produktionen i Sverige påverkar allt för mycket. I dagarna så har solceller stått för 10% av produktionen i Sverige (obs, av vad jag förstår är egenanvänd energi inte medräknat här, så minskad efterfrågan ska tillkomma i ekvationen här). Detta bör inte vara tillräckligt mycket för att ge minus-priser.
I Tyskland däremot har solceller stått för 50% av den producerade effekten de senaste dagarna, mellan 10.00 - 14.00 ungefär. Det handlar om ca 30-40 GW effekt, Sverige har som referens haft peak-behov på 14 GW idag. Detta påverkar priserna.
Att elbilarna skulle påverka priset på natten håller jag för otroligt, det är för få bilar för att det skulle påverka imo. Försökte räkna lite snabbt och får fram ca:
Om alla laddbara bilar i Sverige (350k-ish) laddar för att ta sig en genomsnittlig sträcka (18000 km / år, försökte räkna högt då nya bilar troligtvis går längre än snittet) med genomsnittligt förbrukning (20 kWh/100km, högt räknat med denna temperaturen). Fördelat över 6h laddtid är det 575 MW. Nattetid har effektbehovet i Sverige varit ca 11000-12000 MW. Laddbara bilar står isf för ca 5% av behovet.
Tror dessutom att priserna har varit som högst på morgonen (5-10) och eftermiddag (16-22/23) när jag kollar på Nordpool.
Referenser:
Kontrollrummet
Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption
Nord Pool | Data Portal
Min miniräknare.
Click to expand...