Problem: Multi-Point connection med Samsung / Iphone

Diskussion i 'Hörlurar' startad av xLillebror, 22 maj 2024.

  1. xLillebror

    xLillebror Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2024
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har problem vid Multi-Point connection mellan Iphone och Samsung.
    Har en Iphone 11 som jobbmobil och en Samsung S22 privat.
    När jag parar dem till samma BT-headset så kan jag inte styra musik m.m. från headsetet längre. Kopplar jag min Samsung och datorn funkar det felfritt, då styr headsetet den enheten som spelar upp media.
    Men så fort man parar med Iphone så verkar headsetet låsa sig till Iphonens mediaspelare. Har testat välja Iphonens egna högtalare som uppspelningskälla men det hjälper inte. Vad jag hittar så kan man inte koppla ifrån media till ett BT-heaset på Iphone som man kan på android.
    Väldigt frustrerande då jag endast använder Iphonen för samtal och kör all media i Samsungen. Har detta problemet både med mina Bose och JBL lurar. Funkar i bilen men där väljer man ju vilken enhet man vill spela media ifrån i bilensskärm.

    Så min fråga är väl egentligen om man kan välja att inte använda ett headset för media i Iphone eller om kan tvinga ett headset att priotera Samsungen som i bilen? Eller om någon har någon annan toppen lösning

    Tack på förhand
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går ej. Finns inte någon sån inställning på iOS vad jag sett
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 091
    Mottagna gillanden:
    2 014
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har absolut ingen erfarenhet av det du pratar om. Det enda jag kunde komma på var den här inställningen under bluetooth. Se bilden

    Är det appen Musik som iPhone försöker styra? Prova att avinstallera den
     

    Bifogade filer:

  4. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    824
    Mottagna gillanden:
    342

    MINA ENHETER

    Jag kör precis som du fast en Fold 5 och en Iphone SE. Med mina Pixel pro lurar så startar jag bara musik eller pod på samsungen så kan jag styra allt på headsetet. Ringer det på Iphonen eller samsungen så bryts musiken och jag kan prata.
    Jag spelar iof nästan aldrig musik på iphonen. Men prova starta om Iphonen sen startar inte spotify (eller liknande) sen starta headsetet. Tänker att om en musiktjänst är igång på iphonen så startar den automatisk och tar över kontrollen på headsetet.

    Kom på en annan grej.
    Prova att ta bort ihop parningen. Börja para ihop samsungen och sen iphonen. Det gjorde jag och har funkat.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 650
    Mottagna gillanden:
    18 160
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På Android finns dessa inställningar
    upload_2024-5-22_21-20-5.png
    och då kan man välja att en enhet inte används för t.ex. telefonsamtal. Som exempel så har jag stängt av telefonsamtal på min bluetooth högtalare (ej den på bilden) för att jag inte vill ha samtal på den.
     
    wmb gillar detta.
  6. xLillebror

    xLillebror Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2024
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tackar för svar som kommit in.

    Jag avinstallerade appen Musik på Iphonen samt uppdaterade iOS. Ingen skillnad. Testa avinstallera Team, Whatsapp m.m. utan skillnad.
    Jag tog bort sammankopplingen och parade om headsetet ett par gånger mellan de olika testerna på båda mobilerna.

    Jag råkade dock hitta två lösningar som funkar hyfsat. Första är om jag har Iphonen låst och Samsungen öppen och redan spelande musik när jag startar headsetet så funkar det normalt efter det oftast. Alternativt så kopplar jag först bara Iphonen och väljer att använda högtalarna som uppspelning och sen kopplar jag Samsungen, då funkar det för det mesta också efter det.

    Testade koppla min gamla S9+ till headsetet. Funkar klockrent med S22 men samma problem med Iphonen. Så gissar väl på att det är något problem med min Iphone.