Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 291
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Köpa en beg cykel istället?, samma peng ger mycket mer för pengarna
     
    flipp gillar detta.
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 291
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 557
    Mottagna gillanden:
    8 499
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bor dessvärre i Umeå och här är utbudet av begagnade elcyklar skralt men värt att hålla utkik.

    Någon som har åsikter om Fiido M1 Pro? Verkar rätt populär. Bör fungera på vintern med de rejäla däcken.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 557
    Mottagna gillanden:
    8 499
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beställde en Fido M1 Pro, dessvärre har den nu fastnat hos postnord i Örebro. Statusen är "Försändelsen är stoppad, innehåller farligt gods." Antar att det är batteriet som ställer till det. Riktigt drygt. Någon som vet vad som händer nu?
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 659
    Mottagna gillanden:
    1 111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Efter mycket funderade, surfande och rådfrågande har jag nu för första gången provcyklat en elcykel, och det var en lite märklig upplevelse, inte som jag hade förväntat mig men mycket mjukare och kraftfullare hjälp, ganska omärkligt får du fart...

    Har nog bestämt mig för en "Cannondale Tesoro Neo X2" som har det mesta som jag söker, bra motor och vrid som orkar med mig och cykel, löstagbart batteri, upprätt sittställning, skärma och pakethållare.

    Inte så sexig, mest en cykel för en medelålders gubbe ;)

    Tesoro Neo X 2

    Det är ganska svårt att hitta info som tester på nätet, inte alls som tex mobiltelefoner och likande.

    Målet är en lite lustfyld och smidig transport till jobbet som bonus ger vardagsmotion.

    Nu får jag hoppas att detta kan bli mitt transportmedel till jobbet oftast>alltid från mitten av juni och att min lathet/bekvämlighet inte tar över.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    15k är nog lite i lägsta laget, utan runt 20k får man sikta på för en fin elcykel. Bosch gör trevliga system, men även Shimano och Yamaha är bra och pålitliga.

    För citycyklar är navväxel trevligt, blir minimalt med underhåll och sliter mindre på kedjan, så satsa på en med det kanske. Bra vid frekventa stopp med eftersom du kan växla medan cykeln är stillastående.

    För 5 mil räcker 500Wh batterikapacitet utmärkt, särskilt med en mittmotor (mer effektiva).

    Exempel på några cyklar som skulle kunna passa:
     
    Last edited: 4 jun 2024
    milky81, Kristy och DanielÖ gillar detta.
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    837
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Och där har vi anledning till varför jag rof upp det på Swedroid, tack!

    Klockrent svar! Ska kika närmare på de cyklar du tipsar om, var väl ett par som var klart tänkbara rätt upp och ner.
    Är det något speciellt underhåll, eller är det som vilken cykel som helst? Hur lång tid tar det att ladda batteriet på ett ungefär?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på vilken laddare som följer med cykeln, runt 3h för ett 500Wh-batteri med "snabbladdare" (6A) och runt 4,5h med "standardladdare" (4A).

    Vad gäller underhållet är det inte direkt något särskilt man behöver tänka på i jämförelse med en vanlig cykel. Det enda jag varit varsam med är att helt ladda ur batteriet annat än om det verkligen är nödvändigt. Desto mindre djupare man regelbundget laddar ur batteriet, desto längre livslängd. Om cykeln sedan skall förvaras en längre tid utan att laddas bör batteriet ligga på 70% när ni ställer undan den. Jag brukar bara ladda min cykel till 80% om jag inte skall på långfärd eller något.
     
    Last edited: 5 jun 2024
    DanielÖ gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 557
    Mottagna gillanden:
    8 499
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Måste varna lite för Fiido. Dock har jag mest troligt haft otur. Jag beställde ju en cykel där i april, den fastnade dock hos postnord som farligt gods. Eftersom det tog så lång tid utan att något hände mailade jag Fiido och skrev att jag inte vill ha cykeln längre och att det är deras ansvar att skicka med en budfirma som kan leverera den till kunden. De svarade att de ska betala tillbaka pengarna men inget har hänt på en månad. När jag kollar på paketet i postnordappen har det stått "under transport" i ca 2 veckor nu.

    Hur som helst fick jag tag klass 2 elmoped (vespa) istället begagnad, Drax Swift. Är toknöjd faktiskt, bekvämare att sitta på än en elcykel och man slipper trampa. ;)
     
    bernard och DanielÖ gillar detta.
  10. peter233

    peter233 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Das Erdbeerkuchen och DrT gillar detta.
  11. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Såg att XXL säljer ut sitt lager av Supreme Sport Hybrid ONE:
    Supreme Sport Hybrid ONE 75nm 500Wh 24, elcykel, stads- och pendlarcykel, touring, unisex - Elcykel - Supreme Sport Hybrid ONE 75nm 500Wh 24, elcykel, stads- och pendlarcykel, touring, unisex | XXL

    Lite billiga delar men duger nog som Shimano RD-M3100-SGS som kostar runt 300 kr. Men verkar bekväm och 22 000 kronor tror jag är ett bra pris. Min kina-cykel CMACEWHEEL Y20 fungerar fortfarande bra efter 300 mil och batteriet håller efter 3 vintrar så är egentligen supernöjd med den men nervös så fort jag ser en polisbil Kan ju lika gärna cykla på en laglig cykel då jag aldrig cyklar fortare än 14-18 km/h och ibland utan assist då man tar sina 7-9 mils turer ibland. Fördelen med den fatbiken är att den är lika lätt att cykla på som en normal damcykel om man tar bort batteriet. Väldigt lättdriven.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Helt klart bra pris för 500Wh+Bosch CX Gen3. De övriga delarna kan man ju alltid byta ut över tid sedan, efter tycke och smak. Ramen har kapacitet för 625Wh, så går uppgradera sedan när batteriet löpt ut, om man skulle vilja.

    Det är dock nästan lite missmatch mellan ram/styre och motorn. Bosch CX är overkill för en citycykel skulle jag våga påstå, men visst, monterar man på släp och skall köra lite last är det förstås mer passande.

    Inte som så att CX-serien har några större nackdelar, men de är lite mer energihungriga och väsnas mer än Active Line och Performance Line, samt väger mer. För citycyklar är Active Line trevligt då de är väldigt tystgående/nästan ljudlösa.
     
    ruva och Salvion gillar detta.
  13. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    947
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Funderar på denna, hur är ramstorleken jämfört med andra märken som t.ex. Cube? Har du behövt ha någon kontakt med bike-discount? Tänker om det kan bli jobbigt att köpa från Tyskland p.g.a. garantin, men prismässigt verkar ju bike-discount vara rejält mycket billigare än svenska butiker.
     
  14. peter233

    peter233 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tror dom använder sig av cube-ramar till sina egna cyklar. Är samma växelöron iaf. Jag kontaktade dom innan köpet och frågade om jag kunde få någon rabatt. Då fick jag gratis frakt vilket var riktigt schysst. Sen skickade dom 2 cyklar vilket var lite lustigt.
     
  15. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    947
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Jag är inne på två olika spår. Ska jag ha en elcykel eller vill jag istället köra på en gruscykel? Klart det hade varit najs med en elcykel men en gruscykel hade varit rätt så najs de med. Behöver bara läsa på lite om delarna som sitter på cykeln och ifall det finns lite skavanker eller så. Har fastnat för denna just nu om jag inte satsar på en elcykel. Kanzo A GRX400 2x10 23/24, grus- och pendlingscykel, unisex - Cyclocross & Gravel - Kanzo A GRX400 2x10 23/24, grus- och pendlingscykel, unisex | XXL
     
  16. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Rätt storlek tog slut fort efter min post här så nu behöver jag inte fundera längre
     
    Last edited: 12 jun 2024 kl 08:28
  17. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    379

    MINA ENHETER

    Hur gick det för dig och din fiido? Har en som ska komma på måndag med ups.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 557
    Mottagna gillanden:
    8 499
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tyvärr fortfarande strul. De har lovat att jag ska få pengarna tillbaka men cykeln är fortfarande "under transport". I måndags skrev de att om paketet inte kommit tillbaka inom en vecka ska de betala tillbaka mina pengar ändå. Dock litar jag inte på detta men kommer ändå avvakta tills på måndag innan jag kontaktar dem igen.
     
    Hampa_D och bernard gillar detta.
  19. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    379

    MINA ENHETER

    Ytterst skevt, håller tummarna på att ups inte strular till det på samma sätt. Beställde i mitten på april
     
    flipp och bernard gillar detta.