Motorola moto g84 5G

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Tripod, 21 maj 2024.

  1. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    En tråd med kort datum - se bäst-före-märkning. ;)

    Tänkte att en egen tråd för de närmast sörjande kunde vara en god idé, samtidigt som ev. egna erfarenheter el. problem, om dessa inte är av generellt slag, samlas; så väljer att följa @jnsson@jnsson även i nedan inledande info.

    Föremålet för trådens uppmärksamhet, moto g84:
    Skärm: 6,5 tum; P-OLED, 1080x2400, 405 ppi, 120 Hz (240 Hz touch), 1300 nit.
    Dimensioner: 160 x 74,4 x 7,6 mm; ~167 gr.
    CPU: Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G, 2x2,2 GHz & 6x1,7 GHz.
    GPU: Adreno 619.
    RAM-minne: 12 GB (alt. 8 GB).
    Lagringsutrymme: 256 GB; microSD.
    Anslutningar: 3,5 mm & USB typ C (USB 2.0).
    Kamera: 50 MP, OIS; 8 MP ultrawide/macro.
    OS: Android 13-14.
    Nätverk: 5G n1/n3/n5/n7/n8/n20/n26/n28/n38/n40/n41/n77/n78 SA/NSA/Sub6
    Nätverk: 4G LTE 1/2/3/5/7/8/18/19/20/26/28/32/38/40/41/42
    Nätverk: WCDMA-band 1/2/5/8
    Nätverk: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band
    SIM-kort: 1 eller 2 nano-SIM, eller 1 nano-SIM & microSD.
    Batteri & laddning: 5000 mAh. 30 W snabbladdning (33 W laddare medföljer).
    Levereras (i den här delen av världen) med: laddare, sladd och ett enkelt skal.
     
  2. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Lanserad i september, som en i en trio moto g plus en edge, vill jag minnas. Motorola trycker ut lika många eller fler per tillfälle (verkar det som), å de är fler än ett per år, som hela Sonys utbud. :) Har fått goda recensioner som en budgetlur/lägre mellansegment, med lite extra, som skärm, OIS, RAM etc. (gränserna är lite flytande beroende på vad som händer över tid, och hur prisvärd något är beror förstås på egna preferenser å vilket pris man betalade), med förmåga att, precis som i stort sett vilken annan mobil, fixa i princip allt vardagligt, om man inte har höga krav på kamera/video eller spel (samt kanske på senare tid avancerad AI-användning) men även detta går med förvånansvärt bra resultat ibland.

    Personligen upplever jag den som stor, på gränsen, i synnerhet med skal, men mycket beror på vad man kommer ifrån, användningsområde etc. Den är förvånansvärt tunn, lätt och det allmänna intrycket är bra välbyggd; försök hitta så många tunnare Android 13-14; sisådär 20 st på 7,6 mm på Prisjakt. (En nackdel med vissa slimmade plånboksfodral (som kan fungera som ställ) är att de ökar bredden när man håller mobilen med fodralet öppet; kanske med så mycket 10+ mm.)

    Motorola har kvar sina gamla finesser/gester, och lite appar där de sammanställer sådant som anpassningar av utseende, eller genomgång av säkerhet etc. Den har inte använts "tungt" ännu, så det som sades om batteritiden (snål CPU & 5000 mAh) stämmer med råge. Förvånansvärt trevlig skärm.

    Diverse bloatware installeras eller laddas ned för installation vid första wifi-anslutning; t.ex. 5 spel, Booking, LinkedIn, Tiktok, Weather (men även sånt som Opera webbläsare vid sidan Googles Dokument/Kalkylark etc.). Dylikt är ju lätt åtgärdat när man önskar.
     
  3. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Den levererades med Android 13 från start, och många runt om i världen satt rätt länge fast på en säkerhetsuppdatering från 1 september. Det är ju flera regioner, många kanaler, men efter ett tag (av lanserande, favoritsysslan, får man anta) kom väl Motorola på "javisst ja, uppdateringar". :) Olika upplevelser kan även bero på när man skaffar något, vid lansering, eller några månader senare; i sistnämnda fall kanske det ligger uppdateringar å väntar som andra fick vänta 1-2 månader på att få. För denna modell och liknande från Motorola är det tänkt att säkerhetsuppdateringar ska ges ut varannan månad (som minimum, då vid enstaka tillfälle kan ske tätare). Android 14 började skickas ut i slutet av mars.

    T3TC33.18-48-6 Android 13, 1 september 2023 ("från fabrik")
    T3TCS33.18-48-6-4 Android 13, 1 februari 2024
    U1TC34.22-64-6 Android 14, 1 februari 2024
    U1TCS34.22-64-6-1 Android 14, 1 april 2024

    Att det följer med laddare å kabel får anses vara positivt (å i synnerhet om man har lyckats få ett riktigt bra pris). Minns någon billig HTC där det t.o.m. följde med ett litet microSD, lite gulligt, som sen uppgraderades (för det behövdes sannerligen). Många vill att det följer med laddare, andra & lagstiftare tycker att vi kan klara oss utan. Det blir då intressant när trenden har gått till snabbladdning-extrem snabbladdning; 18-30-68-100-125 W, och alla ännu inte har sådan laddare. (Vill minnas någon std.laddare till Sony på 7,5 W, där 12-18 W ansågs som snabbladdare.)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant, G54 har 1:a Mars. Och då har dessa släppts typ samtidigt om jag förstått rätt (alltså lansering av modellerna)
     
  5. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jag kanske skulle ha varit tydligare, ber om ursäkt för det, då jag ännu inte är där, på den säkerhetsuppdateringen och kan bekräfta det, men info på annat håll i världen indikerar det. Ja, det är lite märkligt, men, å det kanske låter ännu mer märkligt, vet inte om de av någon anledning prioriterar olika beroende på hur de vill fördela "arbetsbelastning" internt å kopplat till hur många enheter det finns på en viss marknad i viss region. G14, som var den tredje moto g vid samma lansering, tillsammans med edge 40 Neo, har väl samma info avseende Android 14 som G54 och edge 40 Neo, dvs "This device is expected to receive Android™ 14, pending partner approval, if that's required."; för G84 är beskedet "The upgrade to Android™ 14 began on March 25, 2024."
     
  6. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Om det mitt svar lät lite dunkelt (sagt), så var det nog för att det var lite dunkelt tänkt. :)
    Du har väl någon månad längre perspektiv (bakåt) på din, än vad jag har på min, men kanske inte detaljerad info längre bak än årsskiftet; jag har i vart fall ingen koll på hur det såg ut med säk.uppd. för g54 under hösten fram tills nu. Men i princip ska ju bägge följa samma kadens, minimum varannan månad.

    Om vi då tittar på hur det kan ha sett ut för g54, resp. hur det verkar ha sett ut för g84 (lansering mitten september):
    [Denna version av forumprogramvaran verkar inte ha BB Codes för tabeller... :(]
    g54 g84 g84-version
    T3TC33.18-12-3, Fri Jul 28 07:37:40 CDT 2023.
    T3TC33.18-27-4, Fri Aug 25 03:44:21 CDT 2023.​
    1-sep 1-sep T3TC33.18-48-6, Thu Sep 28 03:24:24 CDT 2023.
    1-nov 1-dec Trol. T3TCS33.18-48-6-2, Wed Nov 29 03:53:54 CST 2023. Sett enstaka, sedv. fördröjn, dvs kanske början av feb.*
    1-jan 1-feb T3TCS33.18-48-6-4, Mon Jan 29 03:13:19 CDT 2024.
    1-feb U1TC34.22-64-6, Android 14.​
    1-mar 1-apr U1TCS34.22-64-6-1 Android 14, 1 april 2024.*
    1-maj

    * En del information om tillg. på annat håll i världen (för g84) avser/kan avse XT2347-1, t.ex. RETBR, i SE dock XT2347-2 (RETEU). Senaste, apriluppd. för Android 14, verkar bl.a. ha gått ut i Australien och RETBR.

    Som sagt, jag har inte närmare koll på g54, å för g84 följde jag inte september till december, men det var en uppdatering i oktober för bägge (och Edge 40) avseende bl.a. Google Photos Auto Enhance, kamera å september månads säk.uppd.** Sedan var det nog lite klent för g84 före årsskiftet, kan ha missat, men däremot en del klagomål alldeles i början av året. Kanske lade de krut på att förbereda Android 14 för leverans. Sedan började det trilla in; jag har som sagt februariuppd. samma ingår sedan i Android 14, och en del har sedan fått 1 april. Så det är snarare g54 som verkar följa ambitionen med säk.uppd. varannan månad, samtidigt som de ännu inte verkar ha skickat ut Android 14 till alla.

    ** Motorola's Official Global Blog | Motorola is making photo editing effortless with Auto Enhance from Google Photos
     
  7. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    I kategorin udda egenheter hittar vi bl.a. följande:
    Ibland lyckas inte mobilen rita hela diagrammet över batteriförbrukningen, trots att den har koll på nuvarande nivå. (Det är alltså inte ett resultat av att den har varit avstängd ett tag.)

    20240518.png

    Första gången den anslöts till dator via USB (ngn vecka in i användning, och åtminstone avstängd-startad två ggr sedan fabriksåterställn.) kom det ingen pop-upmeny med valmöjligheter, det blev bara alt. "ladda" (och en snabb sökning på "usb" via Inställningar visade endast dessa som neddimmade). En omstart av mobilen och ny anslutning via USB-kabel gjorde susen. Dock är den pop-upmeny som visas inte helt komplett å har lite udda alternativ först; hinner man inte så är Snabbmenyn upptill enklast. (Vad skillnaden mellan Filöverföring och Foto- och videoöverföring i pop-upmenyn innebär är inte helt uppenbart, men via Inställningar för USB framgår att ett av alternativen för filöverföring är att konvertera videor till AVC.

    20240517.png
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jupp, var så för mig också på A13, och har varit liknande för mig om jag minns rätt på en Lenovo platta. I GSam visas historiken som vanligt
     
  9. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Hej alla, ny med den här mobilen och kommer från en Samsung A32 5G. Jag håller på att försöka lära mig luren och det är lite nytt, en sak jag blir förbryllad över är Messenger, den släpper inte igenom meddelanden om skärmen är släckt, alla andra fungerar dock bra, typ sms, Twitter osv. Har letat efter någon inställning som hindrar Messenger men blir inte klok :( Har ni några tips?
    Edit: Det verkar vara något krångel med batterisparfunktionen alt. batterioptimeringen som stör Messenger. Slår man av allt sådant så går messen igenom. Knepigt, men tack för hjälpen alla :)
     
    Last edited: 24 maj 2024
  10. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Hej. Jag tolkar din fråga som att du avser att det inte kommer notiser om nya meddelanden via Messenger när mobilen är i viloläge. Ser att du nu uppdaterat ditt kommentar; förhoppningsvis fungerar det.

    Jag använder inte Messenger själv, men har sett att en del har haft problem med att få notiser från olika typer av meddelandeappar (enda undantaget som alltid tycks fungera(!) är väl systemappar som påminner om uppgraderingar, resp. Messages - sms), men även på någon annan moto g.

    Se t.ex. (om du inte redan har): https://www.reddit.com/r/MotoG/comments/1bhvgx6/moto_g84_5g_notification_issues/
    Notifications not showing lock screen Moto G84

    Jag har själv haft vissa problem med min e-postapp, dock inte notiser i sig (även om de uteblir så är orsaken nog en annan). Det finns diverse förslag på saker att testa (inte nödvändigtvis lösningar), som att t.ex. ändra appens inställningar (Inställningar > Appar > App) för Batteriförbrukning från, säg, Optimerad till Obegränsad, och ev. några till, som t.ex. att ge appen Obegränsad dataanvändning. Kruxet med sistnämnda är att den inställningen, undantaget, gäller endast om man senare skulle aktivera Databesparing under Nätverk och internet, och de flesta använder inte Databesparing (å normalt är det bara ett par systemappar som har undantag från databesparing).

    En del av detta har karaktären av "regndans"; man vet inte vad som löser problemet, så man pillar lite här och där å hoppas på det bästa.

    Personligen anser jag att det inte ska behöva ändras någonstans, det ska fungera. Men vi har, ända sedan Android 6, funktioner, som säkert utvecklats, i Android som styr när appar får vara aktiva å när mobilen ska "sova" (doze). En del menar att detta kan ligga bakom problemen flera upplever. Och jag tror Google jobbat än mer med detta i senare versioner av Android; syftet är förstås att spara batteri, men om resultatet blir att folk inte får notiser om meddelanden är det ju meningslöst.
     
  11. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Hej och tack för det utförliga svaret. Jag googlade runt lite och kom till en tråd på reddit där de föreslog avinstallation/återinstallation av just messenger samt alla batterisparfunktioner avständga. Sedan satt sambon och skickade från sin mobil ett mess efter varje ny åtgärd jag gjorde. Till slut verkade det fungera. Det jag blir lite trött på är att så här ska man inte behöva hålla på 2024 med en helt ny och uppdaterad smartphone, det ska bara fungera liksom. Men i alla fall så verkar det fungera nu :)
     
  12. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Haha jag har också det problemet,har haft så någon månad och tänkt att jag ska ta tag i det "nån gång" men det har faktiskt varit rätt skönt när det inte har plingat stup i kvarten. :cool:
    Men nu vet man då alltså var det strular.
     
    Chrester gillar detta.
  13. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Ja nu ska du inte se mig som någon Jesus men det verkar fungera med tricket jag beskrev här ovan :P Ha en bra helg :)
     
    Beast gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med Messenger, menar du Facebook eller appen som hanterar RCS/SMS?
     
  15. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Appen som heter Messenger.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ok. Det är bättre att skriva Facebook Messenger. För jag trodde du pratade om Googles messages app först och det är enkelt att blanda ihop dessa 2
     
    Chrester gillar detta.
  17. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Jo det är sant, Messages har däremot fungerat för mig hela tiden o_O knepigt.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har varit en del strul med den appen och jag tror det är mer appens fel än telefonen. För mig fungerar dock den appen som den ska för tillfället, dock på en G54
     
    Chrester gillar detta.
  19. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    1 243

    MINA ENHETER

    Hur är telefonen? Nöjda? Funderar på att köpa denna tills pixel 9 släpps. Vad skiljer g84 och g54?
    Elgiganten har pris denna helg.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    G54 har LCD skärm ingen ultawide kamera utan macro kamera och har e-SIM stöd. G84 OLED, dubbla fysiska SIM-kortsplater (ej e-SIM stöd) och har ultrawide kamera.

    G54 har Mediatek 7020 CPU, G84 har Snapdragon 695
    Fingeravtrycksläsaren sitter i powerknappen på G54 medans den sitter under skärmen på G84.

    Batteriet är lika stort men G54 stödjer 15W snabbladdning, G84 30W om det är viktigt för dig.