Fråga: LÖST-Vem har det juridiska ansvaret?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Alvin, 21 maj 2024.

  1. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    484

    MINA ENHETER

    Jag väntar en återbetalning från Amazon som skall ha utfärdats 11 maj. Amazon har alltså återbetalat 1200kr till det kortet som jag gjorde köpet med för nästan 2 år sedan. Det kortet är dock inte längre i bruk och har ersatts av ett annat betalkort. Enligt min bank har detta ingen betydelse då det utgångna betalkortet är kopplat till samma bankkonto. Jag har fortfarande inte mottagit pengarna fastän Amazon påstår att det tar max fem arbetsdagar innan pengarna blir synliga på kontot. Enligt min bank finns det inget de kan göra då de inte mottagit några pengar från Amazon. Å andra sidan hävdar Amazon att betalningen utfärdats, samt att min bank borde kunna lokalisera pengarna. Jag blir med andra ord bollad fram och tillbaka mellan Amazon och Danske Bank och ingen av parterna verkar vara villiga att efterforska vad som egentligen hänt med pengarna.

    Jag tror att det är Amazon som har det juridiska ansvaret att se till att pengarna finns på mitt konto, men jag kan ha fel. Min bank vidhåller att det inte är möjligt för dem att lokalisera pengarna om de inte kommit till banken. Amazon å andra sidan hävdar att då pengarna inte kommit i retur till dem har pengarna på ett eller annat sätt kommit banken tillhanda.

    Any thoughts?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 744
    Mottagna gillanden:
    2 081

    MINA ENHETER

    Spontant så bör väl Amazon ha ansvaret och därmed behöva visa bevis på att pengarna betalats ut. Men det kan hända att de går via någon ytterligare mellanhand eller två. Så även om de säger 5 arbetsdagar så är det nog för tidigt att göra så mycket mer än påpeka för dem att pengarna inte kommit fram och att tidsangivelsen alltså inte stämmer.
    Jag skulle tro att du behöver vänta ytterligare 1-2 veckor innan du försöker lyfta ärendet mer.
     
    Kristy och Alvin gillar detta.
  3. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    761
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Amazon kan ta fram ett BGC-nummer som visar på att de ska ha skickats, det ger du till ditt bank. Om de inte har ett BGC så är det Amazon som slarvat. Är det en manuell påläggning så kan det vara någon handläggare som gjort fel eller missat något.
     
    Kristy, Buzz och Alvin gillar detta.
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 291
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Det tar mer än 5 dagar så avvakta en vecka eller så
     
  5. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    484

    MINA ENHETER

    Det har gått sju arbetsdagar sedan de utfärdade återbetalningen. Borde inte ta så lång tid, men jag har inget val. Får väl avvakta veckan ut. Tack till alla för era tankar.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 744
    Mottagna gillanden:
    2 081

    MINA ENHETER

    BGC = BankGiro?
    Fast nu låter det som Amazon skulle betala till debitkort och då är väl inte bankgirot inblandat?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 458
    Mottagna gillanden:
    4 733
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Säger de verklige MAX 5 arbetsdagar? De brukar snarare säga 5-10 eller nåt i den stilen.
    I vilket fall bör de ha någon form av referens för sin betalning. Be om den om du inte ser några pengar på måndag.
     
  8. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    761
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Menade transaktionsnunmer!
     
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 291
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Senaste returen jag gjorde: "Refund is issued within 14 days after you drop off your return. In some situations, refunds may take longer."
     
  10. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    484

    MINA ENHETER

    Ok, jag köper det men från att återbetalningen är utfärdad ska det väl inte behöva ta mer än sju arbetsdagar?
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 219
    Mottagna gillanden:
    2 173

    MINA ENHETER

    Har fått vänta ända upp till 14 dagar på att få pengar tillbaka via Amazon men oftast har det gått mycket snabbare än så
     
  12. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    484

    MINA ENHETER

    Idag fick jag besked att felet var hos Danske Bank. Efter felanmälan fick teknikerna gå in och titta på inkommande transaktioner mot det utgångna betalkortet, och mycket riktigt konstaterades att pengarna hade funnits där i en vecka.

    Tack till alla som engagerat sig i frågan.

    Trevlig helg.
     
    Last edited: 24 maj 2024
    Buzz, Kristy och Asawi gillar detta.