BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Använder BankID hela dagarna och har inte märkt något mer än möjligtvis någon enstaka seghet idag. Däremot igår eller förrgår tog det runt 15 sekunder innan svar vid något verifieringsförsök.
     
    Klurre och bernard gillar detta.
  2. cog

    cog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Info:
    Pixel 7a / Pro (GrapheneOS)
    Last edited: 13 maj 2024
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var precis vad som diskuteras i tråden tidigare, att sätta fördröjningar. Utmärkt!
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    1 364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Fick mail av Nordea idag om att nu krävs det nationellt id eller pass för att förnya mobilt bankid. Slut på smidigheten men är väl lite säkrare.
     
  5. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det är fortfarande ganska smidigt att göra det om man har nationellt id-kort eller pass. Hjälpte morsan med det på hennes nya telefon förra veckan, man behöver typ ta ett foto och läsa av passet med NFC från telefonen. Därmed funkar inte körkort som giltigt legitimation.
     
    milky81 gillar detta.
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    1 364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det är inte så krångligt, tänkte mer på att man innan kunde fixa det utan nationellt pass eller id.
     
    jerry84 gillar detta.
  7. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    295
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Kan lägga till att de är långt från alla som har pass och nationellt id. Har man körkort men aldrig åker utomlands tex så skaffar man inte pass.
    Yngre personer har ofta inget id alls, de behövs inte på samma sätt idag som när jag själv under 18 år.
     
    milky81 och Kristy gillar detta.
  8. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Länsförsäkringar klarar inte att ge ett bankid på en ny iPad med mindre än att man tar sig till ett kontor som är öppet 10-15, smidigt värre!
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Din sista mening, om att yngre personer idag klarar sig enklare utan id-kort jämfört med när du själv var ung. Vad syftar du på här, av vilken anledning skiljer det sig?
    Tänker du kanske på BankID, att en ung person idag kan klara sig med BankID (när man når den åldersgräns banken satt), och då inte behöver vanligt id-kort så ofta?

    Vad menar du orsaken skulle vara? Att du saknar pass/nationellt id-kort? Avsaknad av NFC? Eller något annat?
     
  10. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    295
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Syftar på hur sällan man faktiskt visar sitt id nuförtiden, förr visade man de hela tiden när man tex betalde med kort men ller gick till baken ( jag de fick man göra). Men idag är ju allt BankID.
    Sen finns de såklart ibland anledning att ha id.
     
  11. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jag reflekterade också något helt kort tidigare vid din förra kommentar. (Mycket beror förstås på vad som gjordes då, och görs nu.) Bör väl först säga att jag inte använder BankID till annat än id/signering via dator eller mobil (så inget viftande ute på stan). För det första lär väl unga behöva skaffa ett ID de också (om de inte har pass) om de behöver förnya/skaffa BankID på distans (å har motvalls bank).

    Jag tycket man visar körkort/ID-kort ganska/långt oftare än förr, i situationer som förr inte krävde (men som av olika orsaker, att folk inte kan bete sig numera krävs): apotek (hämta ut ngt på recept; förr kunde du trava in med ett recept hostmedicin i handen), lämna in en tipsrad, gå till ett läkarbesök, eller hämta ut paket hos posten (är det ett brev/varubrev som inte gått ned i låda behövs det dock ej) etc. Å andra sidan, för länge sedan hade vi inte betalterminaler i diverse butiker, om vi nu tänker på köp, så när kort lämnades över för en babs i pappersvariant var det att ta fram leg.

    Överlag är det väldigt mycket mer identifiering numera, men väldigt mycket sker digitalt så inte lika uppenbart (å somligt knappt utan tänka på det om än i en längre kedja av datatransaktioner - som t.ex. parkeringsappar, som måste installeras, förr visste möjligtvis fastighetsägaren endast bilens reg.nummer, nu vet de (eller deras ombud) nästan allt om föraren, vilket inte behöver vara samma som bilägaren etc).
     
    Last edited: 18 maj 2024
  12. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Eftersom iPad saknar NFC och Länsförsäkringar saknar system att verifiera med annan produkt som har bank-id eller NFC så är enda möjligheten att gå till ett kontor för identifiering och de har oftast öppet 10-15.

    Jag hade tillgång till Skandiabanken utöver Länsförsäkringar som tur var så där kunde jag använda min telefon med bank-id för att skapa ett nytt i nya iPaden. Bluetooth och platstjänster används mellan enheterna för att kontrollera att de är på rätt plats och i närheten av varandra för säkerheten.
     
    Kristy och fraxion gillar detta.
  13. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Vill inte krångla, å det är definitivt inte viktigt, det viktigaste är att det, om än på olika sätt, löser sig för folk, men vet inte om man blev klokare. :)

    Första stycket "eftersom iPad saknar NFC", då är det väl kört för "på distans" i alla avseenden (om inte någon variant via kundtjänst), för har man någonsin (sedan kravet på NFC och nationellt ID/pass införts, åtminstone generellt, för att skaffa/förnya på distans) kunnat använda en annan enhet, som har NFC (å BankID) för att lägga in ett nytt BankID på en ny enhet som inte har NFC?

    Sen låter det nästan som det löst sig? Då du hade giltigt BankID på annan enhet (mobil med NFC). (Sista om platstjänster är väl mer allmänt, att användas varje gång en enhet (som har BankID) används för att skapa nytt på annan enhet, så inte direkt kopplat till detta; vet att det är så nu, men jag kommer inte ihåg om det varit så långt tillbaka, eller om det är en del av ett "lapptäcke" de lagt för att öka säkerheten.)
     
  14. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Länsförsäkringar saknar tjänst för att installera bankid på enhet utan NFC utan att man tar sig till ett kontor.

    Men jag har även Skandiabanken och dem har funktion för att skapa bankid på en enhet utan NFC om man har tillgång till en annan enhet med NFC eller med befintligt bankid.
     
    Kristy gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Den funktionen, att använda en annan enhet med NFC om den enhet man vill installera BankID på saknar NFC, visste jag inte om fanns. Egentligen konstigt om det inte kunde rullas ut till alla användare av BankID, oavsett bank.
    Vet du om denna funktion är hyfsat ny, eller har den funnits länge?
     
    Kristy gillar detta.
  16. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Ingen aning men du måste även installera bankid på den enhet som har NFC först om det skulle saknas.
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 042
    Mottagna gillanden:
    2 130
    Har de stoppat möjligheten att installera Bank-Id med hjälp av dosan?
     
  18. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Går icke!
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 871
    Mottagna gillanden:
    4 986

    MINA ENHETER

    Nu har Nova Launcher 8.0.18 officiellt och BankID klagar inte längre när man har Nova aktivt under tillgänglighetstjänster

    Edit: Så klart måste man laddat ner appen från Play butiken
     
    Last edited: 20 maj 2024
    bernard och Kristy gillar detta.
  20. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 079
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Stämmer.
    Min uppdaterade för någon vecka sedan och har sen fått en version till och allt fungerar igen som vanligt.
     
    bernard gillar detta.