Diskussion: Darkmode?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Salvion, 21 maj 2024.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 659
    Mottagna gillanden:
    1 111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tänkte börja med ett exempel om att "vad är storheten med Taylor Swift" men släpper att försöka vara rolig och går på frågan ovan...;)
    Hur kommer det sig att Darkmode (i appar och överallt) är en så absurt stor sak för många<alla att tala om och vilja ha?
    Att det är så ser jag ju och då jag verkar vara i en minoritet som provat det men ser ingen fördel med det överhuvudtaget, så frågar jag, har jag missat något med darkmode? är det någon helt självklar grej som jag helt missat att uppmärksamma?
    Att jag slutligen frågar om detta har att göra med DC Rainmaker nyligen la upp en grej om att Strava uppdaterats och visar då hur Stravas VD fått enorma mängde skit för att inte ha darkmode....wtf :eek:
    View: https://youtu.be/u-ocI8NHJ94?si=Ooz7YgeaG9FD3HFm


    Så jag gissar att den enda orsaken till att folk vill ha darkmode på allt är att man tycker det är snyggare/ballare, är det generellt så?

    Och mitt motargument är då att vi har när vi skriver en text i tex en tidning, dokument osv en vit bakgrund och svart/mörk text för att det är lättare att läsa (bättre kontrast och högre läsbarhet)
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 871
    Mottagna gillanden:
    4 986

    MINA ENHETER

    Ja vit bakgrund ger bättre läsbarhet men mörkt bakgrund är skönare för ögonen (speciellt på kvällen) och för de flesta är kontrasten lika bra för att kunna läsa en text.

    Sen är det väl som du är inne på subjektivt och vad man tycker ser bra ut designmässigt. Folk väljer allt från kläder/skor/bilar/heminredning/m.m. utifrån vad man tycker är snyggt eller "ballt" :P
     
    Salvion, Kristy och jnsson gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 102
    Mottagna gillanden:
    8 722
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Brukar köra ljust på dagarna ibland speciellt utomhus men kör typ 80-90% dark mode nuförtiden för att det är skönt och ser generellt bättre ut i mitt tycke. Men smaken varierar för förr körde jag ljust tema lika mycket istället. Visst fuckar det upp synen tillfälligt ibland att läsa massa vit text på mörk bakgrund men det kan jag leva med.
     
    Salvion och jnsson gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig är det så mycket skönare med mörk bakgrund än vit, särskilt när det är mörkt ute/runtomkring men jag kör med dark mode hela tiden. Förutom om jag behöver visa något på skärmen när det är soligt ute på jobbet
     
    Salvion gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 052
    Mottagna gillanden:
    1 436
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Har man problem med ögonen, mamma har tex problem med gula fläcken på båda ögonen, hon ser inte texten alls på ljus bakgrund.

    Sedan har vi ju även problemet med olika färger mot olika bakgrund.

    Jag har defekt färgsinne, jag ser inte svaga kontraster, tex ljusblå text på vit bakgrund, därför föredrar jag också alltid mörkt tema överallt.

    Använder Vivaldi browser enkom för att de har mörka sidor i webbläsaren, Chrome funkar inte alls för mig.
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 659
    Mottagna gillanden:
    1 111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Vad kul att ni delar med er!
    Får kanske prova och se hur jag själv upplever det på just då kvällen, just skönare för ögonen är ju en bra grej även om det är subjektivt.

    Och det här med olika synproblem är ju en bra grej, att hitta det som funkar, kanske är fler än jag tänkte på som gör den inställningen+
    min far är gammal och har dålig syn så där har vi ställt upp storleken på saker och det verkar funka bra.

    En sak som jag funderade på var om det påverkar batteriåtgången med ljust vs mörkt inställt, men det kanske är försumbart, och jag har själv inget problem med batteritid.
     
    Nicole gillar detta.
  7. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har samma uppfattning som trådskaparen om darkmode. Använder det aldrig och har aldrig haft någon önskan att använda det.

    Tur det finns valfrihet :)
     
    Salvion gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med AMOLED/OLED skärmar sparar man ström med dark mode. Hur mycket däremot vet jag inte
     
    Salvion gillar detta.
  9. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Tillhör också de som inte riktigt förstått den rabiata sidan av det, dvs att allt ska erbjuda dark mode, annars är det skräp. (Men i allt mer låter vi de yngre få sätta både tonen och vad som anses normalt i samhället. Om t.ex. en säljare på 80-talet efter köp hade återkommit å frågat om man hade en "smooth köpupplevelse", så hade man undrat om säljaren var nykter.)

    Använder mörkt tema ibland på kväll, men inte ofta, och i kombination med att ljusstyrkan anpassar sig väl fungerar det bra. Det viktigaste är väl att det finns något som fungerar; vår syn är högst individuell. De flesta kommer ihåg hur det för 10-20 år sedan, och i viss mån fortfarande, kunde vara populärt med svart bakgrund på bloggar etc. (För att jäklas riktigt var det en period också populärt med mikroskopisk text, 2-3 punkter, kändes det som; ungefär som "nu ska vi få alla boomers att riktigt knipa med ögonen".) Dessa längre texter, med svart bakgrund, resulterade snabbt i att man vid en paus fann sig ha linjer svävande framför sig en kort stund, som persienner. Inte särskilt bra. Samtidigt vet jag att en del, som nämns, har problem med kontrasten om texten har annan färg vid vit eller ljus bakgrund.

    Men visst, vid generell användning kan man spara lite batteri, det aktiveras ju även ofta vid batterisparläge.
     
  10. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    199

    MINA ENHETER

    Kommer ihåg äldre datorer VIC64 Commendore 64 och sedan Apple2 som endast var ms dos. Där fanns det ju endast mörk bakgrund med vita bokstäver / siffror. Vi talar om tidigt 80-tal.

    När jag var yngre och hade bättre syn föredrog jag vit bakgrund. Nu tycker jag mörk bakgrund är skönare. Dock finns endast vit bakgrund i min telefon till exempelvis Google Chrome, ändå har jag mörk bakgrund i inställningar i Google Chrome.
     
    Salvion och Heleg gillar detta.
  11. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    842
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Så är det egentligen fortfarande, vet inte nåt OS som har vit bakgrund om du öppnar en terminal.
    Finns säkert men Linux, Windows osv kör alltid svart med vit text.
    Idag kan du ändra till vilken färgkombination du vill men standard tror jag alltid är svart med ljus text.