Diskussion: Allmänna 5G-tråden - femte generationen mobilnätverk

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 15 maj 2019.

  1. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Ifrågasätter om den siffran verkligen stämmer att 90% har tillgång till 5G. Det må stämma i Stockholm, Göteborg och Malmö.

    T.ex. så ger Telias täckningskartor sken av att täckningen i södra Sverige är fortfarande dålig kring Jönköping, stora delar av Västra Götalands län. Inre delarna av Halland och Småland. Å andra sidan kanske dessa orter inte står för så stor del av befolkningen.

    upload_2024-4-7_12-29-41.png
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I detta fall räknar man nog befolkningstäckning och inte yttäckning, plus att man har räknat ihop allt från alla operatörer, dvs totalt från alla och inte från 1 operatör bara :)
     
  3. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag förstår att det är befolkningstäckning som avses samtidigt har inte Telia 90% befolkningstäckning ännu och de övriga operatörerna har bara täckning i storstäderna så jag är fortfarande kritisk till 90%. Det kan vara att man har 100% i Stockholm, Göteborg och Malmö men siffran blir missvisande eftersom många sällan har mer än en operatör.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 049
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Befolkningstäckning är alltid missvisande oavsett om det gäller en eller flera operatörer. Rent teoretiskt behöver det endast finnas täckning i områden där folk bor för att den siffran ska öka, inte ens grönområden i storstäder. Siffran för befolkningstäckning låter dock alltid bättre ur ett marknadsföringsperspektiv än siffran för yttäckning..
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    SvD skriver idag om 5G-utvecklingen i Sverige och att utbyggnaden har tagit fart: Snabb 5G-utbyggnad – men Sverige sena på bollen | SvD

    De nämner dock inget om 5G SA tex, vilket man gärna läst mer om. Än så länge verkar 5G SA bara testas, men inte direkt användas skarpt, vilket ju innebär att de största fördelarna, som tex minskad latens, inte märks av fullt ut ännu.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte råkat ut för detta tidigare, men kom precis hem efter ett par veckor i Sicilien, där både jag och några till hade ständiga problem med att 5G-uppkopplingen till och från försvann trots utmärkt mottagning och trots att vi bara satt ned med telefonerna, tex vid ett bord på en restaurant.

    Vi satt alltså samtliga uppkopplade mot 5G, och rätt som det var kunde anslutningen dö, och för att snabbt få igång den igen fick vi sätta flygplansläget på on/off, och vips så fungerade det igen, ofta i 5-10 minuter, innan samma sak hände igen. Det hände inte överallt, men på vissa platser (tex på ett av hotellen), så kunde vi knappt surfa i 2-3 minuter åt gången, medan det på andra platser fungerade utmärkt.

    Vi var fyra i sällskapet: 1x S24 Ultra 2x iPhone 14 samt 1x Iphone 15 pro/1x Pixel 8, och samtliga tappade allt som oftast samtidigt eller tätt inpå varandra anslutningen. Vi var samtliga uppkopplade bakom 3 och operatören som vi anslöt till var WindTre.

    Ofta slog den över till 4G eller 3G efter att ha tappat 5G-anslutningen, men av någon anledning fungerade inte surfen ändå, förrän den återigen etablerat 5G-anslutningen. Dock kunde detta dröja ett tag om man inte manuellt slog på/av flygplansläget.

    Vad tror ni detta kan tänkas bero på? Dålig infrastruktur/felkonfigurerat nät, eller något problem med roamingen? Vi rörde oss dessutom över rätt stora avstånd/mellan olika städer, och det fanns inte direkt någon plats som var helt förskonad från problemet, så det var nog inget lokalt problem på en begränsad plats bara.

    Någon annan som upplevt liknande stabilitetsproblem med 5G på andra platser i världen?
     
    Last edited: 26 maj 2024
    night77 gillar detta.
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 087
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Kanske har med med Tre att göra. Var i Rom och Milano i vintras och upplevde inga problem alls med roamingen via Tele2. Var klart sämre hastigheter i Italien än i Sverige, men det var i alla fall stabilt.
     
    bernard gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 377
    Mottagna gillanden:
    8 237
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Förra året när jag var i Mallorca hade jag 5G anslutning med Fello roaming, hade oxkså problem, typ dåliga hastigheter, dålig ping, icke fungerande nät och så vidare, blev tvungen att växla ner till 4G som var bättre men inte överallt utan bara på mest centrala delar av ön.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, undrar om det faktum att det är öar kan spela in på något vis, med hög befolkningstäthet kanske (?)

    Jag var på Malta över en helg också (Valetta), och där var det däremot inga problem alls med nätet, men där såg också infrastrukturen i allmänhet mycket mer välskött ut. Kommer dock inte ihåg vilket operatör jag anslöts till där.
     
    night77 gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    Infrastrukturen såg "mycket mer välskött ut", hur såg du det, har du gått och kollat på teknikbodar och master? ;-)

    Inställningen som tvingar telefonen att använda 4G eller lägre teknik, testade ni den, och gjorde det nån skillnad i så fall?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 049
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    PTS har presenterat statistik om hur trafiken i 5G-näten ser ut. Tre som står för störst andel av trafik i 5G-näten.
    • Tre: 34 procent
    • Telia: 25 procent
    • Telenor: 24 procent
    • Tele2: 16 procent
    Statistikportalen
    Tre förmedlade mest 5G-trafik förra året

    Detta visar väl egentligen på hur utbyggnaden har skett. Tre har byggt ut där störst andel människor finns, vilket ganska självklart gör så att mycket trafik går genom 5G-nätet. De andra operatörerna har haft andra strategier - Telia har satsat mycket på yttäckning och Net4Mobility (Tele2 + Telenor) har byggt ut fläckvis tills nu på senare tid när de verkar kört igång 5G på lägre frekvenser och börjat få ett mer sammanhängande nät.
     
    bernard och schrödinger gillar detta.
  12. monavis

    monavis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Detta visar mest att Tres kunder finns i storstäderna tycker jag.
     
    jnsson gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 049
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tre har byggt ut i de större städerna där störst andel kunder finns. Alla operatörer har flest andel kunder i storstäderna - det är inget unikt för Tre. Att den operatören med minst antal aktiva abonnemang har högst andel trafik 5G-nätet visar väl på att de har byggt ut där flest kunder befinner sig. Hade de andra operatörerna byggt ut på samma sätt hade det med stor sannolikhet sett annorlunda ut. Statistiken tar inte hänsyn till hur många aktiva abonnemang som finns hos respektive operatör eller hur stor andel kunder som finns inom de områden som har 5G-täckning.

    Eftersom det fortsatt är ganska tidigt i utbyggnaden visar detta mest egentligen hur operatörernas olika strategier att bygga ut ser ut. Tre har byggt mest i storstäderna där det helt rimligt finns flest kunder - sett till yttäckning har de det minsta 5G-nätet. Telia har byggt mest yttäckning och en del i storstäderna, det ger större yttäckning men inte nödvändigtvis fler personer tillgång till 5G-nätet. Net4Mobility hade under 2023 ett fläckvis utbyggt nät, det har blivit mer sammanhängande nu - men antagligen har de 5G på ett högt antal separata orter men i mindre områden. N4M har dock fortsatt fläckar även i de centralaste delarna av de stora städerna vilket Telia och Tre har mindre av.
     
    bernard gillar detta.
  14. monavis

    monavis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med. Telia som har det största 5G nät (inkl storstäder) kom efter Tre. Det finns också en stor skillnad mellan Telenor och Tele2 siffror även om de delar samma 5G nät. Det visar tydligt att inte bara utbyggnaden spelar roll.

    Faktorer som var kunderna befinner sig i landet och om kunderna får tillgång till 5G (genom abonnemang och mobil) spelar en viktig roll.

    Till exempel, jag har ett Telenor företag abonnemang fortfarande utan 5G. Om Tre skulle ge 5G tillgång till alla företag abonnemang så kan det göra en jätte stor skillnad.
     
    6150 gillar detta.
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 049
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Givetsvis är det saker som också spelar roll. Samtidigt får en väl kolla till hur utbyggnaden faktiskt har skett? Telia har störst 5G-nät följt av N4M. Tre har minst. Tre har också minst antal aktiva abonnemang i sitt nät, Telia har flest.

    Att kunderna befinner sig i det område där operatörerna har byggt ut 5G-nätet är väl det viktigaste delen i den här statistiken - eller hur? Av just den här statistiken (som inte är ett test eller visar hur pass bra täckningen är) visas det att Tres nät hanterade störst del av den trafik som gick i ett 5G-nät i Sverige under 2023. Det handlar om att de byggt ut nätet där störst andel kunder rör sig, vilket är i storstäderna. Hade de andra operatörerna byggt på samma sätt hade det garanterat sett annorlunda ut.

    Det är fakta att Telia har störst yttäckning inte satsade på att täcka in storstäderna helt direkt. Det är även fakta att N4M har haft en glest byggt 5G-nät, även stadsområden. Det är först nu de senaste månaderna de har kört igång 5G på en lägre frekvens för att få ett mer sammanhängande nät i olika områden. Tre har däremot inte satsat på yttäckning utan byggt ut nätet tätt i städerna.

    Det är alltså störst chans att du har 5G-täckning med Telia, följt av N4M, minst chans med Tre när du rör dig runt i Sverige.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    1 779

    MINA ENHETER

    5G SA, i vilka länder har det dragit igång? Vad är tidsplanen i Sverige?

    Någon som kan uppskatta vad kostnaden är för att uppgradera en viss site till 5G? Om vi tänker själva sändarutrustningen som ska installeras på platsen, och bortser från arbetskostnader, transporter m.m. - vad tror ni är kostnaden för själva utrustningen? Nu när Huawei fallit bort så är väl priset lite högre än det annars skulle ha varit, men gissar att större inköp för en större mobiloperatör kan ge en hyfsat bra mängdrabatt - eller?

    När det gäller att uppgradera corenätet till standalone, måste man dra nya kablar eller vad exakt måste bytas då?
     
  17. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Jag tror Tre har väldigt mycket mobila bredbandsabonnemang som ökar på trafiken. Jag har själv Tre 5G mobilt bredband då det är det enda rimliga alternativet till ockrarna Comhem/Tele2 hos mig.