Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

  1. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 256
    Mottagna gillanden:
    1 705
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Som @chhans@chhans skrev så är nog det väldigt tveksamt om SAS Amex skulle gymma dig. En spend på ca 30k i månaden ger en årsspend på 360k, vilket motsvarar ca 54k Eurobonuspoäng.

    Om du går med under en kampanjperiod som t.ex. nu, så kan du få 20k extra eurobonuspoäng.

    Efter ca 1.5 år bör du då ha en vocuher och 100k europbonupoäng, vilket motsvarar en resa till USA/Asien med SAS för två personer i business class. Värdet av detta kan bara du avgöra. För vissa är Business Class lika värt som economy class. Men skulle du köpa biljetterna för pengar så ligger väl värdet runt 30-50k ungefär för två personer.

    Hur poängpriset kommer bli med Skyteam i framtiden vet vi inte, så är svårt att säga något där.
     
    Nudeln gillar detta.
  2. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Exakt. Och kan jag nöja mig med Economy, så kommer man till typ New York långt mycket billigare, mindre än 10 kkr för två pers t/r.
     
  3. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Det är svårt att ge specifika rekommendationer baserat informationen du skrivit i tråden, då viktiga aspekter så som eventuella resevanor eller huruvida du verkligen drar nytta av Eurobonus-poängen som korten erbjuder helt saknas.

    Om du reser ofta kan ett American Express SAS-kort vara ovärdeligt då det gör det enklare att dra in en massa extrapoäng. Poängen kan sedan användas för att boka flygbiljetter eller hotell, eller helt enkelt betala för uppgradering på befintliga biljetter. För att samla ihop tillräckligt med poäng för en resa till Asien eller USA, vilket kräver ungefär 60,000 till 80,000 poäng beroende på hur resan bokas, krävs det att du spenderar rätt stora summor med kortet.

    Om din förväntade spend är tillräckligt hög och du kan nå upp till en 2-4-1 voucher, kan det definitivt vara värt det. Denna voucher ger dig 50% poängrabatt när du bokar en resa med poäng och är verkligen en av de största förmånerna med AMEX-korten.

    Samtidigt vill jag vara tydlig med att nämna att information kring bonusprogrammet rent allmänt finns tillgängliga online. Många av de punkter jag nämnt har diskuterats tidigare i denna tråden vid flera tillfällen och jag rekommenderar att du kikar på exempelvis Eurobonusguiden.