Telefon som klarar hålla höga nits

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av amaswe, 14 maj 2024.

  1. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Söker en telefon som klarar hålla sig närmare 1000 nits alltid som inte sänker ner pga värme. Finns det?
     
  2. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Oneplus 12 är hitills den enda som verkar bra på detta. Samsung och Apple totalt värdelösa i jämförelse.
    Finns det någon mer telefon tro?
     
  3. Kaleid

    Kaleid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Xiaomi 12t pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 12t pro
    Xiaomi 14 Ultra ska klara 3000 nits
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Honor Magic 6 Pro
     
  5. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Hur länge klarar dom detta ute i solen innan de sänker pga värmeutveckling?
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 559
    Mottagna gillanden:
    8 894
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Dom där fantasi siffrorna som 3000 nits är enbart små highlights vid uppspelning av HDR material.

    En Xiaomi 14 Ultra klarar omkring 1200 nits med ett 75% fönster, hur länge vet jag dock inte.

    Screenshot_20240527_181702_Chrome.jpg
     
    dannejanne och MultiMan gillar detta.
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Aldrig tänkt på detta med att skärmen kanske inte kan hålla samma ljusstyrka hela tiden, så nu har jag lärt mig något nytt igen på detta utmärkta forum! Tack!
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om budget inte är relevant så Honor Magic 6 RSR. Den har dubbellagrad amoled panel.. Tror den blir svår att slå.. Hela tanken med det är ju att man inte ska driva skärmen så hårt utan att ha 2 st på paneler som jobbar tillsammans, I och med att panelerna inte behöver drivas så hårt så lär du kunna ha högre ljusstyrka utan att de throttlas.

    Buy Honor Magic 6 RSR Porsche Design 5G Dual SIM 24GB/1TB at Wonda Mobile
     
  9. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    Tror du missar hela poängen i inlägg nr 1. Hur länge klarar denna högsta ljusstyrka innan den sänker?
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nej missade inte poängen läs vad jag skrev igen.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 045
    Mottagna gillanden:
    8 050
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns nog ingen data på detta eftersom det är högst individuellt hur detta hanteras. Har du ett skal på kommer telefonen kanske bete sig annorlunda, vad är den omgivande temperaturen är det 21 grader eller 25 grader, sitter du i direkt solljus, vad gör du med telefonen i övrigt och hur varma blir telefonens andra komponenter osv. För att kunna göra ett test behövs exakta förhållanden mellan telefonerna. Det kan även vara så att en telefon som är bra i 22 grader är mindre bra än en annan i 25 grader.

    Det bästa är nog att du testar dig fram för att hitta en telefon som passar dig bra - eller faktiskt lyssnar på tips som kommer in trots att exakt antal minutangivelse inte finns. Telefonen som @Oceanic@Oceanic föreslag kanske funkar bra om skärmen inte avger lika mycket värme. Du får testa helt enkelt, finns med största sannolikhet ingen data på detta som är möjlig att jämföra eftersom det är många saker som spelar roll och det finns för många telefoner ute på marknaden.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag förstår. Jag kan inte direkt hänvisa till något test dessvärre. Men rent logiskt är det ju att den skärmen som har högst ljusstyrka (inte peak brightness) är ju också den skärmen som producerar minst värme per nits. Sedan är det ju så klart andra faktorer som spelar in. Honor Magic 6 RSR är den skärmen som är bäst o soljus idag. I och med att har dubbellagrad skärm har jag väldigt svårt att tänka mig att du hittar en telefon som throttlar mindre med högsta ljusstyrkan inställd. Men annars önskar jag dig lycka till med letandet!

    Honor Magic6 RSR Porsche Design review
     
  13. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    Efterfrågar inte random mobiler som säger sig ha höga nits utan någon som har erfarenhet av någon mobil som inte sänker direkt. Oneplus 12 klarar just detta, den sänker inte där t.ex. iphone 15 och samsung s24 gör efter 5 min i exakt samma scenario.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Annars vet jag att pixel 8 Pro inte har några problem med att köra i Max i ljusstyrka även nere i Afrika där min polare brukar vara .. Sedan om han får ut 1000 nits eller inte vet jag inte men rimligtvis då det krävs säkert 1000 nits för att ens se skärmen. Så ja pixel 8 Pro hade jag lagt som budget alternativ då.
     
  15. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Tack men den sänker också efter ca 5 min. Oneplus 12 är extremt mycket ljusstarkare och sänker inte ljusstyrkan alls. Lär säkert finnas något mer alternativ den telefonen du sa eller någon annan men behöver veta från någon som har testat.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 470
    Mottagna gillanden:
    4 183
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja alla telefoner lär throttla till en viss grad.
    Men har svårt att tänka mig att du hittar något bättre än Magic 6 RSR... Speciellt då GSM arena skrev i deras test att de verkar som honor har prioriterar hållbarhet framför ljusstyrka, I sammanhanget borde de betyda bättre sustained brightness. Skärmen är ju faktiskt utvecklad av Porsche samma skärmteknologi ska sitta i deras bilar där l starkt solljus är ett problem och där sustained brightness förmodligen är ett grundkrav.
     
  17. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Efter typ 10e försöket att få svar från Honor från jordens alla hörn så fick jag till svar att de sänker ljusstyrkan efter en stund och telefonen är dessvärre borträknad.
    Humoristiskt hur dålig support Honor har. Oavsett vad man ställer för frågor om displayen så får man detta:
    The PORSCHE DESIGN HONOR Magic V2 RSR is equipped with 3840Hz PWM dimming technology, which is TÜV Rheinland flicker-free certified and reaches the risk-free dimming level. The test standard of TÜV Rheinland's flicker-free certification refers to the IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Std 1789-2015 standard for the definition of the correlation between the flicker risk level and the flicker frequency: when the dimming frequency is higher than 3125Hz, it reaches the flicker-free hazard level. The phone is not medical equipment and is not available for treatment.

    När man frågar om de har någon annan än ai man kan prata med och ställa frågor så svarar de.
    Kommer aldrig köpa något från Honor.
    Displayen som sitter i Honor och porscheversionen verkar vara exakt samma enligt Porsche.
     
  18. FredrikTheRabit

    FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2022
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    175
    Har 15pro Max och rog 8pro , men kan sätta mitt finger på att min rogphone 8pro har starkare skärm i direkt solljus det märks knappt ,men den klarar att ha samma ljusstyrka hela tiden på en dag på badplatsen iPhones klarade knappt 30 min innan den dimmade ner ljuset. Rogphone klarade 2 timmar roblox i direkt solsken
     
  19. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 484
    Mottagna gillanden:
    1 142
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Det är nog billigare att gå till optikern.
     
  20. amaswe

    amaswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11
    Tack för tipset om Rogphone! Ska kika upp detta. Min erfarenhet är att min fd iphone 15pm och s24U dimmade ner skärmen efter några få min ca 5.