[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja. Man behöver Python också men det går ju också installera i efterhand. Jag har dock inte provat köra RemoteStick i OpenWRT ännu men rent konceptuellt borde det inte vara några problem.
     
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu har jag en fullt fungerade OpenWRT image för kirkwood-platformen (dvs Seagate Dockstar). Jag vill tweaka den lite till innan jag släpper den officiellt. Tyvärr kommer den inte att fungera på någon annan hårdvara än just Seagate Dockstar. För att få det att fungera på andra OpenWRT-system så måste man bygga mina openwrt-paket själv. Ett för telldus-drivrutinen och ett för remotestick-server.
     
  3. Rena

    Rena Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske en korkad fråga på ett Androidforum, men inte jätteinsatt i detta. Kommer isf Dockstars mjukvara funka mot andra plattformar? T.ex. iphone?
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Förutsättningarna finns ju. Men det krävs givetvis att någon skriver en app för iPhone.
     
  5. Rena

    Rena Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så Telldus kommande iphone-app kommer inte funka tillsammans med detta?
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Mig veterligen gör inte Telldus någon egen iPhone-app. Däremot finns det en drös iPhone-tillämpningar skrivna av tredjeparter. Vilken tänker du på? Jag känner tyvärr inte till någon iPhone-app som kommunicerar med RemoteStick server.
     
  7. Rena

    Rena Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De håller på att utveckla en Telldusapplikation. Den finns redan i appstore, men eftersom mjukvaran till desktopen inte finns så går den inte att använda...tänkte det kanske var något som kunde funka mot det du pysslar ihop.
     
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Okej. Ja, jag vet att de ska ändra TelldusCenter med stöd för anrop över Internet. Jag håller på att implementera stöd för det i android-klienten av RemoteStick. Den nya versionen av TelldusCenter ersätter dock RemoteStick server helt och hållet. Huruvida den nya varianten av TelldusCenter kommer fungera på OpenWRT låter jag vara osagt. Det är upp till Telldus själva att svara på. Vad jag vet idag är att de har en fungerande version för Mac och Windows men inte för Linux, vilket talar emot just OpenWRT och Seagate Dockstar i nuläget. Förhoppningsvis kommer det även en Linux-version men vad jag förstår krävs det mycket mer arbete från Telldus sida.
     
  9. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Framtiden för RemoteStick

    Telldus håller ju på att lansera Telldus Live! som i praktiken är en smidigare ersättare till RemoteStick server. Idag fick jag också veta att Telldus kommer att utveckla en egen officiell Android-app med stöd för just Telldus Live!. Även om Telldus Live! är öppet och jag kan implementera stöd för det direkt i RemoteStick så vet jag inte riktigt hur jag kommer att göra. Ser ingen riktigt anledning att fortsätta lägga ner timmar på RemoteStick när det ändå kommer att komma en officiell ersättare som förmodligen konkurrerar ut RemoteStick på nolltid. Så just nu ser jag egentligen tre alternativ:

    1) Sluta utveckla RemoteStick
    2) Implementera stöd för Telldus Live! i väntan på att Telldus utvecklar deras app och därefter låta RemoteStick gå i graven
    3) Låta RemoteStick ta en ny riktning. Den mesta potentialen finns nog på serversidan där man kan göra många smarta lösningar. Problemet som jag ser det är att RemoteStick server kommer att ha väldigt svårt att konkurrera med Telldus Live! som är oerhört simpelt och kräver i princip ingen konfiguration. Att det dessutom kommer från Telldus själva göra saken ännu attraktivare.
     
  10. torkel

    torkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hoppas att du åtminstone håller Remotestick i liv (och gärna utvecklar den vidare) tills dess att Telldus Live! finns även för linux/inbäddade system samt att de har släppt appen. Såvitt jag kunde förstå så ligger det fortfarande en ganska bra bit in i framtiden.

    Utan att veta nåt om Telldus Live!, varken hur den funkar eller är uppbyggd, så skulle jag gärna se en modulär RemoteStick server som det skulle vara enkelt att lägga till ny funktionalitet till (tex plugins skrivna i python) och som inte enbart skulle användas av RemoteStick (android) utan kanske även av Remote Stick (web) eller Remote Stick (.net/java/...). Plugins till serverns skulle tex kunna vara av/på beroende på tidpunkter på dygnet, temperatur, hur ljust det är, etc, etc. Exakt vilken funktionalitet som ska ligga i servern eller i klienterna är väl dock inte helt enkel att avgöra...

    Fast allt det här kanske redan går att göra i Telldus Live!?

    Som jag ser det finns det alltid plats för alternativ, och RemoteStick är ett av de bästa alternativ jag provat hittills. Enda(?) nackdelen är att serverns funktionalitet, i dagsläget, är väldigt begränsad och att enda sättet att prata med den är via appen. Undra hur svårt det skulle vara att tex modifiera HomeAutomation att prata med RemoteStick server istället för med tdtool direkt?
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Telldus Live! gör i princip det som RemoteStick server gör idag. M.a.o. nej, den kan inte hantera schemaläggning, annan övervakning (typ temperatur, ljus) osv. Tror inte det är ambitionen med Telldus Live! heller som jag förstår det.
    Vi får se vad det landar. Jag är inte helt van med Python ännu så jag behöver skaffa mig lite erfarenhet för att kunna göra den plugbar.
     
  12. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  13. Rena

    Rena Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  14. beejizzle

    beejizzle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag får följande meddelande när jag försöker starta från CMD.

    Traceback (most recent call last):
    File "C:\Program Files (x86)\remotestick-server\remotestick-server.py", line 4
    34, in <module>
    main()
    File "C:\Program Files (x86)\remotestick-server\remotestick-server.py", line 4
    15, in main
    lib, libname = loadlibrary(library)
    File "C:\Program Files (x86)\remotestick-server\remotestick-server.py", line 6
    3, in loadlibrary
    libtelldus = windll.LoadLibrary(ret)
    File "C:\Program Files (x86)\Python27\lib\ctypes\__init__.py", line 431, in Lo
    adLibrary
    return self._dlltype(name)
    File "C:\Program Files (x86)\Python27\lib\ctypes\__init__.py", line 353, in __
    init__
    self._handle = _dlopen(self._name, mode)
    WindowsError: [Error 193] %1 õr inte ett giltigt Win32-program


    Är det någon som känner till vad som kan vara fel?

    Använder Windows 7 x64 Svenska och python 2.7

    Björn
     
  15. simply

    simply Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Jag ser helst att du INTE slutar utveckla RemoteStick ;) och jag tror säkerligen det kommer finnas plats för RS, speciellt om TSLive bara håller sig till att fjärrstyra lampor o dyl. - Det räcker ju inte!

    Jag skulle t.ex väldigt gärna se 1wire stöd i RS för t.ex temperatur till att börja med och kanske "Rum"-indelning i klienten (bläddra mellan rummen mha "swipe")

    RS, server och klienten är helt perfekta för mig och säkerligen fler...
    http://www.temperatur.nu/forum/ finns t.ex många som automatiserar med både 1wire och Nexa-prylar... där finns det en målgrupp som kräver mer än TSLive!

    Tackar för en grym app och server - keep up the good work!!!

    /andreas
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    v1.4.2 är ute nu med stöd för Telldus Live!
    Nu slipper man använda RemoteStick Server om man upplever den vara krånglig. Installera bara senaste versionen av Telldus Center istället (för närvarande stöds bara Mac och Windows av Telldus). Vissa begränsningar finns jämfört med RemoteStick Server, t.ex. kan man inte lägga till / ta bort enheter genom Android-appen.
     
    spanga gillar detta.
  17. 316097

    316097 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försöker få igång det hela, serversidan verkar inte vara något problem och uppenbarligen kommunicerar server och klient med varandra, men jag får ett felmeddelande på telefonen.

    (4)SAXException: At line 13,
    column 14: not well-formed
    (invalid token)

    Någon idé?
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Du har förmodligen namn på enheter som innehåller "ogiltiga" tecken. Det är ibland lite problem med åäö i namnen t.ex. Du kan alltid prova att byta namn på de först. Men samtidigt vore det intressant om du kunde berätta vad enheterna heter och vart du skapade enheterna (med RemoteStick eller med Telldus Center)? Så kanske jag kan förstå källan till problemet lite bättre.
     
  19. 316097

    316097 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahh, det förklarar saken...

    Jag har t ex

    01 - Köket
    02 - Köket
    osv...

    Döpte om dom och nu funkar det! La till dom i Telldus Center!

    Kanske går att fixa med bokstäverna? Inte för att det är så viktigt men...

    Tack för hjälpen i alla fall :)
     
  20. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Om det inte är för mycket besvär så kan du ta bort enheterna och skapa de på nytt från RemoteStick istället. Dvs, enheter skapade med åäö genom RemoteStick fungerar bättre.

    Vilken version av Telldus Center har du? Vilket OS kör du på?