Locale - låt din Mini bli allt den kan bli :)

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av teddyjohan, 2 nov 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eftersom Locale numera kan köpas i Market och vi i nästan samma veva har fått 2.1 ville jag bara skriva några rader om en app jag inte kan leva utan :)

    Locale är en applikation som automatiserar sådant som du vill slippa göra själv, vilket gör ditt liv enklare samtidigt som du sparar både tid och, framförallt, batteri! Inte för mig, kanske du tänker, men läs igenom mina exempel innan du drar den slutsatsen.

    För att åstadkomma en del av det nedanstående krävs dels Locale, betal-app, och dels krävs plug-ins, vissa gratis, andra för en tia. I Market finns ca 100 plugins, så möjligheterna till anpassning är stora.

    SMS) Om telefonen är låst, och jag får ett sms, så öppnas Meddelanden åt mig när jag låser upp telefonen. Jag slipper onödiga klick och kan snabbt få en överblick över alla olästa sms. Men om jag använder telefonen så händer inget, för jag vill inte bli störd när jag surfar eller skriver.

    Ljudlöst) Om jag vänder telefonen upp-och-ner stänger den av ljudet. Perfekt när jag ska in i ett möte eller om jag ska föreläsa inför en grupp eller klass.

    Datatrafik) Om skärmen är avstängd stängs datatrafik av. Även autosynk. När jag låser upp skärmen slår datatrafik på igen och så även synkning. Batteritiden blir mycket längre (i stand-by) mot om jag skulle ha allt påslaget hela tiden, och så slipper jag gå in och pilla för jämnan.

    Kalender) Jag matar in de tider jag ska jobba, eller på möten, i min Google kalender på datorn. Locale kollar kalendern och ställer telefonen på ljudlöst samma minut som jag börjar jobba.

    Energispar) Om telefonen går ner till 25% batteri så stänger Locale av autosynk. Om den går ner till 10% så stänger Locale av all datatrafik och dödar vissa utvalda strömslukare, för säkerhets skull.

    Detta är några exempel på hur jag använder Locale. Andra populära inställningar är att använda din position för att utlösa händelser, eller vissa kontakter. Skriv gärna en fråga ifall du undrar något, men ta tillfället i akt - köp den på Market och prova, om du inte är nöjd, återlämna den inom 24H!
     
  2. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej, det låter ytterst intressant. Jag har installerat och tänkte testa ett dygn nu. Har du lust att skriva upp vilka plug-ins du använder. Jag hittar tex inte plug-in för att kolla om skärmen är avstängd och hur man stänger av autosynk.
    Tack på förhand.
     
  3. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En grymt vänlig kille här på Swedroid fixade det lika grymma plug-in:et för skärmen, det finns tyvärr inte på Market! För alla andra, öppna Locale - tryck Meny - välj "Hämta plugins". Locale hittar själv alla på Market.

    Här är några exempel på de jag har och hur jag använder dem;

    - Power Source, för att passa på och synka allt när telefonen är inkopplad på laddare
    - AutoKill, för att avsluta vissa strömslukande appar. Jag gillar inte taskkillers i allmänhet men för att vid vissa tillfällen gå in och stänga ner vissa enskilda processer kan det vara bra. Den kan användas som en "komplett" task-killer också, dvs. stänga ner alla appar när vissa villkor är uppfyllda
    -Inbound SMS, för att kunna utlösa en situation när SMS inkommit, använder jag med...
    - Shortcut, för att kunna öppna Meddelanden eller Timescape när jag fått SMS
    - AutoSynch, för att stänga av synkning av Google kalender, kontakter, e-post
    - Mobile Data, för att stänga av/slå på datatrafik

    Ett par allmänna tips;

    - Den som vill begränsa datamängden så man håller sig inom sitt abonnemangs "tak" kan göra det, så att datatrafiken stryps efter X antal megabyte eller så

    - Man kan använda situationer som "profiler" om man inte anger några villkor, och stänger av dem i Locale. Lägg dem högst upp i prioriteringen. När man sen klickar på knappen "På" i Locale aktiveras den och är igång tills du slår av den. Enkelt att byta "profiler" sen genom ikonen i statusfältet.
     
  5. jonthe838

    jonthe838 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan någon länka till denna programvara?
     
  6. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Låter väldigt bra men 66 kronor verkar lite overkill, särskilt om man inte får med alla plugins. Så bråttom har jag inte :-P
     
  7. micjoh

    micjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Gör locale och tasker samma sak eller har de olika användningsområde?
     
  8. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Tasker gör i princip allt Locale klarar och mycket mer. De flesta pluginen som Locale kräver är inbyggda i tasker, men den stödjer ändå de flesta locale-plugin för det som inte finns inbyggt (typ gtalk updater).

    Dock är det lite rörigare att sätta upp, men jag skulle säga att det är betydligt mer prisvärt!
     
  9. jonthe838

    jonthe838 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    okej. när jag söker på locale så kommer det alldeles för mycket för att jag ska orka kolla igenom mer än 3 sidor. kan någon länka till locale och den där tasker?
     
  10. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Tasker finns på http://tasker.dinglisch.net/. Kan varmt rekommendera det, använder det till allt. Uppdateras också väldigt frekvent och det tillkommer en massa nytt varenda gång.

    /Daniel
     
  11. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Jag använder locale, älskar programmet, men vill lära mig utnyttja det bättre.
    Att datatrafiken stängs av när skärmen är av skulle jag också vilja använda.
    Dock är jag dålig på alla dessa benämningar (apn, datatrafik mm mm) och jag hittar inte den skärm plugin som nån här på Swedroid gjort.
    Kan någon vara snäll och ge mig instruktioner för vad jag ska ta hem, varifrån och hur jag sen ställer in det för att det ska funka?:o
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte en billig app, men det motsvarar ändå bara ett par öl på krogen och man använder det sedan dygnet runt för hela den här mobilens livstid, och nästa Android-mobil, och nästa. Och får alla framtida uppdateringar på köpet! :)

    Det är inte utvecklaren utan tredje part som gjort alla olika plug-ins, det är därför det kostar lite extra. Men de flesta plug-ins är gratis eller kostar upp till 1 dollar. Jag har väl ett tiotal plug-ins och har betalat för två av dem.
     
  13. EnJoker

    EnJoker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan någon hjälpa mig med detta.

    Går nu alltid till inkorgen när jag låser upp skärmen..
    Vilkor: Display - Off. Inbound sms - ?
    Inställning: Genväg - Meddelanden

    Är väll troligtvis Inbound sms som felar, hur ska jag ha den inställd?
     
  14. joniii

    joniii Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör man så att musik spelaren startar när man kopplar in hörlurarna? :D
     
  15. EnJoker

    EnJoker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Såg inga kontakter i Caller från Inbound sms förut men nu har jag icheckat där samt "Groups" och "System groups: My contacts"

    Känns som det borde vara rätt nu och visst kommer jag till meddelanden när jag får nytt sms, men - Blir 50% av gångerna jag låser upp skärmen utan nytt sms även också skickad dit. So, what am I doing wrong?
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Vet inte hur man gör i Locale, men slår ett slag för Tasker istället... :P

    Jag har programmerat min Tasker till att visa en meny när jag stoppar i headset.
    Då får jag välja mellan att starta Grooveshark, Mortplayer eller Endomondo.
    När man drar ur headsetet så stänger Tasker även ner apparna så man slipper bry sig i det. Mycket behändigt.
     
  17. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  18. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag får inte till det.. Jag får bara så att musiken startar automatiskt när jag stoppar in hörlurarna.. Hur gjorde du för att få upp frågan angående olika musikappar?

    -----
    Skickat från min X10mini 2.1 LP från Tapatalk.
     
  19. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kör allt från början om fler är intresserade:

    1. Skapa en Profile som du döper till t.ex Headset.
    2. Välj context: State
    3. Välj state: Headset plugged
    4. Låt type stå som any.
    5. Klicka på Done.
    6. Skapa en Task som du döper till t.ex Headset
    7. Klicka på plusset och lägg till det antal apps (App -> Load app) eller Tasks som du vill välja mellan.
    8. Klicka på "verktygen" och under Task Type välj Menu. (Det är alltså nu vi valde att det ska vara en meny...)
    9. Klicka på Done och allt är klart.

    Som extra så kan man sedan klicka på den skapade Tasken och Välja "Add Exit Task", Lägg sedan till "kill app" och välja alla apps du tidigare startat.
    Nu stoppas alla apps när man drar ut headsetet igen...
     
  20. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Tack för svaret :-) jag fick till det själv tillslut men jag förbättrade det lite med hjälp av ditt inlägg :-)
    -------
    Skickat från min X10mini 2.1 LP via Tapatalk.