2.1 till minin är här!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Rackabajsarn, 31 okt 2010.

  1. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem med alarmet, varken med eller utan laddare. Men jag har iofs. också ersatt SE:s alarmapplikation med standard android 2.1 versionen istället eftersom det i den går att ställa in volymen.
     
  2. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hur har du gjort detta?
     
  3. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det kräver en rootad telefon först och främst och dessutom adb (android debuggern). Enklast är att använda SuperOneClick enl. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=24421 eftersom adb finns med i SuperOneClick.

    1. Skapa en 2.1 telefon i utvecklingsemulatorn och plocka ut AlarmClock.apk från den (finns här -> http://rapidshare.com/files/428662192/AlarmClock.zip för den som inte har utvecklingsmiljön för android/inte orkar plocka ut den själv.)
    2. Starta ett rootshell på X10:an med hjälp av adb:
    2a. Gå in i Inställningar -> Program -> Utveckling på telefonen och kryssa i USB-felsökning, koppla in telefonen med usb till datorn.
    2b. Högerklicka på katalogen du packade upp SuperOneClick i och välj "Command Prompt", och kör:
    Kod:
    C:\[vart du nu packade upp SuperOneClick]>adb shell
    $ su
    # mount -o remount,rw -t yaffs2 /dev/block/mtdblock0 /system
    # cd /system/app
    # rm SemcAlarm.apk
    # pm uninstall com.sonyericsson.alarm
    # rm SemcAlarmVanillaApi.apk
    # pm uninstall com.android.alarmclock
    # exit
    $ exit
    C:\[vart du nu packade upp SuperOneClick]>
    
    3. Installerade vanilla AlarmClock:
    3a: Lägg in AlarmClock.apk i samma katalog som du packade upp SuperOneClick i.
    3a: I samma command prompt fönster som tidigare:
    Kod:
    C:\[vart du nu packade upp SuperOneClick]>adb install AlarmClock.apk
     
  4. Androiden

    Androiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En sak jag gillar med 2.1 uppdateringen är att man nu kan hålla in en app för att flyta/radera den.
     
  5. Alphashooter

    Alphashooter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lite störigt är om man går in i kontaktlistan, tar fram och tittar på en kontakt och sen trycker bakåt, så hamnar man överst i kontaktlistan igen på bokstaven A, inte på den bokstav man var på.
     
  6. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    absolut irriterande.
     
  7. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Sweet! Ser finfint ut. Ska testa det så fort jag har tid. Tack!
     
  8. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Pisses me off.
     
  9. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Upptäckte det idag, hade ett larm som är inställt en gång i veckan.
    Stängde av och slog på det igen för att se om det hjälper...
     
  10. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Noterade något otroligt irriterande idag med Kalendern. Har i vanlig ordning ett gäng saker under veckan inlagt sedan tidigare i Google Kalender. När jag idag skulle på ett möte 1330 började telefonen tjuta och notisen kom upp (som sig bör) vid 1315. Men när jag tryckte bort den kom den tillbaka, med nytt pling, och så fort jag antingen trycker bort notisen eller använder statusfältet (där det också finns en notis-ikon) så larmar den igen. Notisen som poppar upp lägger sig dessutom över de appar jag kör och "låser" dessa vilket gör det riktigt knepigt.

    Med andra ord, inom loppet av en minut hade jag åtminstone ett 30-tal påminnelser på samma händelse, oavsett om jag klickar bort påminnelsen eller ej, som gjorde telefonen rejält svåranvänd. Jag lyckades komma in i Kalendern och tryckte av "Påminnelse" där, men det hjälpte inte. Först när jag tog bort mötet i kalendern helt lyckades jag få den här larm-spiralen att sluta.

    Har fler haft problem?
     
  11. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Använder kalendern en hel del, har inte råkat ut för det du beskriver.

    Kalendern var det enda jag inte backat upp, är det sådant som du skrivit in före uppdateringen som spökar?
     
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  13. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Någon som fått en vettig Market att fungera nu i 2.1:an?

    När man körde 1.6 rootad, kunde man ju köra Tattoo-patchad market.apk som ignorerade 200x320px begränsningen som många market-appar sätter.

    Jag har min X10 mini rootad nu med 2.1, men tycker det är lite tunnsått i marknaden...
     
  14. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Råkade skriva i vanliga X10 tråden nyss :/

    Här är i alla fall vad jag skrev:
    Uppgraderade på kvällen som uppdateringen kom ut.
    Ingen av mina 4 backuper gjorda med olika versioner av SE's uppdateringsprogram klarar att återställa mina kontakter :(
    Alltså, min första backup är gjord med första firmwaren i samband med att jag skaffade telefonen, den andra gjorde jag innan jag hämtade ny firmware, den tredje efter att jag hämtat ny firmware och den fjärde gjorde jag med den nya versionen av backup som jag hämtade i samband med 2.1 uppdateringen.

    Mina kontakter är alltså helt väck och här står jag med 4 obrukbara backuper.
    Finns det nåt sätt att lösa detta eller måste jag plocka in mitt förra sim som har alla kontakter igen och lösa det på så vis?
     
  15. Pett4

    Pett4 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du inte synkat dem mot ditt Googlekonto då? För isåfall hängde de inte med i backupen, utan du får dem via att synka igen :)
     
  16. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Synkar atm, hoppas på det bästa.
    Om detta nu stämmer, varför står det inte med i dokumentation någonstans?
    Varför visste inte ens Sony Ericsson själva det när jag kommenterade ang. detta på deras facebook? :P

    Edit: Det funkade :D
    Nu hände dessutom något ännu skojigare, de flesta av mina kontakter fick bilder från facebook. Det är ju helfestligt, är det nytt med 2.1?
     
    Last edited: 5 nov 2010
  17. Pett4

    Pett4 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I backup-appen så står det under där du bockar i Kontakter någonting i stil med "Synkade kontakter tas inte med i backupen". :)
     
  18. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Äntligen har jag fått tid att sätta mig och uppdatera, och nu blir det lite first impressions. Själva uppdateringen verkar ha gått hur smidigt som helst, körde med SEUS, och det funkade direkt utan problem.
    Återställa säkerhetsbackupen verkar också ha funkat fint, inga problem att få tillbaks alla appar och kontakter. Att återställa ADWlauncher var heller inga problem, fick inte med mina widgets men i övrigt ser allt ut som det ska.

    Det första som slår mig är att de bytt färgschema på T9-tangentbord, kontaktlista etc, inte precis till det bättre men det är förhoppningsvis bara en vanesak. Det nya färgschemat känns plottrigare på nåt sätt.

    Känner mig kluven inför webbläsaren, saknar zoomrutan i vänsterhörnet som var helt ovärdelig när man scrollade igenom långa textmassor. Man vänjer sig nog. Över lag förstår jag nu helt klart vad folk menar när de beskriver färgschemat som lätt shizofrent, ibland är det ljusblått, ibland mörkblått, och ibland vanligt android-grått/svart. Det funkar, men känns som om nån gjort det på en halvtimme.

    Men allt är inte bara negativt, grafiken känns knivskarp, och allt går hysteriskt snabbt jämfört med 1.6. Jag var ju en av dem som led av 8-10 sekunders lagg när jag öppnade dialern och kontaktlistan, men nu går det oftast på nolltid. Får hoppas att det håller i sig. ;)
     
  19. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    [QR][/QR]

    Uppdateringen för operatörslåsta telefoner hos telenor kom idag
     
  20. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Funderar på att öppna Pandoras ask och uppdatera frun X10 mini pro i morgon. Har den kommit till 3 ännu eller harvar det fortfarande runt för godkännande. Om den kommit, any known "3 bugs" förutom de tidigare nämnde 2.1 buggarna?

    Och nej, dålig mottagning är förvisso en 3 bugg men inte kopplad till android ;)

    GMY