SJ tågtider

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av sandos, 19 sept 2009.

  1. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  2. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Installerade programmet nu, skapade en favorit, la upp en widget men den är osynlig :) Syns inte alls....
     
  3. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du gått in och tittat på tiderna på den stationen? Widgeten har ingen möjlighet att "skrapa" ner nya tider alls, den är ganska prototypisk :)

    Prova att klicka på widgeten, även om jag tror att det inte kommer fungera...

    Jag skulle eg. vilja att hela widgeten är klickbar men vet inte om det går med en så enkel layout som jag har (en relativelayout med textviews bara), för närvarande sätter jag onclick på alla textviews bara.
     
  4. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    ahaaaaaaaaa
     
  5. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    jag tjatar på dom flesta utvecklare av appar ang. textstorlek...

    Tycker att texten är allderles för liten och en ljus bakgrund är lättare att läsa mot...

    Jag tror att det finns fler i 45 års åldern som börjar se lite sämre, glöm inte bort dom...

    Förutom det så tror jag det kan bli riktigt bra...:)
    /Stefan
     
  6. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo, texten är yttepytteliten. Jag använder dock "sp" istället för pixlar vilket ska kunna skalas av användaren. Nu finns det väl iofs inget sätt i android för användaren att faktiskt ställa in ngn skalfaktor tyvärr så..

    Har ju iaf försökt göra det viktiga stort (tider)
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ny verre: http://android-delayed.googlecode.com/files/android-delayed-0.3.apk

    Inte så många synliga ändringar, men måhända fungerar det att titta på tider runt midnatt nu.

    Har upptäckt en lustig bugg i att widgeten, när den klickas, inte går till det som är inställt som favorit. Inte hos mig iaf. Nu har jag bytt favorit en gång sedan jag installerade. Jag misstänker att det kan vara en android-bugg som jag inte använder rätt workaround till.
     
  8. 2infinity

    2infinity Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @sandos , hoppas du släpper denna snart! :) vore gryyymt att ha den i mobilen som app bara, behöver ingen widget :P
     
  9. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tja, den funkar ju som app också. Ganska användbar om man lägger till genvägar på skrivbordet till sin(a) stationer. Listan över tågtider på en station laddas alltid om när man går in till den.

    Typ såhär ser det ut då:

    [​IMG]
     
    Last edited: 3 nov 2009
  10. judas

    judas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte riktigt förstått vad appen ska leverera, men antar att det är tågtider, förseningar och dyl. tänkte bara ge min åsikt om vad som skulle vara trevligt.
    - I listan med stationer kan det vara fördelaktigt att lägga sthlm, gbg och malmö (och närmaste station om det går, ev. hemort aswell) längst upp, kanske?
    - Pris och tillgänglighet skulle vara guld, kanske så man då kunde ställa in i appens inställningar vilken biljettform man ska ha alltså ungdom, vuxen student o.dyl.
    - Skulle gilla en snygg 4x1,4x2,2x2 ja eller något widget!

    [​IMG]
    En bild på hur det kan se ut i mitt huvud när man kollar resor i appen, har bara tillgång till paint här så ha överseende med layouten, på mer kan man få info om byten och blaha blaha, förseningar visas med röd text på tiderna eller någon symbol, om biljetter inte finns står det finns ej eller nåt med röd text.

    Haha det är mina åsikter om hur jag skulle vilja ha det, se det som lite önskemål, inga krev direkt <:
     
  11. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Biljettpriser kommer jag inte befatta mig med, denna går enbart mot banverkets site. Se det som en kompanjon för tågpendlare. Jag har själv ingen användning för den funktionaliteten. (Jag är dock jävligt tänd på tanken att man har flera appar som samarbetar, så någon form av "pluginhål" skulle jag kunna tänka mig att skriva så att någon annan får skriva SJ-specifika saker)

    Att sortera stationslistan är självklart något jag ska göra (efter position tänkte jag, men man kan ju ha flera sorteringar förstås), dessutom ska nog inte den sidan vara startsida alls.

    Flera storlekar på widget kommer det med.

    Har släppt en ny nu, http://android-delayed.googlecode.com/files/android-delayed-0.4.apk med mest prestandafixar. Den lagrar nu senaste nedladdade listan med tågtider i databasen och läser i nästa gång du visar samma station. Den laddar samtidigt ner nya tider i bakgrunden och fyller på med ev. ändringar i GUI:t. (Ominstallation kan krävas då DB ändras rätt ofta)

    Härnäst kommer jag fokusera bakgrundsuppdatering, vilket krävs för att widgeten ska uppdatera samt för att få notifieringar om saker och ting. I sambad med detta krävs också "selektorer" eller vad man ska kalla det, som bestämmer när bakgrundsuppdateringen ska köras och hur ofta.
     
    Last edited: 4 nov 2009
  12. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vi har haft ett internprojekt på Enea Android Compentence Center där vi har tagit fram en liknande applikation för tågtrafik som vi kallar för Train Tracker. Tyvärr upptäckte vi inte er applikation här på Swedroid för än vi hade kommit en bra bit på vägen. Vi kommer troligen inte att underhålla applikation i någon större utsträckning men om någon är intresserad av att testa applikationen kan ni ladda ner den här:
    TrainTracker.apk

    Den är inte publicerad på Android Market ännu och det är inte säkert att den kommer att bli det heller. Applikation är främst tänkt att användas som intern referens. Om ni som utvecklar liknande applikationer är intresserade utav något särskilt av det vi har gjort kan vi dela med oss utav delar av koden (som inte är open source nu).

    Features:
    * Avgångar/ankomster från stationer
    * Auto complete text sökning efter stationer
    * Följ en tågrutt (alla ankomsttider och avgångstider på alla tågstopp) för ett givet tåg
    * Hittar förseningar och övrig information som banverket ger på sin hemsida.
    * Möjlighet att Filtrera Avgångar/Ankomster (t.ex. Alla avgångar från Lund mot Malmö)
    * Möjlighet att spara filter som favorit som sedan kan väljas direkt från startsidan
    * Möjlighet att sätta ett alarm på en tågrutt där användaren blir notifierad om tåget misstänks vara för sent.
    * Möjlighet att söka i Google Quick Search Bar efter stationer och favoriter (Kräver Android 1.6 och att TrainTracker görs sökbar i Settings/Search/Searchable Items )

    Om ni testar applikation får ni gärna berätta vad ni tycker fungerar bra och mindre bra.
     
  13. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska testa den så fort jag får tid, kul att se hur har lagt upp det hela. För övrigt finner jag er blogg väldigt intressant, och fick hjälp av den angående att starta något vid boot.
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hur ska man lägga till favoriter!?
    Denna fungerar bättre än android delayed iallafall..
     
  15. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Redan borttagen? Hann inte ladda ner den...
     
  16. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Den finns kvar, laddade precis ner den.
     
  17. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, nu gick det bättre för mig med. Tack.
     
  18. BMB

    BMB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att du uppskattar bloggen. Vi försöker få ut saker så ofta vi har något intressant att meddela. Jag har lite grejer på lut som jag håller på att webifiera då mina arbetsanteckningar tyvärr knappt är läsbara för mig själv :)

    Angående Train Tracker så är det Hallengren som har bäst koll på de grejerna. Vi är väldigt sugna på kommentarer även om det mest varit ett internt testprojekt. Det är möjligt att vi lyckas få till någon mer applikation framöver.

    /Mattias
     
  19. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En favorit är ett filter som har sparats.

    1. Gå till valfri station
    2. Tryck på Filter
    3. Sätt de filterinställningar du är intresserad av (eller inga om du är intresserad av alla avgångar)
    4. Välj Spara Filter (och sedan Använd Filter)
    5. Filtret finns nu tillgängligt bland favoriterna på första sidan och är även sökbart från Google Quick Search Box.
     
  20. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter intressant, är en av de saker jag tänkt implementera.

    Men hur sätter man eg. alarm? Väljer man "hantera alarm" så säger den bara inga alarm aktiva? Är alarm automatiska om jag skapat filter?