Bra med fysiskt qwerty? [diskussioner om tangentbordet]

Diskussion i 'Desire Z' startad av Gotten, 15 sept 2010.

  1. sluden

    sluden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy tab 2
    ROM:
    Cyanogenmod
    det drygaste med tangentbordet är enligt mig de danska ä och ö. känns lite dumt.
     
  2. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tycker att man kanske bör tänka en, två, tre gånger innan man beställer en HTC Desire Z, det finns risk till att den är byggd med tvivelaktig kvalitet när det gäller gångjärnen, kolla bara denna videon på en snubbe som har sin G2 med samma konstruktion på gångjärnen...

    http://www.youtube.com/watch?v=vd6DKd_gMO8&feature=player_embedded#!

    Kanske bättre att vänta in vad HTC Lexicon / Merge blir...där ett skjuttangenbord är istället, samt snabbare osv...
     
  3. AndreasA88

    AndreasA88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fast hur ofta håller man telefonen sådär?
     
  4. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
  5. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Allt jag menar är att börjar den svaja sådär på ngn dag gammal telefon så kan man nog räkna med att många kommer få problem bara av att hålla i den till slut..men men, värt att notera iaf.
     
  6. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    jo men om man får en sån där svajig mobil så kommer de flesta antagligen att gå tillbaka med den då det är ett fabrikatsfel och går på garantin, så får man en som inte är svajig och htc sen kommer att ha extra kontroller på sina fabriker för att kolla upp att de inte blir svajiga

    man kan inte dömma ut en mobiltelefon när det är fel på några i första leveransen, de flesta modeller har nåt fel i början och det gäller inte bara mobiltelefoner egentligen
     
  7. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej, ser ingen större anledning att oroa sig för att några enstaka har lagt upp ett klipp på youtube. Risk finns ju alltid men vi vet ingenting om storleken (än så länge). Om det är 1 på 5000 som har felet så är det ju ingen större "risk".
    Det är dyker ju alltid upp sådana här fel på alla ny hårdvara. Visserligen är ju denna typ av konstruktionen lite mer utsatt, men det finns än så länge inget som talar för att den är värre än andra liknande. Men om jag får en defekt mobil varför skulle jag då behålla den?
    Å andra sidan har ju vi svenskar lite tur då som får vänta några veckor innan telefon kommer till oss.. Då lär vi ju upptäcka om youtube är översvämmat med såna här filmer eller inte.
     
  8. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har ingenting att oroa mig över är den kass lämnar jag in den thats it
     
  9. LarNys

    LarNys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag köpte en Xperia X1 i tron om att det skulle vara bättre att skriva på fysiskt tangentbord. Måste säga att det tangentbordet har dålig respons i knapparna samt att knapparna är små och sitter tätt så att man lätt träffar fel. Denna telefon har jag fått utbytt 2 gånger för att knappar har slutat fungera, så jag blev inte frälst utav fysiskt qwerty.
     
  10. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har haft en x2 på jobbet och det måste vara den bästa jobbmobilen, den funkar aldrig som man vill. ändå vill jag ha en z.
     
  11. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER


    HTC Lexicon kan vara nått, väntar nog på den.
     
  12. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    frågan är om lexikon kommer till europa, och kommer den ha svensk layout på tangentbordet, jag är ytterst tveksam..
     
  13. agran

    agran Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har läst och kollat massor på det så kallade "hinge problemet" och det är ju bara ett problem om du håller telefonen som han gör i videon, dvs endast i toppen eller botten...varför man nu skulle göra det i det vardagliga livet vet jag inte.
    Visst är det tradigt om man brukar ligga på rygg och skriva och då bör man välja en annan telefon, men man bör nog inte döma ut G2/Z pga detta "problem".
    Om gångjärnen suttit som sten hade det varit lite svårare att öppna/stänga telefonen.

    Gällande att Lexicon skulle vara snabbare osv tror jag inte då den använder samma chip som G2/Z, eller ja, samma hastighet på CPU mm.

    Och nej jag äger varken en Z eller G2 i dagsläget, funderar på köp dock :)

    Lexicon är såvitt jag vet Verizons version av G2/Z, så jag tror inte att de kommer göras en nordisk version med ÅÄÖ tyvärr.
     
  14. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Angående Hinge "problemet" så läste jag någonstans att den är gjord att vara lättöppnad "by design". Tanken bakom är att att man ska kunna öppna telefonen med endast ett finger. (Tycker visserligen inte detta behöver betyda att den måste stängas med ett finger också)

    Edit: Här är källan: http://www.slashgear.com/htc-desire-z-review-02111799/
     
  15. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fråga är väll vad HTC annars skulle ha sagt? De måste ju framhålla att allt är som det ska, annars får de återkalla en hel modell. Fast det vore ju konstigt om de inte visste om detta, NÅGON i testgruppen borde ju märkt något om det är ett stort problem.
    Anledningen till att jag hänger upp mig på detta är att jag verkligen gillar telefonen i övrigt, den är så gott som perfekt för mig... om det nu bara inte vore för dessa dumma gångjärn....
     
  16. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    men det är ju inte bra om den är för lös heller, så man knappt får upp den, så det där är en svår balansgång... ärligt talat tar jag hellre en DZ som är för "lös" än för hård, lättare för mig att använda tangentbordet regelbundet då
     
  17. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Kan hålla med dig... Jag i alla fall skulle inte använda tangentbordet samtidigt som jag gjorde nåt annat så knapparna spelar roll. Dom danska knapparna kan man förmodligen hacka på nått sätt så dom blir genvägar eller vad fan du nu vill ha dom till. Sen är jag lite nyfiken på om man trycker 2ggr på dom för att få fram "?" och "!" eller håller in dom :S. För mig är dom ganska viktiga och går betydligt snabbare om dom finns som knappar (som med å ä ö)

    EDIT: ang det där problemet med gångjärnen vem fan håller telefonen upp och ner? dumt att ens diskutera...
     
    Last edited: 8 nov 2010
  18. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    jag tror man använder fn-knapparna för att få fram dem... börjar allvarligt fundera på att skippa köpa den nordiska version, men har inte bestämt mig än... om jag tar den internationella versionen så beställer jag av All-teknik
     
  19. DanielT

    DanielT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur fungerar det med svenska tecken? Trycker man flera gånger på a eller o för att få fram åäö?
    Såg på http://www.youtube.com/watch?v=3NH0g7QgPJM att han fick upp en meny efter några tiondels sekund när han håller in knappen, men man vill ju inte släppa keyboard och klicka på skärmen. Tror och hoppas att det är som på de flesta mobiler att man trycker flera gånger.
    Kan man trycka flera gånger snabbt istället för att vänta på menyn med bokstäver?
     
    Last edited: 10 nov 2010
  20. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    @DanielT Antar att du syftar på den internationella tangentbordslayouten med din fråga (eftersom den nordiska har riktiga knappar för ÅÄÖ) och det verkar var lite osäkert ännu exakt på vilka olika sätt det kommer fungera på en DZ men då några fått info från expansys, som troligen skickar DZ med med just den internationella tangentbordslayouten, att deras DZ är skickade så får vi nog bra svar innom några dagar.
     
    Last edited: 10 nov 2010