Inget ljud i samtalshögtalare

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Cirap, 31 aug 2010.

  1. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    fick ett litet problem idag. När jag ringer eller tar emot samtal har jag inget ljud i samtalshögtalaren. Fungerar bra i stora högtalaren men är helt dött i samtalshögtalaren. hör inte ens tonen när jag ringer.

    finns det någon app som kan prova högtalaren?


    2.1 ingen root. kör LauncherPro om det kan ha någon effekt


    tog emot samtal utan problem igår, har inte installerat någon app efter det, inte heller uppdaterat något

    edit: gjord en fabriksåterställning. no dice. får lämna in telefonen
     
    Last edited: 31 aug 2010
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Låter som ett hårdvarufel. Kolla med support först, så att du är säker på att det går som garantiärende. Så slipper du åka på en räkning från Anovo för handhavandefel eller något liknande. (Nu tror jag inte att detta skulle vara ett problem, men det är bättre att vara på den säkra sidan.)
     
  3. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    vänder mig till Telia först, det är där jag köpt telefonen. Finns en tråd om exakt samma problem på deras forum, så jag är inte ensam
     
  4. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hade ett liknande problem på min då det bara skrapade o lät kasst i samtalshögtalaren, visade sig att det åkt ner nåt ludd i 3,5mm kontakten som jag sedan hade pressat ner lite fint när jag anslöt headsetet. Pillade ut skräpet o sen funka allt som det ska.
     
  5. paulsson.henrik

    paulsson.henrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hade samma problem i dag faktiskt! Varken samtalshögtalare eller mic fungerade. Googlade och kom fram till att telefonen fastnat i handsfree-mode (lyssnade på P3 på väg till jobbet). Tipset var att blåsa ner i 3,5-uttaget, och det fungerade!
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    borde det inte vara någon ikon i status baren om den är i hansfree läge? ska prova rengöra lite. nu när ni påpekar det är det också så att jag inte kan lyssna på musik via stora högtalaren... kan nog mycket väl vara något sådant

    tack för tipset!


    edit: kollade i uttaget men såg inget. tog en 3.5mm plug körde ner så långt jag kunde och rörde runt lite. o dra på trissor, nu fungerar det ju! Ni har just sparat mig 20 mils resa tur o retur till närmsta Telia butik, och möjligt vis en "inget fel på telefonen" räkning.

    om ändå jag vetat detta innan jag fabriksåterställde telefonen. oh, well. nu har jag rensat lite gamla appar jag inte längre använder
     
    Last edited: 1 sept 2010
  7. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Detta problem har nu vuxit en del för mig och det händer ganska ofta att den fastnar i handsfree läge och måste då sätta i o dra ur en 3,5mm plugg några ggr tills det plingar som det ska när man sätter i eller drar ur. Igår räckte det med att jag blåste i 3,5mm kontakten på telefonen så plingade det hej vilt, va fasen sitter det för sensor där som reagerar på att man blåser?
     
  8. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En billig en... :)

    /J
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det kanske är fullt med smuts i hålet?
    Prova ta nånting tunt o gräv runt försiktigt, FÖRSIKTIGT.
     
  10. Fredde S

    Fredde S Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här. hade telefonen i tre dagar och tyckte det var underligt att jag missade alla samtal som ringde till mig. körde några appar och insåg att det var hårdvarufel på nallen. Lämnade in den nya telefonen och fick tillbaka den 10 dagar senare (de hade bytt 3,5 mm gluggen vilket verkade konstigt innan jag läst om felet här), testade den i TRE butiken, fungerade inte, testade igen och fick igång ljudet. Åkte hem och installerade om alla appar via backup pro och så fungerade den inte igen.... Chattade med Samsung supporten idag, postade ett långt inlägg och fick omgående svaret att lämna in telefonen på lagning...igen. En chans till, Annars byter jag till HTC HD pro.
     
  11. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jamen typiskt att det ska va nå hårdvarufel när jag nyligen rootat telefon.
    Har rengjort o kikat, ser inte ut att va nåt där.
    Funderar på att blåsa rent med tryckluft om man törs ..
    Ingen som vet vart man kan få tag på typ tunna elektronik tops som inte luddar? tänkte om det e nån beläggning som ställer till det.
     
  12. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kjell & Company kanske har något sådant?
    Dom har ju mycket elektronik.
     
  13. akoi

    akoi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag hade fått in en pytteliten metallflisa på jobbet,,höll telefonen upponed samtitigt som jag `knackade´med en kylskåpsmagnet på uttaget,,funkade bra sen..
     
  14. StoffeAndroid

    StoffeAndroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar vara mycket problem med det här, samsung skulle ha gjort lika dant som med usb-porten på telefonen och ha en liten "kåpa" över. Dumt!
     
  15. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Den skulle nog lossna relativt snabbt. I alla fall om det är en lucka med samma design som på Micro-USBN på Spican.
    Men är det samma som på Galaxy S så skulle det nog funka
     
  16. Fredde S

    Fredde S Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror inte att det beror på smuts... Min kom direkt från verkstaden och det blev problem omedelbart.
     
  17. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Efter ha varit bra ett tag nu så verkar min ha fastnat totalt i handsfree mode nån som har nåra fler knep än de som står här i tråden?
     
  18. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Speaker Test: *#*#0673#*#*
    Speaker Test: *#*#0289#*#*

    Slå in en av dom koderna i din dialer (där man ringer folk)

    Funkar den i nån av dom menyerna?
     
  19. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har nu löst det efter att ha utforskat 3,5mm uttaget och kartlagt det med ett gem.
    Sensorn/brytaren för att avgöra om en plugg sitter i verkar vara väldigt känslig för ledande skräp tex metall spån/flisor. Om man tittar på telefonen uppifrån så sitter sensorn fram mot displayen nästan längst ner. Drar man ett metallföremål tex ett gem förbi så reagerar luren som om man skulle koppla i eller ur en handsfree. Efter lite pillande där vid sensorn och lite blinkande från handsfree ikonen så slocknade den konstant och luren fungerar som vanligt.
     
  20. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det här hände mig för första gången förra veckan o ja har haft mobilen i snart ett år., så jag satte in hörlurarna o drog ut ,meb inget hände, men sen när jag blåstea i hålet o sen gjorde samma sak så märkte den att hörlurarna sattes i och togs ut, sen dess har den funkat som vanligt..:s