Galaxy Tab för Apple-vän...?

Diskussion i 'Samsung' startad av ErrkaPetti, 2 nov 2010.

  1. ErrkaPetti

    ErrkaPetti Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är jag ju lite färgad av den fantastiska tiden (tre år) med iPod Touch/iPhone/iPad, men, skall försöka skriva mina åsikter för och emot iPad & Galaxy Tab...

    För det första; jag gillar skarpt Android med olika "skrivbord" och Widgets!
    Samtidigt ogillar jag fragmenteringen mellan olika telefonmodeller och program...
    En STOR skillnad mellan iPad och Galaxy Tab är ju skärmarna. Galaxy Tabbens skärm är helt OK med bra ljusstyrka och skärpa. Men, en stor besvikelse är den kassa betraktningsvinkeln! När jag satte bredvid min sambo för visning av nya leksaken (Galaxy Tab) hade jag verkligen svårt att hänga med vad hon tittade på... Jämfört med iPadens fantastiska skärm med fenomenal betraktningsvinkel ter sig Galaxy Tabben som rent usel!

    Även originaltangentbordet på Galaxy Tab är sämre. I iOS kan man ju hålla kvar fingret på sifferskiftningstangenten och dra fingret till valfri siffra, och efter det kommer det alfabetiska tangentbordet tillbaka... Någon som fattar?

    Galaxy Tab är ju som sagt en väldigt kompetent maskin med några få riktiga missar dock. Vad som är Android-OS fel respektive Samsungs fel är svårt att överblicka...

    Återkommer med mer fakta och synpunkter senare...
     
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    ErrkaPetti; Håller med till mångt och mycket. Tycker dock det är dött lopp mellan skärmarna. iPadens upplösning tycker jag är för låg så man ser pixlarna på tex text när man läser medans den är precis lagom på Pad:en. (De har ju ungefär samma upplösning). Men betraktningsvinkeln är bättre på iPad.

    Sen den stora skillnaden är ju mjukvaran, android är inte i närheten av i samma liga som iOS på tablets (än!).
     
  3. 24-seven

    24-seven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu i dagarna kommer ju dessutom iOS4.2 till Ipaden, vilket inte lär göra den sämre...

    Hoppas att android/samsung löser de mest akuta problemen i 2.3!
     
  4. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Fast inte mkt stora skillnader i iOS4.2, har kört det ett tag nu. Multitasking iof, men tycker den fungerar sådär.
     
  5. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    ErrkaPetti
    +1

    kul att du kommer med dessa synpunkter, och ser fördelar hos bägge prylar. Och inte kör märke mot märke utan du verkar ha ett öppet sinne över fördelar/nackdelar hos bägge maskinerna..

    Hoppas kommande uppdateringen av Android ska göra att SGT kommer till sin rätt. Att funktioner blir optimerade för hårdvaran.
     
  6. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Om du inte riktigt kommer överens med orginaltangentbordet på taben kan det vara värt att testa Swype. Vad jag vet så kommer den förinstallerad på Galaxy Tab. Du skall bara behöva långtrycka på ett textfält för att välja tangentbord.
     
  7. ErrkaPetti

    ErrkaPetti Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stopp & belägg! Nu har du allt lite dålig koll på 4.2-uppdateringen till iPad...
    Jag är reggad som utvecklare och har haft betaversionen av 4.2 i min iPad ganska länge. GM-versionen kom ju dessutom häromdagen.
    Jag anser att det är ett rejält lyft för iPaden. Det som är mest användbart för mig är AirPlay som gör att jag kan spela Spotify & iPoden trådlöst till hemmastereon. Funkar kanonbra! Även den resurssnåla "multitaskingen" är ett rejält lyft för hela iOS-familjen.
     
  8. ErrkaPetti

    ErrkaPetti Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för det...

    En fördel med Galaxy Tab jämfört med iPad är att Tabben har bättre mottagning både på 3G-nätet och när jag ligger på WiFi. Gjort en hel del tester och det känns som Samungen har bättre antenner än iPad.

    En rejäl nackdel med Android och Galaxy Tab i synnerhet är den taffliga zoomfunktionen. När man surfar med iPaden kan man zooma & panorera samtidigt. Galaxy Tabben kan ju bara antingen zooma eller panorera... Kan upplevas onödigt för dom som inte haft denna funktion...

    Hoppas zoom&panorera kan tänkas komma i 2.3-uppdateringen av Andriod?

    En annan fråga om Galaxy Tab: har någon här fått igång programmet Navigation?
     
  9. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    ErrkaPetti: Jag är med iDevice-utvecklare och har den versionen :)

    Navigation fungerar väl inte i utan brut här? Waze är annars ett småtrevligt gratisalternativ.

    Håller helt klart med o zoom:en också.
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    En sak att veta, är Froyo 2.2 var inte menad att köra på "tablets" och därutav blir upplevelsen sämre. Kommande Gingerbread skall vara optimerad att köras på tablets och vänta till den kommer till Galaxy Tab innan ni sågar den totalt. :)

    Navigation fungerar endast i USA för tillfälligt och som dhanjel skrev, så går det med brut google maps versionen som har stöd för sverige.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=630887
    Fast vet inte om den stödjer Galaxy Tab.
     
  11. grenhall

    grenhall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu klämmer jag mig in här också. Jag tror inte "Android"-tabletsen kommer sätta fart till gemene man förrän man kör Chrome OS på dom. Beroende på hur utvecklingen ter sig i det såklart.
     
  12. PhJ

    PhJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte varför folk envisas med att jämföra SGT med iPad. Det är väl inget snack om att iPad är bättre som tabdator? Grejen är att SGT inte är en iPad konkurrent, hade den varit det hade den inte haft en chans.

    Wired:
    "The Tab ultimately reveals itself not as a competitor to the iPad but as a new class of mobile devices: a minitablet that is designed to go everywhere you do."

    PS: Ja jag har ett demoex SGT för att testa.
     
  13. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag va inne på Media markt och testade Tab:en och för mig laggade browsern extremt mycket. Dn.se funkade sådär och atg.se gick knappt alls. Sen gick skärmlåset igång hela tiden när jag testade YouTubeklipp. Extremt störande. Den va förvisso inställd på 15sek men browsern va ju aktiv vilket borde hindra det.

    Synd, jag hade sett fram emot Tab:en länge.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  14. 24-seven

    24-seven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Standardbrowsern är total katastrof, det blir betydligt bättre med tex dolphin hd, dock inte perfekt.

    Det jag jämför med Ipad är flytet och att det inte buggar, sen håller jag med om att SGT och Ipad är 2 helt olika produkter.
     
  15. ErrkaPetti

    ErrkaPetti Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som jag har skrivit tidigare här:
    iPad är en fantastisk produkt. Galaxy Tab är en härlig pryl. Tabben kan ringa, fotografera, filma, har en bättre "skrivbordsGUI", widgets mm.mm.

    Som sagt, man kan inte jämföra produkterna. I fält är ju Galaxy Tab klart smidigare. I soffan/sängen hemma/sommarstugan är iPad överlägsen!
    Det är någonting med iOS som inte går att förklara. Man trivs bättre där än i Android (som är helt OK)...
    Jag har och vill behålla bägge apparaterna. Dom gör båda två nytta & nöje i mitt liv!

    Problemet med Android jämfört med iPad stavas: MJUKVARA...
    Vi som sett alla fantastiska apps till iPad tycker att det mesta till Android har långt kvar till Applestandard. Musikprogrammen (som börjar bli många nu) är helt otroligt proffsiga med gedigen utveckling bakom.

    Jag håller med många här; iPad och Galaxy Tab konkurrerar inte om samma kunder...
     
    Last edited: 12 nov 2010
  16. GregerW

    GregerW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Börjar bli lite öronsjuk på IPAD stöd från alla jäkla tidningar, inte en enda tidning tänker på Galaxy Tab..

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3025727.ece titta på hela websidan så förstår ni vad jag mennar inte bra Klick artikeln.

    Känns nästan som om Apple ägde svenska tidningar med.
     
  17. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag gick emot mig själv (tänkte köpa galaxy) och slog till på en ipad (min första applepryl) häromdagen. Den är bra men det är rätt frustrerande utan flash, filhanterare och med itunes. Man kanske vänjer sig, just nu ångrar jag mig liiite (men det gjorde jag även med desire i början vilken jag fullkomligt älskar nu).


    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag tyckte mig höra inför releasen av Exchange 2008 där Microsoft sade att
    ungefär var 15:e (eller 25:e) mailserver är en Exchangeserver.

    Det är ungefär 6,6% (vid var 15:e) av alla mailservrar.
    Resten går väl på pop, imap samt sendmail/postfix/qmail som MTA ;)

    Säga vad man vill men jag håller mig helst ifrån de som inte supportar rfc821
    fullt ut utan hittar på sitt egna.

    Finns flera andra system och finfina lösningar för kalenderbokningar som
    absolut inte kopplas till varken Exchange eller kloner. :)

    Så var dina 99% kommer ifrån vet jag inte.

    // A
     
  19. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Lite rättelse:
    Exchange 2008 fins inte, du måste väl mena Exchange 2007 eller nyaste Exchange 2010.

    Har själv en egen domän med webbserver och Exchange 2007 och det funkar alldeles utmärkt att synka mail, kalender och kontakter med SGT.
    Det gäller bara att ställa in rätt så att t.ex. en ny kalnederhändelse hamnar i "rätt" kalender (i Exchange kalendern och inte "Min kalender"=STG:s egen kalender) osv....
     
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    janhol: Så sant, blandar troligtvis med Windows 2008. Inte helt min branch ;)