Får man göra appar av webbtjänster utan tillåtelse?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av xtreme, 11 nov 2010.

  1. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Någon som vet ifall man får man göra appar av webbtjänster utan att först fråga om tillstånd? Kan tänka mig att det inte är det på grund av upphovsrättslagen fast o andra sidan kan jag tycka att om man uppger i appen var informationen hämtas från borde det inte vara några problem.

    Tänker på appar som hitta.se, skånetrafiken, eniro.se, wikipedia etc som inte är officiellt utvecklade av tillverkaren av webbtjänsen.
     
  2. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    gissar bara nu men wikipedia är väl fritt? och Skåne trafiken är väl skattefinansierad dvs. borde den vara offentlig, eller?
    de andra ska man nog vara försiktig med. men man behöver väl inte skrika ut var man får informationen från.
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Om webbsajten inte skriver något om att du får använda deras data så får du inte göra det.

    Jo, det kan ju bli problem iom att du genererar trafik till deras sajter. Det kan även vara så att företaget lever på att sälja information, eller inte vill förknippas med applikationer som de själva inte gör.

    De kan ha frågat informationsägarna, eller annars så har de bara chansat, och räknar med att lägga ned appen om någon säger åt dem att de inte får använda informationen.
     
  4. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Märkligt nog så funkar det inte så. T.ex SMHI ligger under Miljödepartementet, men man får inte använda deras väderdata utan att betala för det.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Var går gränsen? Säg att du har en "webbläsare" som hämtar informationen från smhis site och då visar den på ett sätt som är optimerat för mobiltelefonen i sig.
     
  6. Zlaire

    Zlaire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gränsen går vid vad företaget man hämtar information från säger.

    Enklast att fråga.
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är ju enklare att be om förlåtelse än tillåtelse, tyvärr. ;)

    Jag mailade nyligen selecta om att få tillgång till data för deras automater för att UNDERLÄTTA betalning via SMS, vilket de ju borde tjäna pengar på. Har inte ens fått svar ännu.
     
  8. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Svårt att säga, och vet egentligen inte. Men kan tänka mig att om din "webbläsare" bara visar den sajten, eller den och ett fåtal andra sajter så är du rökt. Kan även tänka mig att du är rökt om det på något sätt ser ut som att din app kan associeras med det ursprungliga företaget.

    T.ex hette Snowstorm under utvecklingen Yrväder, men Yr tyckte att det var för likt deras namn.
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Delar de ut flöden i form av APIer eller rss så fungerar det inte heller i det fallet. De lämnar ju "självmant" ut uppgifterna. Att programmera något som tar hand om informationen och visar det på ett bra sätt ser jag inte som några problem. Så länge man källhänvisar och inte själv knycker informationen. Fast det är givetvis ganska bra att fråga företagen.

    Edit: har kollat en del på det tbh. Även frågat lite kunniga inom juridik.
    Flöden som RSS och APIer verkar vara fritt fram att ta hand om på det sättet.
    Säg artiklar eller parsa saker från hemsidor kan är dock svårare.
    Det är i alla fall de svaret jag har fått av professorn som blivit tillfrågad i ämnet.
     
  10. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  11. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Försökte för ett tag sen göra en pollen widget som visar pollen halten på olika ställen i Sverige. Men när jag frågade smhi så blev det tvärstopp tydligen säljer dem den informationen för ca 50k om året vilket det så klart inte fanns en chans att jag skulle kunna betala dem för det. Så trots att den mycket väll hade kunnat hjälpa människor och datan borde vara helt offentlig enligt offentlighets principen så fick jag inte använda mig av den.

    Så vill man inte få några överraskningar så får man fråga först. Eller vara beredd på att plötsligt så måste du ta bort din app.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är sådant som är intressant för står det typ inte pollenhalter på smhis hemsida? Att parsea rakt därifrån med en htmlparser istället liksom.
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ne jag parsade det från vårdguiden.se tror jag det var. Mejlade även dem men de hänvisade till smhi. Tycker det är synd att data som kan läsas fritt inte kan få vara helt fri. Jag hade kunnat acceptera att de inte ville ha den ökade trafiken som det hade inneburit men det hade man ju enkelt kunnat ordna genom att hosta det själv.
     
  14. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tror att de i så fall missuppfattat något. T.ex nasdaqomxnordic.com har på serversidan är väldigt nice API som jag såg genom att titta på trafiken. De lever dock på att sälja sitt data, och du får inte anropa deras servrar bara för att det råkar finnas ett API. De som publicerar information äger fortfarande rättigheterna efter att datat lämnat deras servrar, och det är de som bestämmer hur det får nyttjas.
    Att du skulle ha rätten att anropa deras API bara för att de finns där är ungefär som att säga att du får gå in i någons lägenhet om den är olåst.

    Edit: Kan blir enklare om man tänker i vad som gäller för bilder. Om någon lägger upp en bild på en webbsajt så äger personen som tagit bilden fortfarande nyttjanderätten, och du får inte använda den bilden såvida du inte får tillstånd till det.
     
    Last edited: 12 nov 2010
  15. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det är olagligt såvida de inte ger sitt samtyckte.
     
  16. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jepp. Fattar inte varför offentlighets principen inte gäller här. Eller offentlighets principen kanske inte låter mig göra vad jag vill med datan utan bara läsa den. Någon som vet?
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag ser det som två skilda grejer att du råkar ramla in på deras API. Om de däremot lämnar ut det som ex Västtrafik (registrera dig så får du en utvecklarnyckel) ser jag precis som att lämna ut rss-flöden. En rss-läsare är inte olaglig, en webbläsare är inte olaglig. De gör precis samma uppgift som att parsa sidan och visa upp sidan inklusive källhänvisning.
    Klart de fortfarande har upphovsrätten till verken men ger de själva ut flöden (rss) så bör det vara fritt fram att hämta från och skriva källa.

    Jag ser det tyvärr inte som att gå in i en lägenhet trots dörren är olåst. I så fall är den inte olåst, den är öppen och har en skylt och om att de bjuder på kaffe och kaka inomhus.

    Men givetvis bör man inte göra något om skaparna misstycker.
     
  18. Malx

    Malx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns ganska många diskussioner på nätet om saken just när det gäller SMHI och väder i allmänhet. Rådatan som SMHI samlar in är normalt fri och SMHI delar med sig av den till samtliga andra länders motsvarighet precis som de delar med sig av sin data. (Mycket snyggt skött mellan länder faktiskt)

    Det som "alltid" kostat pengar hos samtliga länder är prognoserna som byggs upp med egna algoritmer och egna meterologer. T.ex så släppte SMHI bara odetaljerade prognoser fritt på nätet tidigare.

    Det som hände var att yr.no, den norska vädermyndigheten kom fram till något liknande offentlighetsprincipen och valde att släppa (nästan)alla sina prognoser fria tillsammans med all rådata från hela världen. Skrämde slag på myndigheter runt om i världen och därför har många länder nu börjat släppa fler detaljerade prognoser... (lång historia kortfattat och säkert med en del felaktigheter ;) )

    Men slutgiltigt kan jag säga att offentlighetsprincipen inte gäller samtliga myndigheter och samtliga dokument. Det finns såväl militära (såklart) som konkurrens- och diplomatiska skäl som gör att myndigheter med riksdagens godkännande kan sälja eller helt hemligstämpla information. Att allt skulle vara fritt skulle nog de flesta anse vara idioti, frågan är bara var gränsen ska dras.
     
  19. Nus

    Nus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER