[Appförslag] POI Fartkameror

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av matteeee, 8 nov 2010.

  1. matteeee

    matteeee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Platta:
    Huawei T1 8.0
    Eftersom jag oftast vet vart jag ska och hittar behöver jag sällan en gps. De få ggr jag inte hittar räcker Google Maps vägbeskrivning och GPSens positionering i min Desire.
    Det jag skulle vilja ha är dock en app som tjuter till när jag närmar mig en fartkamera. POI-filer med positioner för kameror finns ju överallt på nätet så den kan man ju uppdatera själv om bara appen kan läsa i den databasen och hojta till om jag närmar mig. Den behöver inte vara superintelligent och veta åt vilket håll jag kör eller om jag ens är på samma väg som kameran, bara den varnar i närheten (ställbart i antal 100m för hur nära den varnar kanske?)

    Finns det eller kan nån fippla ihop nåt snyggt och användbart? Kan spara många körkort där ute :)
     
    Last edited: 8 nov 2010
  2. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag ska ta en titt, borde inte vara allt för svårt att slänga ihop en sådan..
     
  3. SuperMatz

    SuperMatz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är appen Trapster för klumpig för din smak? Annars kan jag varmt rekommendera den.
    Jag använder den alltid när jag ska ut på okända vägar samt även vissa kända vägar där det är lätt att glömma kamerorna. Hittills är jag supernöjd med den. En fördel är att det är enkelt att lägga till egna observationer av kameror, fartkontroller m.m.

    Bara ett tips om och utifall att du missat den.
     
  4. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Radardroid har det du efterfrågar och lite till. Den laddar ner kända kameror och det är jätteenkelt att lägga till egna. Enda felet som jag ser det är i databasen där kamerornas position finns men inte alltid i vilken riktning de pekar.
     
  5. matteeee

    matteeee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Platta:
    Huawei T1 8.0
    Se där, det verkar ju kanon. Ska testa.
     
  6. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det var ju fina tips.. jag fick till en enkel app, men lägger det på hyllan då dessa var överlägsna.
     
  7. Tronix

    Tronix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    SuperMatz: för att använda den så lär man ju ha google maps och de drar ju så mycket på pengar om man kör med kontantkort i mobilen vilket jag gör så hur ska man göra då?

    Skywriter: jag har kolla den också men det gäller ju samma sak där när de gäller det svar jag gav till SuperMatz.
     
  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Du kan stänga av kartvisningen. Den behövs ändå inte.

    Du laddar ner databasen när du är på wifi och sen behöver du inte någon dataanslutning.
     
  9. Tronix

    Tronix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men den vill inte ansluta när jag startar det för de tar år och dar innan den startar
     
  10. orrbygrabb

    orrbygrabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har också kikat på radardroid men fick det aldrig att fungera, skulle vilja ha ett som endast larmar för fartkameror kartor behövs ej.

    Det som vore användbart är aktuell hastighet, och sedan larm för kamera både visuellt och med ljud, tex. övre delen visas aktuell hastighet nedra visar fartkamera hastigheten med kanske en vägskylt.

    Jag har ingen hållare till mobilen i bilen, så jag har tänkt köpa SE Live View och montera i bilen så slipper jag ta upp mobilen för att se vem som ringer/skickar sms.

    Så ifall det även går att få upp larm på den vore det kanon, då är det ju bara att slå på gps och ha mobilen i fickan.

    Här finns filer i de flesta format. http://www.asebro.se/GPSFILER.htm
     
    Last edited: 21 nov 2010
  11. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Slänger upp en länk till appen jag gjorde, enklast möjliga app egentligen:
    [​IMG]
    Den känner tyvärr inte av riktning så den larmar för kameror på båda sidor av vägen.

    Den har en varningssignal om man befinner sej närmare än 100 meter, och om man dessutom överskridit hastighetsbegränsningen så har den ett annat larm.

    http://www.droidstop.se/files/SpeedAlert.apk

    Kanske är lite buggig då jag endast testat den i skarpt läge en gång..
     
  12. jonne.eklund

    jonne.eklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad krävs för att du skall utveckla den mer? Det är precis en sådan app jag är ute efter. Hade en liknande till WinMo som klarade kamerornas riktning. Den heter kort och gott "Hastighetskameror".
     
  13. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Jag har använt IGO8:s filer för kameraskåp, då de innehåller riktning. Från RadarDroids FAQ: "You can install speed camera databases that include direction of travel info into Radardroid. With that info included in the database, Radardroid will only warn you if the speedcamera is pointing in your direction. Only databases in IGO8 txt format include this information. There aren't many database providers in Internet that include the direction of travel. "
    Det vore kanske bra att använda det formatet?
     
  14. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ingenting faktiskt, satt precis och pysslade lite med den, ska se bara om jag kan få in kamera-riktning också så blir det nog bra..

    Har uppdaterat gränssnittet och koden lite, men jag släpper den inte riktigt ännu då jag vill testa den ordentligt först..

    [​IMG][​IMG]
     
  15. jonne.eklund

    jonne.eklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ställer gärna upp och betatestar. Har en HTC Desire med CyanogenMod. :D
     
  16. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kanon, jag har precis laddat upp ett första utkast.. Nu är tanken att den ska känna av i vilken riktning kameran står, men jag har bara haft möjlighet att testa mot en kamera som är riktad söderut.. Så vi får se om den lyckas räkna ut rätt för andra väderstreck också..

    (Om någon mot förmodan redan laddat hem appen tidigare krävs en manuell avinstallation innan denna installeras)

    http://www.droidstop.se/files/SpeedAlert.apk

    (Uppdatering av databasen går überlångsamt, men jag jobbar på en optimering)
     
  17. jonne.eklund

    jonne.eklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag laddar ner den nu och testar senare i kväll. Har ett par, tre kameror inte allt för långt hemifrån.
     
  18. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som jag varit inne på tidigare så saknar jag en lösning som kan ligga latent mest hela tiden och enbart slå på GPS:en emellanåt och kolla sannolikheten att jag kommer närma mig en fartkamera inom en snar framtid, och då öka tätheten på uppdateringarna. Jag tror att Google Latitude fungerar ungefär så. Det kanske går att koppla ihop med Latitude t.o.m.?
     
  19. jonne.eklund

    jonne.eklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Av vilken anledning vill du inte ha konstant GPS? Jag har en känsla av att algoritmen för att beräkna sannolikheten att närma sig en fartkamera är onödigt krånglig. Lättare då att vid varje givet ögonblick veta vart telefonen befinner sig.
     
  20. DroidStop

    DroidStop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hade möjlighet att prova appen själv igår och det verkar tyvärr som att det är lite vajsing på sättet den känner av vilken riktning man kör.. måste kolla om det är fel värden i databasen eller om det helt enkelt är fel i min uträkning.