Kan inte spela video i datorn

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av 2444ever, 23 nov 2010.

  1. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Hej.
    Kan inte spela upp video (mp4) i datorn (PC), tagen med x10. Får bara felet "Fel -2010: filmen innehåller felaktiga data ([filnamnet])".
    Har testat o filma i olika format, samma resultat. Om jag överför någon film som fanns med i telefonen vid köpet så går den att spela på datorn.

    Någon som kan spela upp filmer från X10 på sin PC?
    (har android 2.1)
     
  2. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    VLC kan spela typ allt såväl på PC som MAC.
    Kan inte VLC spela upp din video så är det något fel som är trasigt ;)
     
  3. Ziboez

    Ziboez Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ladda hem Media Player Classic, och ladda ner alla plugins till det. Finns i stort sett på goolge om du gogglar :D
     
  4. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Tack för svaren, men tror inte att det är fel på spelaren på datorn, eftersom det funkar med de videos som låg i X10an från start. Verkar som att det blir fel i formatet när videon sparas i mobilen, men isf skulle den ju inte gå att spela där heller kanske...

    Ingen som har liknande problem?
     
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Installera VLC om du inte redan gjort det. Rekommenderas varmt.

    Sen kanske du måste ändra din dators association med .mp4 i din dator. Kan vara så att datorn försöker spela upp det med windows media player men som inte går eftersom wmp inte har någon plug-in för det från början.

    Eller så kan du om du redan har VLC installerad starta VLC och gå till menyn Verktyg\ Inställningar\
    I dialogrutan du får upp så har du en knapp som heter "konfigurera associationer" i menyn "Gränssnittsinställningar"
    Där kan du gå in och bocka för så att VLC associeras med .mp4
     
  6. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Hmm.
    Dom videos som låg i mobilen vid köpet är också mp4 och GÅR att spela på datorn utan problem. Känns inte som att det är något fel i datorn. Eller finns det olika kodningar inom mp4?
    Inte ens Ericssons "Media Go" vill kännas vid mina inspelade videos, säger "Formatet är okänt eller stöds ej"
     
  7. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du verkar inte riktigt svara på folkets frågor, testade du att byta mediaspelare till typ VLC? Windows egna är bortom värdelös, oftast. Dessutom, spelar du upp direkt från minneskortet eller för du över till datorn först?
     
  8. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag upplever det mer som att dom inte läser allt jag skriver :)
    Alltså, jag har dels "förinstallerade" videos (.mp4) på mobilen, och dels egenproducerade (också .mp4).
    Jag för över båda sorterna till min dator, där klagar de spelare jag testat (QuickTime player och Sonnys egna Media Go) enbart på "mina" videos. De som fanns från början på mobilen spelas utan problem på datorn. På mobilen kan alla spelas utan problem.
    Tycker ju att om den ena går att spela borde den andra också funka. Forskat mig fram till att det är någon codec som ev. saknas på datorn, trodde ju att dom som fanns på mobilen var kodade p.s.s. som "mina", men men...
    Antog ju att dom förinstallerade var något exempel på video tagen med X10. Och tycker att Media Go borde fixat att spela upp, eller gett lite mer hjälp iaf.

    ---
    Hittade codecs för XP, den installerade också Media Player Classic. Men MPC lyckades bara spela upp ljudet. Däremot började en annan spelare fungera efter installationen av MPC :ehm:
    Helt plötsligt handlar denna tråden om Windows, men någon mer kan ju ha samma problem.
     
  9. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    ANVÄND VLC DÅ!

    du läser ju inte vad andra säger....Hur kan du tro att Quicktime eller Sonys Media Go ska funka alls???
     
  10. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Oj, vad tänkte jag på? Ber så hemskt mycket om ursäkt, kan inte annat än skylla på att jag är baby droid. Väldigt dumt att jag försökte greppa vad som inte fungerade istället för att direkt göra vad du föreslog.

    Och detta då? Jag skäms ännu mer att jag inte inte har koll på vems råd man skall följa. Jag noterar: gör alltid direkt vad Cim-Inc skriver, han och ingen annan.

    Det här är ju värst av allt, att jag inte har spelat massa videos på min pc genom åren och förstått att Quicktime eller Sonys är kass. Hur kunde jag ens tänka tanken att dom skulle fungera.
    Jag skäms, som en liten bot kan jag gå runt med ett plakat "avinstallera Quicktime och Sonnys Media Go, dom suger". Hoppas det på något sätt kan kompensera.


    jisses
     
  11. jsvenberg

    jsvenberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig, sånna översittarfasoner behövs verkligen inte!
    Men i sak har cim-inc helt rätt. Windows Media Player fungerar verkligen dåligt. Men om det inte fungerar i VLC så är det säkerligen fel på filen.
    Har personligen gått över till VLC helt och hållet när det gäller att spela upp film eftersom det alltid känns lite 50/50 ifall det ska fungera på Windows Media Player (blir ofta, som du beskriver, "felaktig data" eller bara ljud och ingen bild).
     
  12. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    MPC är oslagbart och är bättre än vlc

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  13. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jaha, två förslag igen :)

    @jsvenberg:
    Det var Media Player Classic jag testade, och som slutligen fick igång det. Även om den inte visar bild så installerade den codec:s som fick annan spelare att fungera. WMP fungerade inta alls.
    Ditt förslag var ju lite mer sansat. Jag är funtad sån att jag vill veta vad det är som inte fungerar innan jag testar något annat, och så vill jag inte installera en massa nytt utan att veta så mycket om det. Brukar ju alltid bli lite problem på Windows med gamla program när man installerar nytt.
    Vad är VLC för någon spelare? Vet du något om Splash Lite? (just nu är det den som fungerar).

    @S-Droid:
    MPC spelar bara ljud, men det var installationen av den som fick Splash Lite att fungera som sagt. Så jag kör nog bara vidare med det. Iof hade det ju varit skoj o fått igång bilden i MPC också för att se om den är bra. Splash Lite verkar lite simpel.
     
  14. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    VLC är en open source mediaspelare, som klarar av att spela upp de flesta videoformat. Du behöver inte ladda ner några speiella codecs. Det finns i princip inga videoformat den inte klarar av.

    VLC hittar du här: http://www.videolan.org/vlc/
    Från hemsidan
    Spelar följande format:
    Input formats MPEG (ES,PS,TS,PVA,MP3)
    AVI
    ASF / WMV / WMA
    MP4 / MOV / 3GP
    OGG / OGM / Annodex
    Matroska (MKV)
    Real
    WAV (incuding DTS)
    Raw Audio: DTS, AAC, AC3/A52
    Raw DV
    FLAC
    FLV (Flash)
    MXF
    Nut
    Standard MIDI / SMF
    Creative™ Voice

    Samt kan spela följande media:
    UDP/RTP Unicast
    UDP/RTP Multicast
    HTTP / FTP
    MMS
    TCP/RTP Unicast
    DCCP/RTP Unicast
    File
    DVD Video 1
    Video CD / VCD
    SVCD 2
    Audio CD (no DTS-CD)
    DVB (Satellite,
    Digital TV, Cable TV)
    MPEG encoder 4
    Video acquisition Direct Show
     
  15. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    :) VLC Rulez! :)

    Ähh, skämt åsido. Men av allt du skriver så verkar det faktiskt som att filerna blir skadade när du filmar.
    Anledningen till att jag rekommenderar VLC är precis av skälet som sagts ovan, VLC har till och med förmågan att spela upp material som är lite skadat.

    Om du har möjlighet kan du ju testa att byta micro SD-kort och filma för att se om det blir samma sak. Kanske är något fel på ditt minneskort som gör att det blir skrivfel i minnet när du filmar, vem vet?

    Om det inte funkar kanske du får köra SEUS och flasha om telefonen, för jag håller med dig på punkten att SE Media go borde klara av att spela upp filmerna.
    Har dock inte testat själv att spela upp filmerna jag filmar i min X10 med media go. Jag använder VLC och där funkar det perfekt vilken upplösning jag än har filmat i.

    När du har vant dig vid VLC så kommer du att glömma att det finns andra mediaspelare för film, jag lovar. :P
     
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Du kan testa mpc-hc, den klarar det mesta direkt och är bättre än vlc

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  17. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag tackar för all info.

    Känns som en fördel att den inte mixtrar med installerade codecs, windows är ju inte jättestabilt...

    Precis, och det är ju en anledning varför jag rotat med det här. Sen kan ju Media Go vara beroende av vilka codecs som är installerade på datorn...

    @S-Droid:
    Får väl kolla upp mpc-hc också


    Någon som kan ta en liten filmsnutt på någon sekund med en X10a (kort för att klara maxgränsen för bilaga) och skicka - eller via vanligt mail, skicka PM isf om adress.
    Hade uppskattat det, skulle gärna vilja se om den ger samma problem på min dator så jag kan utesluta att det är något problem med min mobil. Känner ingen som har X10, alla har iPhone :(

    Kan alltså se videos på datorn nu, det är fixat.