Gps-problem. Hittar inga satteliter [Solved]

Diskussion i 'Blade' startad av AndroHQUist, 23 nov 2010.

  1. AndroHQUist

    AndroHQUist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej ! (first post btw) :)

    Jag upplever att GPSen slutar fungera titt som tätt. Trodde ett tag att GPSen hårdvarumässigt slutat fungera men efter en wipe funkade den bra igen. Efter några dagar var det dags igen och så håller det på. Brukar inte wipa annat än efter installationer och kör Kallt_Kaffes French Fries 5 för närvarande.

    Symtomen just nu är att när jag startar Maps, Waze eller Gps Test så animeras GPS ikonen i statusfältet men den låser aldrig. Det spelar ingen roll om man är innomhus eller utomhus och inte häller hjälper det med en 20 minuters bilfärd med GPS påslaget.

    GPS Test visar att telefonen inte har kontakt men en endaste sattelit och omstart gör ingen skillnad. Har togglat GPS i settings samt clearat Location Settings.

    Nästa gång det kommer en ny Frensh Fries eller Froyo till Bladen kommer GPSen att börja fungera men troligen bara för ett tag.

    Vem kan tipsa om vilken systemapps inställningar som korruptats eller är det nått annat ? Har inte sett nån som har dessa problem på forumena..

    Mvh Andro
     
    Last edited: 23 nov 2010
  2. Evinrude

    Evinrude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever ibland samma sak, att GPSen helt enkelt inte låser sig, eller tar lång tid på sig. Det är dock inte regelbundet återkommande, och när det sker så är det bara att starta upp gpstest och vänta tills den hittat satteliter..
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Den är lite seg på att låsa mot satelliter, men det har aldrig tagit mer än en minut. Att ditt exemplar inte låser ens efter 20 minuters bilfärd antyder snarare att något är trasigt.
     
  4. AndroHQUist

    AndroHQUist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för kommentarerna!

    Jag trodde också att nått var trasigt men det fungerar ju efter en wipe eller om jag installerar en ny version av French fries över den gamla så jag kan inte acceptera den teorin. ..
     
  5. AndroHQUist

    AndroHQUist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Löste problemet med att från Clockwork recovery wipea cache-partitionen.

    Hittar inga kernelklagomål i dmesg så jag antar att det inte är nått fel på "disken" utan bara att det cachas nått som telefonen inte gillar..

    Skummt !!