Mini Pros GPS fungerar inte efter 2.1-uppdatering?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av djjokke, 5 nov 2010.

  1. KBA

    KBA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade deras helpdeskchatt och fick där det klassiska tipset "Installera om".
    Gissa om jag blev förvånad när det faktiskt funka.

    Ominstallation av 2.1 löste det för mig i varje fall.
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tråkigt att man ska behöva installera om 2.1 för att allt ska fungera, men jag antar att det inte finns så många andra alternativ. Tack för infon KBA.
     
  3. erber

    erber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även min x10 har fått detta problem efter uppgraderingen. Känsligheten är lika med noll.
    Ligger telefonen stilla i flera min hittar den några satelliter.
    Men är jag i rörelse. Typ går mitt i Stockholm så hittas inga satelliter.
    Innan uppgraderingen var det inga problem alls. Jag kan heller inte se barnen
    på Latitud och de inte mig heller
     
  4. oskargronqvist

    oskargronqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du testat tipset från Flippan om att radera hjälpdatan?
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=326956&postcount=20

    För latitude kan du använda nätverkspositionering. Det borde funka bra även om GPS:en krånglar.
    Inställningar -> Plats och säkerhet -> Använd trådlösa nätverk.

    //Oskar
     
  5. erber

    erber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaja men. Har redan testat det. Funkar ej. Gps är helt satt ur spel när man är i rörelse. Sitter jag vid tv på kvällen så hittar den några satelliter efter en stund. Innan uppgraderingen funkade det perfekt. Rör jag telefonen tappar den direkt kontakt.
    Just nu gillar jag inte x10.
     
  6. erber

    erber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fick följande svar av Ericsson supporten.



    Hej Erber!

    Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.




    Vid mottagningsproblem kommer du få anmärkningvärt sämre resultat om enheten sätts i rörelse. Vid normala förhållanden och då en GPS-mottagare har hunnit beräkna sin position är det normalt sett inget problem att därefter låta den förflyttas.


    Med bakgrund av att problemet uppstått i samband med att du uppdaterade råder vi dig att först på nytt rensa hjälpdata för GPS:en. Genomför därefter en reparation via PC Companion. Detta menyval återfinns då telefonen inte är ansluten genom att klicka på Support zone och därefter Programuppdatering. Testa därefter GPS:ens funktion innan du gör några förändringar i mjukvara.


    Observera att det efter att ha rensat hjälpdata kommer ta något längre tid än vanligt att få mottagning första gången. För att snabbast få mottagning bör du ha fri sikt mot himlen. I stads- eller skogsmiljö kommer det att ta något längre tid att få mottagning. Horisonten skall helst inte skymmas i någon riktning för bästa möjliga mottagningsförhållande. På norra halvklotet är det viktigast att mottagning söderifrån inte avskärmas.


    Om problemet efter återställning/ominstallation kvarstår råder vi dig att trots omständigheterna då problemet uppstod att skicka den till ett serviceombud för undersökning.


    Ofta är det enklast att låta återförsäljaren hantera service åt dig, men det går också att vända sig direkt till verkstad. Du kan även kontakta Sony Ericsson Contact Center på telefonnummer 013-24 45 00 för information om ett servicecenter nära dig.
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Reparation via PC Companion innebär att allt i telefonen raderas?

    Jag använde GPSen igår och körde cirka 6 mil utan problem, tappade inte signalen en enda gång och när jag under en kort stund hade Maps avstängt för att byta låt i Spotify så hittade den min position blixtsnabbt igen. Den låg dock inomhus på laddning ett tag innan jag skulle köra, då jag visste att det kunde ta lång tid för den att hitta min position.
     
  8. oskargronqvist

    oskargronqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du varit uppkopplad på WLAN när du suttit framför TV:n och sökt efter satelliter?

    Testa i så fall att stänga av WLAN-funktionen helt och starta sedan om telefonen.
    Starta nu GPS:en igen och se om du hör fler satelliter.
    Se även till så att du har datatrafik aktiverat och att du är uppkopplad mot 3G/GSM-nätet.

    Det skulle kunna vara så att telefonen inte får någon hjälpdata från servern via WLAN:et.