Varför en Galaxy Tab?

Diskussion i 'Samsung' startad av Pliind, 24 nov 2010.

  1. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Hej folket!

    Undrar nu vad ni använder era tabs till? 7 lök känns som väldigt mycket pengar.

    Är sugen som fan men ser ingen användning för den i vardagen förutom allmän prylbögeri dom första veckorna.

    Övertyga mig nu ;)
     
  2. Borklund

    Borklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänker utveckla spel till den, det var en av huvudanledningarna till varför jag skaffade en :P Visst, 7 lakan är en hel del pengar, men jag tänker använda den var dag på precis samma sätt som min tidigare mobil. Utöver vad en Android-mobil gör är den här tio gånger bekvämare att läsa tidningar och böcker på, surfa med och titta på film med.

    Det är vad som övertygade mig och jag ångrar mig inte (köpte igår).

    Hej förresten, mitt första inlägg här.
     
    Last edited: 24 nov 2010
  3. Irons

    Irons Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har den som ett arbetsverktyg, den är nu mera båda min mobil och min laptop.
    Med full kalender, mail och office funktionalitet, samt ett format som enligt mig är perfekt för att ha med sig över alt (som en notatblokk) så är den toppen.

    Jag skriver alla mina mötereferat på den, synkar mot mina netshares (manuelt nu, men hoppas fixa nåt automatiserat senare), har bra koll på mina kontakter som når mig på sms, telefon, chat och mail direkt oansätt vart jag är etc.

    Om jag bara sku ha en mobil så hadde jag nog gått får nåt mindre, fast ja, det är min anledning..
     
  4. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Intressant, inga som har en android lur brevid denna? har ju en DHD som jag kommer rätt långt med. Men vore skönt att ha något som ersätter min minidator

    Hur gör man när man ringer med den förresten? är det headset för hela slanten? hur är batteritiden? känns som att vettig batteritid vore en dealbreaker.
     
  5. Borklund

    Borklund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft en X10 Mini Pro men som jag skrev tidigare kommer jag väl sluta använda den. Som Irons skriver så duger den utmärkt som en sorts minidator / digitalt kollegieblock.

    Default när man ringer med den är högtalare (ser väldigt skumt ut att hålla den som en vanlig telefon) annars bluetooth headset. Jag köpte min Tab tillsammans med ett billigt Samsung-headset men har inte provat det än. Jag är inget fan av att gå runt och prata ut i tomma luften men blir väl illa tvungen att gå med i den här elakartade trenden med bluetooth-headset nu.

    Batteritiden är grymt vettig, har haft den igång sedan jag laddade klart den igår kväll kl 22-23~. Har spelat spel, snackat i en kvart kanske, använt massa program, lyssnat på spotify och uppskattar kvarstående batteritid till 80%
     
  6. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Hmm mjo, det låter helt klart vettigt, mitt syfte skulle vara att ha den som leksak/pryl/skolredskap men å andra sidan så skriver jag mycket snabbare på ett riktigt tangentbord. får fortsätta fundera, var iaf tokimpad när en teliaförsäljare kom och visa mig den ^^
     
  7. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag använder min för surfande framför tvn, spotify och film på resor och laddar hem från nyhetsgrupper via min nas.

    Jag använder knappt mina datorer hemma eller min galaxy s sen jag började med plattor.

    Edit: Du kan ju köpa till BT-tangentbord
     
  8. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    jag använder faktiskt min hero som telefon fortfarande, mycket pga att jag jobbar i vården och inte har möjligheten att dra runt på tabben i jobb byxorna. Så för mig är tabben en underbar perfekt dator att ha med mig överallt :)

    Edit: var det för övrigt inte sagt att iPaden skulle vara mycket billigare? Vad jag sett skiljer det ju knappt någonting..

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk
     
  9. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Det enda iPad vinner på mot Taben är att det är större skärm.. inget annat.
     
  10. agne

    agne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft min tab i snart tre veckor och använder den som telefon och arbetsredskap. Sen är det klart att man spelar på den också för skärmen är stor ocj telefonen rapp. Det enda jag stör mig på är att blåtand kan strula ibland. Ett exempel är när jag lämnar hemmet och har varit ansluten till trådlöst nätverk, då tappar den kontakten med headsetet samtidigt som den trådlösa anslutningen bryts. Batteritiden är riktigt bra måste jag säga, det behövs ej en billaddare om man nu inte har telefonen som gps.

    Jag funderar även på en blade som man kan ha med sig på sommaren och när man är ute och tabben inte är lämplig att ha med.

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  11. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Kan inte hålla med mer.

    Sen vet jag inte om det för mig är prylbögeri heller, det är en kraftfull allt-i-allo dator, den är inte för stor, inte för liten och har alla funktioner som du behöver, och den fungerar utan att du behöver använda alla funktioner (tänker mest på många high-end mobiltelefoner som vägrar låta dig använda telefonen utan simkort)
     
  12. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag är grymt nöjd! Har haft min Tab nu i ett par veckor och är imponerad av dess prestanda. Jag har inga problem med att surfa som många andra har. Hur som helst...

    Jag har den i jobbet:
    -som arbets och kontorstelefon.
    -GPS i bilen
    -Ritningsvisare hos kund.
    -Filmvisning hos kund.
    -Kolla kalkyler och dylikt som jag fått på mail.
    -Kan koppla upp mig mot den stationära via PocketCloud
    -Tar kort och kan faktiskt på skärmen bedöma vilka som är bra nog för att skicka vidare till kontoret, vilket var svårt på min hero.
    -Har via Truecaller lyckats uppdatera många av mina kontaker med kompletterande uppgifter
    -Kan kolla Google Earth för att se omgivningar och hitta rätt. (fråga inte, det bara funkar bättre än Hitta el. Eniro)

    Jag har den på resa:
    -Som filmvisare
    -Som spelmaskin
    -Som nyhetsläsare (magasin, dagstidningar, webb)
    -Som ljudboksuppspelare (Både mp3 samt via bibliotekets E-lib!)
    -Mailläsning där även HTML mail kan ses
    -SPOTIFY!!!!

    Jag har den hemma:
    -Som fasttelefon med BT headset
    -Som Internet router via tethering
    -Som mediabibliotek via DLNA (hoppas det kommer möjlighet att koppla ext.HD)
    -Surfning i sängen och soffan
    -Spelmaskin för barnen

    I princip så är den komplett, saknar egentligen inget förutom småsaker såsom kalkylator(hittat på market). Sen så saknar jag tillbehören eftersom jag ännu inte har lyckats hitta laddare som kan ladda den i bilen trots att jag köpt car plug/usb som klarar 2A. Sen så är man ju livrädd att tappa bort laddsladden eftersom det inte går att köpa en ny än. Jag reser en del så laddsladden ligger i fickan mest hela tiden.

    För mig så hade en IPAD inte funkat då jag hade varit tvungen att släpa på mer och större grejor. Jag gillar IPAD men skulle aldrig köpa den för den uppfyller inte mina behov som en portabel helhetslösning. Jag har faktiskt ett par normala jeans där min tab faktiskt får plats i framfickan utan större problem (undanber mig roliga kommentarer ;-) )

    För mig är denna lilla pryl värd pengarna många gånger om och ingen annan device kommer ens i närheten av SGT ännu!
     
  13. toxicstone

    toxicstone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ursäkta mig, nu här :)
    Jag har suttit och kollat på nätet och har extrem ångest nu.
    Var sugen på HD7an eftersom jag har HD2an men valde bort den pga windows 7 trots xbox live finns där.
    Såg sen Desire HD men vill gärna ha en större skärm
    IPAD är för stort för att ha med sig
    Galaxy Tab gillar jag, dock slinker den efter visa saker i prestanda
    och kameran är inte den bästa
    Det jag främst undrar är hur är kameran? den är på 3något mpixlar men vad jag har lärt mig så är det inte mpixlarna som avgör kvaliten om den nu inte är avsevärt liten, 3 räcker väll för att fylla en 43-60" tv fullt ut utan att bilden blir dålig? åtminstonde 20"
    Hur är videofilmning? har den HD eller inte, hoppas på då det är viktigt för mig, filmar min dotter och vill i framtiden kunna se henne skapligt bra på TV,n hehe

    Hur är högtalaren på den? mindre viktigt men endå.

    Kommer den ha stöd för honeycomb?

    tacksam för snabbt svar
     
  14. nami

    nami Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kul att ni hittar användning för TrueCaller även i era tablets :D
     
  15. hpehpe

    hpehpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nja

    Det går många rykten om framtida uppgraderingar av OS:et.

    2.3 är på väg. 3.0 kanske, kanske inte. I så fall en deal-breaker för mig. För mig vore en Tab ett klart alternativ till en iPad, främst då man kan köra saker som Apple inte tillåter. Men, om man inte kan vara säker på framtida OS är det riktigt illa. Jag vill veta när jag köper en Tab att jag kommer att kunna uppgradera till 3.0 och vad Google nu släpper, i alla fall under de närmsta tre åren. Det klart man får köpa att nya funktioner som inte stöds i hårdvaran får vara men resten?

    /hpe
     
  16. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej igen!

    Det där med kameran tycker jag att den tar riktigt bra kort. Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra med då min vanliga digitala kamera så tar den inte lika bra foton. Jag är nöjd med det som den tar, därmed är den diskussionen avslutad för min del.

    Video så tar den inte vad jag kan förstå HD och nån uppdatering är vad jag läst mig till inte planerad, men man vet ju aldrig. Har heller inte testat det än så kvalitetsmässigt kan jag inte uttala mig.

    När det gäller framtida uppdateringar så vet vi att den kan uppdateras till Gingerbread men inte om den kan uppdateras till Honeycomb. En del har sagt att den inte har hårdvaran som krävs för en framtida honeycomb uppdatering, men isåfall har nog ingen telefon detta som finns på marknaden. Vad jag har läst mig till så har tabben det bästa hårdvarumässigt som går att frambringa just nu, möjligtvis kanske en Tegra2 vara bättre men jag har ännu inte sett den IRL.
    Så innan Google släpper officiella hårdvarukrav för Honeycomb så kan vi nog aldrig helt veta hur det kan gå med detta.
     
  17. hpehpe

    hpehpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det klart att man inte kommer kunna få funktionalitet som kräver ny hårdvara. Det kan ingen tillverkare. Det jag är ute efter är att man ska kunna uppgradera och få en del av den nya funktionaliteten, den som inte kräver ny hårdvara. Om man bara kunde veta att så är fallet skulle jag definitivt köpa denna i stället för en iPad.

    Jag vill kunna köra ASE och annat som Apple aldrig tillåter en användare att köra. Därför skulle jag vilja ha en Androidbaserad enhet. Det som håller mig tillbaka och gör att jag fortfarande överväger att köpa en Apple enhet är situationen som den ser ut idag för Android telefonerna. Hur länge har inte HTC kunderna fått vänta på att kunna installera nya OS från Google? Om det visar sig vara situationen även för tablet segmentet där Galaxy Tab befinner sig är det ett riktigt stort problem. Säg att det går utmärkt att köra 2.3 på Tab men att det tar flera månader innan man kan installera det och att det inte alls går att installera 3.0. Då sitter man där och blir tvungen att köra gammal mjukvara. Aaarrggg. Man får välja mellan ett låst system med en #%¤#" storebrorsfasoner eller et system som åldras alldeles för snabbt.

    Den leverantör som släpper en "Tab" som man vet kan uppgraderas med ny mjukvara inom en månad efter att den släpps, den skulle jag kunna pröjsa 10.000 för. Klart värt mellanskillnaden men att betala 7.000+ för en inlåst iPad eller en på annat sätt låst Tab, det blir till att välja mellan pest och kolera...
     
  18. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Inget jag kan bekräfta eller på något annat sätt bevisa men jag tror inte ens Samsung vet vilka slutgiltiga krav Google kommer att ställa på hårdvaran för Honeycomb. Dom har uttryckligen sagt att dom hoppas att den skall kunna uppgraderas men kan inte idag svara på om det kommer att gå.

    Uppgraderingar kommer alltid att ta tid men man kan ju hoppas på att denna uppgradering kommer att gå fort vilket jag tror baserat på ett par iakttagelser.

    1. Samsung hade som mål att släppa denna tab innan julhandeln för att komma före Apple på många marknader och fick därför nöja sig med Froyo, eftersom inget datum på Gingerbread ännu är klart.

    2. Samsung har ingen annan tab i pipeline offentligt vilket gör att jag tror att dom kommer att fixa Gingerbread så fort som möjligt för att kunna skeppa tabben med Gingerbread från fabrik under början av 2011.

    3. Det är den enda tabben som hittills kan ge IPAD en match på många områden och dom vill att den skall vara så bra som möjligt, kritiken som har framförts kan dom förhoppningsvis fixa genom en snabb uppgradering.

    Allt detta är givetvis gissningar men jag tror att denna tab egentligen är framtagen för Gingerbread men att dom inte ville vänta med släppet pga julhandeln.
     
  19. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Last edited: 25 nov 2010
  20. zeg

    zeg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    ROM:
    CyanogenMod 13.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 3:
    LG G4
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Platta 2:
    Onda V919 Air
    https://swedroid.se/test-av-samsung-galaxy-tab/

    Finns bilder å filmer som är tagna med taben där.

    Själv är jag grymt nöjd med min sgt. Har den med mig hela tiden och har inte nån mobil på sidan om. Kör med SE MW600 (tror den heter så?) bt headset. Funkar kanon. Har aldrig nå problem med frånkoppling eller dylikt. Kommer jag utanför räckvid snappar den upp igen kvickt när jag kommer i närheten igen. Samma med wifi.
    Använder den till nästan allt nu, sitter sällan vid datorn utan det är mest administrering som görs på pc:n kan man säga. Funkar mer som server nästan nu :).
    Riktigt bra batteritid med tanke på att jag har så mycket igång på den. Bt hela tiden och så massa synkronisering med email, bank, å kraffs. MSN igång hela tiden. Använder den flitigt för att fördriva tiden. Batteriet räcker en dag rätt precis nu men blir väll lite bättre med tiden. Funkar kanon som GPS också, använder telias navigering. Funkar rätt bra.
    Sen så tog jag min på abonemang så den kostar under 6kkr i slutändan för mig för abonemanget har jag ju ändå.
    Den finns även att köpa löst för under 6kkr på nått ställe nu tror jag, finns inte med på nån prisjakt site.
    http://www.phonecenter.se/index.php?route=product/category&path=59
    Är det nån som köpt från dom? Har sett nått enstaka omdömme som har vart positive.

    Helt klart bättre manick som man har användning för jämfört med iPaden som är nästintill helt onödig tycker jag då den är för stor och klumpig. Tycker skärmen på iPaden känns lite halvdålig också.
    Sen så är nog möjligheterna med sgt mycket större.

    Det enda som var lite sådär var webläsaren. Slö och ryckig men kör Opera nästan hela tiden nu och det är så sjukt snabbt å flyter på så fint. Enda är att Flash inte funkar i betan än.
     
    Last edited: 25 nov 2010