Root HTC Hero?

Diskussion i 'Hero' startad av stroem, 15 nov 2009.

  1. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag rootade just min hero med instantroot och det var ju inte allt för svårt. Men hur gör jag för att installera nandroid nu? För vad jag förstått bör jag fixa detta ifall jag vill leka med andra ROMs och annat kul.
     
  2. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du följt den "vanliga" guiden och lagt in cyanogen recovery så startar du bara telefonen med homeknappen intryckt (håll inne ett ta). Då bootar den till en recovery screen, där du bl a kan köra nandroid backup. För att lägga in någon rolig rom så får du ladda ner den och föra över den till sd-kortet. Därefter kan du installera den från recovery-vyn.

    Du kan på samma sätt installera uppdaterad radio, jag kör själv med de senaste sakerna som ligger borta på modaco.
     
  3. erik536

    erik536 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man "Unroota" telefonen?
     
  4. Zhyr

    Zhyr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s
    Om man installerat en costum ROM, Kan man bara uppgradera telefonen när HTC släpper uppdatering med 2.0? Eller måste man göra något speciellt för att den inte ska brickas?
     
  5. Mackan

    Mackan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag laddade hem instantroot, klickade på den (är det mer än så som krävs för att den ska bli installerad?) sedan drog jag hem marketenabler och gjorde som ni beskrivit i texten.

    Varför får jag inte fram några betalapps?

    Tack på förhand.

    Edit: Nu fungerar det. Gjorde inget förutom att vänta en stund... :)
     
    Last edited: 16 nov 2009
  6. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur fungerar det med garantin om man rootar?
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Garantin upphör. Dock har jag inte hört något om eventuella problem vid ett reklamationsärende.
     
  8. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har inte lagt in cyanogen recovery utan bara använt Instantroot. När jag startade med hemknappen hände inget förutom att det kom upp en läskig bild med ett utropstecken. När jag ändå har root, går det att ordna cyanogen recovery på något annat sätt eller är det bara att följa den guiden nu ändå? Borde det inte bara gå att installera nu?
     
  9. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tar mig friheten att en gång för alla sammanställa alla guider som florerar som länkar i forumet.

    ********************************************************************
    Flashning av orörd HERO från clean HTC rom 2.73.405.5 dvs senaste officiella versionen från HTC

    ********************************************************************
    1. Ladda ner en ROM (Länk till Modaco)
    Välj den översta under Downloads dvs den som heter ....core-signed.zip och ja den är på över 90 Mb

    2. Ladda ner:
    - Flashrec
    - Amon RA Recovery Image

    Jag rekommenderar att ni laddar ner Astro file manager från Market för att installera APK filerna direkt i telefonen.


    3.Koppla in telefonen med USB kabeln och för över flashrec och Recovery-RA-HERO-v1.2.*.img till rooten på SD kortet

    4.Koppla ur USB kabeln

    5. Installera flashrec via ASTRO

    6. Kör Flashrec
    Välj backup recovery image (Knappen längst ner i programmet), Vänta tills detta är klart.
    (Är man neurotisk så kopplar man in USB kabeln och säkerhetskopierar backupfilen Recovery-backup.img innan man fortsätter:-))

    Skriv sedan in följande i textfältet:
    sdcard/Recovery-RA-HERO-v1.2.*.img (Där * är beroende på vilken version du laddat ner)
    Tryck sedan på knappen under textfältet (flash recovery image)
    Vänta nu tills det kommer upp ett meddelande om att flashningen är klar..

    Nu kan du välja att starta om i recovery mode (Funkade inte för mig från programmet utan jag fick gå ur programmet och sedan stänga av telefonen för att därefter boota upp genom att hålla ner power on och Home samtidigt)
    Har allt gått rätt till så skall du nu komma in i en bootmeny.
    (Svart bakgrund med grön text)

    7. Nandroid backup.

    I bootmenyn välj alternativet Nandroid backup.
    Vänta tills du får meddelande om att backupen är klar.
    Välj sedan första alternativet Reebot och låt telefonen boota upp som vanligt.
    Koppla in USB kabeln och montera SDkortet.
    Kopiera Nandroidmappen till ett "säkert" ställe.

    Passa även på att kopiera Recovery-backup.img om du inte gjorde det tidigare.

    ***** Här kan man sluta om man vill köra med standardrommen men ändå ha möjlighet att köra Nandroidbackup mm ****


    8. Flasha in en custom ROM:

    Medans du ändå har telefonen uppkopplad med USB kabeln så kan du passa på att föra över Rom filen du laddade ner under pkt 1 till rooten på SD kortet
    Se till att döpa om den till update.zip.

    Koppla ur telefonen dvs USB kabeln.
    Stäng av telefonen.
    Starta telefonen i recovery läget genom att hålla ner Power on och Home knapparna.
    Du ska nu ha den välkända bootmenyn på skärmen.

    8.1 Välj wipe/Factory reset ,detta kommer inte att rensa sd kortet!!
    8.2 Välj Apply: update.zip (du får godkänna ditt val flera gånger för säkerhets skull beroende på version av bootloader så är det "Svarsknappen" som är=Green button eller Home i 1.3.2)

    Låt nu telefonen vara tills den säger att du skall starta om den.
    Första gången den bootar om så tar det en bra stund innan den lämnar "HERO" loggan.

    KLART!!

    Vill man sedan uppdatera radiofunktionerna så laddar man ner lämplig radio ROM.
    Döper sedan om den till update.zip och lägger den i rooten på sd kortet och följer steg 8 igen.

    Här tar det lite tid när telefonen bootar om och visar en bild på en kartong som telefonen trillat ur..trodde allt gått åt hvete första ggn :-), men som sagt is i magen är det som gäller.

    Källor:
    Micksta's guide på xda
    Modaco rom's and radio
    Amon RA recovery img


    Mordillo
     
    Last edited: 18 nov 2009
  10. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för en Underbar guide . Kan du inte lägga upp den på Wiki?

    Då är den lätt att hitta framöver...
     
  11. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Du är en hjälte! Jag älskar dig!
     
  12. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för en underbart utförlig och lättförstålig guide Mordillo, har en liten fundering/fråga hur fungerar det att byta sd kort?
    Jag har inte ännu införskaffat mig ett större kort än de man får med, blir nog att skaffa sig 8gig´s kortet.
    Men låt oss säga att jag rootar och lägger in modaco´s rom osv. när jag då kommer med mitt nya kort vad händer då?
     
  13. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    @ontrose
    Jag drog helt enkelt över filerna från det gamla kortet till det nya, funkade för mig.

    Filerna/mapparna på SD kortet har ingen inverkan på telefonen i sig utan används för programdata och användarens filer. Telefonen funkar ju fast man monterat sdkortet via usb till datorn.

    Själva operativet ligger lagrat på ROM minnet det är därför det måste flashas.(se det som att flasha BIOS på datorn)
     
  14. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ok! Har nu kört ner tom steg 7 :) ska vänta med rooting tror jag men köra en uppdatering av radion.
    Återigen stort tack för att du tog dig tid att "utbilda" oss nytillkomna
     
  15. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Sen har ju recovery image uppdaterats igår och ser inte riktigt ur som 1.2.* och heter i dagsläget 1.3.2 men men inget som man inte förstog igenom din sammanställning.

    Så nu har man uppdaterat till senaste radion, fick några felmedelanden som jag så klart inte skrev ner. Det stod i alla fall att uppdateringen avbröts så ja trodde aja, får väll testa igen men verkar som att den nya radion ligger på telefonen i alla fall.
     
    Last edited: 17 nov 2009
  16. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ahh såg det nu ..snabbläste och tog för givet att den hette 1.2.3 nu men men..

    Fick du in den nya recoveryn? Funkade inte för mig igår utan jag körde in den äldre versionen 1.2.2
    Nice :-)
     
  17. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kom på en sak som borde klargöras.

    Om man nöjer sig med att bara köra in Recovery....img så är INTE telefonen rootad.
    Har för mig att flashrec använder ngt "hål" i kerneln för att kunna flasha in bootloadern.
    Men man behöver tydligen inte root rättigheter för att uppdatera radion vad jag förstått.

    Däremot är tex Modaco rommen prerooted dvs användaren har root rättigheter om han vill.
    PS.
    Nu får nog ngn androidräv komma in och förtydliga innan hörsägen blir till sanning :-)
     
  18. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Btw, har någon koll på hur det är när man har rootat och lagt in en custom rom kan man då köra in en officiell htc update tex när den officiella 2.0 kommer nog för att den kommer att vara "gammal" då men bara så man vet, om någon vet dvs...
     
  19. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bästa guiden hittils...

    Tack för en jättebra guide.

    Jag har två små frågor bara:
    Jag har nu kommit till steg 7 och vill såklart flasha en ny rom.
    -Men finns det något sätt att spara inställningar samt installerade program, eller kommer telefonen bli helt ren efter?

    -Kommer MoDaCo 2.9 automatiskt pationera upp sdkortet??
    och isåfall raderas du allt innehåll?
     
  20. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har aldrig provat men jag har nog tänkt mig följande scenario om man nu skulle vilja "återställa" telefonen:

    1. Boota upp till recovery mode poweron + home
    2. Kör wipe
    3. Kör Nandroid restore (självklart måste mappen med org filerna ligga på sdkortet)
    4. Starta telefonen som vanligt och kör flasrec men välj recovery-backup.img dvs den som man sparar första ggn.
    5 boota om och telefonen borde vara återställd.