Tab till jobbet (ej telefon behov)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av cowsick, 30 nov 2010.

  1. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag tänkte köpa in ett 20tal tabletar till IT-tekniker i min organisation. alla har redan mobiler och datorer egentligen, så telefonfunktion är inget behov. Vi har trådlösa nät överallt så det räcker.

    tanken är att man som tekniker kan använda den med google docs för antecknignar mm, mailen för ärenden, och diverse bra och ha appar för jobbet

    har testat med en samsung galaxy ett tag nu och det verkar ha varit ett bra hjälpmedel. Den tar ju lite plats att ha med och är lätt att glömma, men den har varit ett bra stöd. Samsungen kostar dock lite mycket, hade den varit utan telefonfunktion och kostat ett par tusen mindre hade jag valt den direkt.

    någon som har några tips?
     
  2. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Archos 70 eller 101 kanske? Borde passa bra till det användningsområdet. Schysst skärm, bra pris och ganska bra support från Archos.
     
    Last edited: 30 nov 2010
  3. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Och en enorm community jämfört med andra märken. Med andra ord så kan jag rekommendera Archos. Kanske en 101 för er så ni slipper glömma den ;)
     
  4. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag hade en väldig bra upplevelsen av galaxy taben, och är lite orolig att den baserades på den väl tilltagna processorn och ram minnet.... så jag är lite rädd för att en halvering av ram minnet till 256 kan försämra smidigheten väldigt... archos... upplösning ok, froyo 2.2 ok, processor ok.... har den frontkamera? (skype har inte stöd för bildsamtal ändå iof.....), sedan kommer ju storleken... haha, fan har ju tjatat på folk att ipaden är värdelös för den är för stor, så då kan jag ju inte köpa 10tummaren, så det får bli 7tummaren isåfall... hmm, jo jag gillade den... jag beställer en först och testar. tackar tackar.
     
  5. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
  6. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag insåg precis ett nytt behov.... hade varit väldigt bra om man vetat att enheten klarat 2.3 uppdatering. Anledningen för detta är cisco vpn... jag vill antingen få IPSEC group ID att fungera, alternativt att ciscos SSL vpn ska fungera. och vad jag föstått (?) så kommer en sådan uppdatering till 2.3... är det någon/några enheter som har större chans att få 2.3?
     
  7. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det vore spännande att få höra lite mer om hur ni skall använda era tablets :-)

    Vilka appar är av intresse, hur kan en tablet förändra och förbättra arbetet, etc...
     
  8. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    det som vi har använt test taben till. samsung galaxy tab,
    * kontohantering via webgränssnitt (iManager)
    * distribution av applikationer till klient (TS klient mot adminstrationskonsoll som har ConsoleOne och lämpliga verktyg)
    * hjälp vid felsökning skrivare via webgränssnitt (iManager)
    * felsölning trödlösa nät, scannar AP och nät i närheten
    * anteckningsblock
    * teknikern har med sig sina ärenden
    * åtkomst till mail och kontakter och kalender
    * skapa nya ärenden via webformulär
    * dokument och dokumnetation med ritningar och korskopplingsställ
    * ping

    mycket kan man ju såklart göra i sin telefon, de flesta har iphone 4, men taben har ett bättre och mer lämpligt format.

    här är apparna vi använt förresten http://www.appbrain.com/user/narstod.skanegatan/apps-on-the-gt-p1000
     
    Last edited: 2 dec 2010
  9. inact_0050

    inact_0050 Guest

    Om man som IT-tekniker ska använda den så skulle jag fundera på en tablet med Windows 7.