Hur lösa är era "gångjärn" Mitt är riktigt löst

Diskussion i 'Desire Z' startad av sluden, 19 nov 2010.

  1. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    tendency, min är likadan, och jag är säker på att min är riktig. Det är by design alltså.

    Jag har dock inga som helst problem med oönskad ihopfällning, min DZ är helt klart den bästa telefon jag haft. Tangentbordet är bra att skriva på, och skulle man någon gång råka ut för att den fäller ihop sig för man håller den uppochner eller liknande kan man ju alltid använda bildskärmstangentbordet, har bytt från en vanlig Desire så det känns inte alls konstigt att använda det om det kniper.
     
    Last edited: 29 nov 2010
  2. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håller med. Tycker det klagas lite för mycket för att tangentbordet fälls ihop om man håller den uppochner osv. hur ofta händer det liksom? Och de enstaka gånger det händer så kan man ju faktiskt använda skärmtangentbordet.

    Dessutom så överlappar mina händer "skärmdelen" när jag skrev så det fälls aldrig ihop. Och jag har rätt små händer så jag förstår inte hur folk kan ha problem med att det fälls ihop när man skriver eller så håller jag på ett konstigt sätt.
     
  3. victorino

    victorino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    iPhone X 256Gb
    Telefon 3:
    iPhone 7 128Gb
    det ända jag har att klaga på är att klaga på är att den flexar lite när den är utfälld och man trycker på skärmen
     
  4. tendency

    tendency Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade jag velat använda touchtangentbord (tycker att det är totalt värdelöst) hade jag inte köpt mig en DZ, utan en DHD eller vanliga D. Egentligen skulle jag vilja ha en vanlig knappsats (0-9, *, #), men utbudet med touchscreens + slide-out vanlig knappsats är minst sagt dåligt. :P Därför får jag kompromissa med ett qwerty. Finns en trolig chans att jag också skulle tycka att det hade varit den bästa telefonen jag haft, om jag hade stått ut med konstruktionsfelet... det kan inte kallas något annat. Tycker att det är helt underbart med dedikerade knappar för å, ä & ö. Och jag hoppas som sagt verkligen att HTC löser detta.


    Eftersom du uppenbarligen inte upplever problemet lika påtagligt som många av oss andra är det lite konstigt att du kan tycka att det klagas lite för mycket. Och eftersom du inte förstår hur folk kan ha problem med det är det också konstigt att tycka att folk klagar lite för mycket. Jag förstår inte hur du kan klaga på att folk klagar när du själv inte förstår problemet.

    Jag betalar åtminstone inte 5300kr för en mobiltelefon om tangentbordet inte går att använda när man ligger på rygg. Kanske använder jag mobilen oftare i ryggläge än dig? Det händer rätt ofta att jag skriver på mobilen innan jag somnar eller innan jag kliver upp ur sängen på morgonen (jag är en ryggliggare) eller när jag ligger och slappar i soffan. Klaga SKA man göra, annars får man ingen förändring. Köpte jag en bil där ryggstödet fälldes bakåt av sig självt när jag körde den i uppförsbackar, så skulle jag direkt lämna tillbaka den och få den utbytt eller åtgärdad. Argumentet att man inte kör så ofta i uppförsbackar duger inte! ;)
     
    Last edited: 30 nov 2010
  5. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Om "klaga" och "påtala brister" är samma sak är en tolkningsfråga. Klaga har en rätt dålig klang dock.

    Oavsett om det är klagan eller inte skapades den här tråden för att folk skulle kunna jämföra sina telefoner för att se om det eventuellt är ett konstruktionsfel på deras egna telefoner, men också för att ge folk utan telefonen en uppfattning om hur den är konstruerad och upplevs. Vi kan väl lämna det där? Ni som inte har några issues med telefonen och inte stör er på det, påtala då det och lämna det sedan där.

    Hur "bra" man tycker en sak är är en högst subjektiv uppfattning, börja med att lära er det så kommer ni igenom livet lättare och slipper hamna i slagsmål över helt banal saker.

    My 2 cents
     
  6. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    jishi. kan bara hålla med. Jag tror nog inte det är konstuktionsfel på DZ, men jag kan lätt förstå att folk kan tycka den har konstruktionsmissar. Inte riktigt samma sak. Jag är ganska säker på att den inte skall gå att ha utfälld när man ligger uppochner, den hade blivit alldeles för trög i mekaniken då. Sen kan man ju tycka vad man vill om det, och att HTC kanske skulle valt en annan konstruktion, men nu har dom ju inte det så det är bara att inte köpa den om man inte gillar den. Vill man ha en qwerty-Androidtelefon som klarar det så kan man ta X10 Pro Mini, den har både åäö och qwerty och fungerar utmärkt om då så står på händer :)

    Min enda "issue" med denna telefon är vikten, den borde gått att göra lite lättare... Men jag är i alla fall nöjd :)
     
  7. victorino

    victorino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    iPhone X 256Gb
    Telefon 3:
    iPhone 7 128Gb
    Jag har börjat märka ett "glapp" som är lite irriterande, när den är ihopfälld så flexar den, då det inte verkar som telefonen helt ihopfälld. när man trycker på skärmen kan man känna det.
     
  8. tendency

    tendency Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du testat en Nokia N97 Mini? Den har samma sorts ufällningsmekanism, men som jag skrev tidigare är den stabilare byggd och har fasta lägen som tillåter en hel del fjädring innan den fälls ut och ihop. Den har heller inga glapp och skärmdelen har en skön lutning. Den fäller inte ihop sig själv, hur mycket du än rycker i telefon! ;) Mycket stabil konstruktion. Se video: http://www.youtube.com/watch?v=0gxVMboQ3Q8

    Det var ju någon som fick ett mail av HTC där det påstogs att de arbetar på att förbättra "gångjärnen", så det måste ju innebära att de har förstått att något måste göras.

    X10 Pro Mini har jag kikat på, men tangentbordet är för litet och knapparna för ihopträngda för mina tummar, och så vill jag ha större skärm.
     
  9. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    tendency, nej har inte testat Nokian, men ja den såg onekligen bra ut i gångjärnen.

    Jag förstår dina synpunkter, och har också läst att HTC tittar på det, men den lär inte bli någon ändring för oss som redan köpt den, och de som redan är producerade lär också förbli som dom är. Möjligtvis att det kommer en Z2 eller något liknande med förbättrade gångjärn, men DZ som den är nu gissar jag kommer förbli som den är.

    Jag har en X10 Mini Pro med, förstår dina synpunkter på den med, men det är en jäkligt läcker liten lur ändå. Har lite separationsångest från den.
     
  10. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    *Eget gissande* -> Det borde ju inte vara omöjligt för HTC att t.ex. byta ut fjädern till något starkare om det skulle lösa de upplevda problemen även på redan tillverkade telefoner. */Eget gissande.*

    Själv upplever jag inte att det är något jag stör mig på. I mitt dagliga användande så är tangentbordet öppet när jag vill det och stängt när jag vill det. Det är väl dock olika hur man använder telefonen.
     
  11. tendency

    tendency Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är därför jag menar/tror att det är lite av en miss i konstruktionen av HTC, eftersom det uppenbarligen går att bygga bättre. DZ väger mer, men N97ans mekanism är tillräckligt stark för att klara mer vikt än den är byggd för.

    Just därför lämnade jag in min, i hopp om att de löser problemet så att jag kan köpa en igen. :teeth: Förhoppningsvis kommer det en fix för de som redan har handlat mobilen, eller att HTC gör en återkallning för de som vill. Det borde dom göra..

    Inget ont om den, den passar bara inte mig. Den är ju liten och smidig om inte annat. :)
     
  12. 404

    404 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kort status på min;
    Kan hålla både i tangentbord och skärm i utfällt läge i alla riktningar utan att den fälls ihop.
    Lyfter jag den i skärmen i hopfällt läge så öppnas den.
     
  13. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Håller jag i min telefon och ligger i sängen så åker skärmen ihop, dock håller jag telefonen på ett sätt som gör att detta inte händer, men kanske kan vara kul för någon där ute att veta hur min beter sig?:)
     
  14. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min är minst sagt sladdrig. Funderar allvarligt på att lämna in den. Jag hade läst om problemet innan jag köpte den men att den skulle vara såhär illa hade jag inte kunnat tänka mej, inte från HTC i vart fall.
     
  15. Snurpan79

    Snurpan79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 14 pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Platta 2:
    Samsung galaxy tab S7+
    Det här glappet som ni upplever när ni trycker på skärmen, det har jag också på luren jag fick efter min DOA. Sitter man och grejar med telefonen och trycker på vänster och sedan höger sida av skärmen så "vaggar" den till lite och det är inte ok tycker jag. Hur mycket glapp har ni på era? Ska jag gilla läget angående skärmen eller skicka tillbaka på ny DOA?
     
  16. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Är några mikrometersglapp. Visst, man känner det, men ingenting som stör för fem öre. Det är trots allt fysiska delar vi talar om, svårt att komma åt dessa små detaljer iom det.

    Nu vet jag inte hur "illa" det är med din, men personligen gillar jag läget!
     
  17. sluden

    sluden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy tab 2
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag skickade tillbaka min telefon som var så otroligt lös i gångjärnen. har äntligen fått klart min ångerrätt med de jag beställde från. massor med strul. Bestämde mig sedan för att inte ha någon Desire Z, var dock idag på en ONOFF butik och råkade se en Z där. Tog genast och kollade hur löst detta visningsex var.

    OJOJOJ vilken skillnad det var.

    Detta var ju verkligen den telefon som jag trodde det skulle vara från början. och om de flesta av alla era telefoner är som den på onoff så förstår jag varför ni inte höll med på mitt klagande. denna var riktigt bra.

    kunde till och med hålla den upp och ner utan att den fälldes ihop. om man lyfte den i endast skärm delen så höll den fortfarande ihop. de enda gångerna den ramlade ihop var när man höll den utfälld upp och ner och skakade den eller om man endast höll i skärmen och lyfte telefonen och skakade den rejält.

    är riktigt sugen på att skaffa en igen.
     
  18. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Var sitter "gångjärn"? :)
    Jag har haft min lur sen i fredags och när jag läste denna tråd då blev jag nojig och nyfiken om min lur har samma fel.

    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
  19. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Man undrar ju lite om du skojar med oss eller inte då gångjärnen är en av de huvudsakliga marknadsföringsobjekten för denna telefon.

    Rent mekaniskt är det metalldelarna som håller ihop den under och övre delen av telefonen och som gör att du kan få ut det fysiska tangentbordet.

    Och det som denna tråden handlar om är att många tycker att ut/ihop-fällningen är för lös alltså att den fäller ut / ihop sig för lätt.
     
  20. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hm, intressant. Var det en dummy eller en riktig telefon? De Dummies jag har testat var ännu värre i gångjärnen än vad mitt ex är.

    Har svårt att tro att de släppt en ny revision av telefonen redan, alla jag har testat släpper ju skärmen när man lyfter i bara skärmen.