Problem med touchskärmen

Diskussion i 'Hero' startad av Raiker, 24 nov 2010.

  1. Raiker

    Raiker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Touchskärmen på min Hero slutade fungera som den skulle idag, den registrerar ibland tryck på helt fel ställe, trycker man en gång så börjar telefonen registrera hur många tryck som helst och på fel ställe. Provade factory-reset, men fungerade ej. Ibland kan den fungera klockrent i några sekunder, sen börjar krånglet igen.

    Ska ringa och begära rekl., men tänkte passa på att höra om någon annan haft liknande bekymmer med hero? Började helt plötsligt, telefon ej varit varm/kall/blöt.
     
  2. Crusac

    Crusac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ledsen att måsta meddela att det enda som förmodligen hjälper är att byta digitizer. Anovo bytte denna 3ggr på min Hero. När de vid sista servicen monterat ihop telefonen som ett skämt blev jag förbannad (skärmen stack ut 5mm på ena kanten). Jag röt till och fick en ny Legend i utbyte! Du har 2års garanti på din Hero.
     
  3. Seamless

    Seamless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har samma problem med min hero. Kan man få det på garantin trots att man rootat och lagt in en massa annat lulllull i nallen?
     
  4. Crusac

    Crusac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Säkras att återställa till orginalrom!
    Har för övrigt en teori varför skärmen ballar ur, på mitt skrivbord på jobbet låg några starka (väldigt starka!) magneter. Får som för mig att de får den kapacitiva digitizern att balla ur, vad tror ni?!
     
  5. elaking

    elaking Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min digitizer har också börjat balla ur vid lite olika tillfällen. Ibland fungerar den ett par dagar utan några större problem dock. Tar så jäkla emot att bli av med telefonen i 2-3 veckor om jag ska skicka in den..

    Har för övrigt exakt samma symptom.
     
  6. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min pek dog ca 1 cm upp från botten av skärmen. Jag köpte en ny på ebay och bytte själv. Snabbt gjort. Men har du garanti så ska du utnyttja den.
     
  7. Dustin

    Dustin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    har funderat på detta också, men vågar inte riktigt, lyckades skruva sönder en HTC Diamond när jag skulle byta skärm på den... :(

    någon som har tips på företag som byter skärm för en billig peng?
    har tappat mobilen i backen och har en ordentlig spricka i skärmen, har svårt att tro att jag kan få bytt detta på garanti... :(


    EDIT:
    Hittat en polare som är villig att hjälpa mig byta skärm nu, men bara för att dubbelkolla, är det en sånhär jag behöver:

    http://cgi.ebay.com/LCD-Display-Scr...355620?pt=PDA_Accessories&hash=item1c165e2fa4

    Ungefär såhär ser luren ut idag:
    [​IMG]
     
    Last edited: 26 nov 2010
  8. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, det du länkar till är själva displayelementet.
    testa sök: HTC Google G3 Hero Digitizer
     
  9. Dustin

    Dustin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  10. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp, det där såg bättre ut :)
    Det är egentligen bara att skruva isär och se till att inte lämna fingertryck på displayen. Tänk på ESD, http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

    När touchen ska bort så värmde jag den i ugnen, vill minnas att det var ca 50 grader i 5-10min. Det finns videos för det där på youtube.

    Hoppas det går bra.
     
  11. användarnamn

    användarnamn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. Grevenon

    Grevenon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem med min. Problemet började för ca 1-2 månader sen. Man kan nästan tro att dom är tidsinställda på att sluta fungera samtidigt. Själv har jag lämnat in min i förhoppning att det går på garantin. Är det 2 år? Mediamarkt säger 1 år.

    Dustin, jag har en Hero service manual som PDF om du inte har hittat den själv.
     
  13. Crusac

    Crusac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    2 år enligt HTC själva iaf!
     
  14. Bee

    Bee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ellära kapitel 1: Kapacitiv betyder att det är kondensator, induktiv betyder spole, resistiv betyder resistans... ;)

    Magneten påverkar inte kondensatorn och ska därför inte störa den kapacitiva skärmen. Däremot finns det massa annan elektronik som du kan pajja, men det är vid växlande magnetfält du kan inducera en ström i spolarna (induktorerna). Ett statiskt magnetfält ger inte upphov till någon ström = inget pajjar,(elektriskt iaf).
     
  15. Bee

    Bee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag bytte min tjejs digitizer, hon tappade den så den sprack. Det är svårt att få tag på digitizers just nu, men jag fick tag på en från themobilesite.co.uk

    Kolla alltid så att dom har den hemma innan ni beställer annars kan man få vänta... mrgizmo.se t ex, har sen i augusti sagt att, " den kommer in i lager nästa vecka" Vilket deras hemsida säger också, men det är inte sant!!, dom har fortfarande inte fått in några.
    Här är service manualen för hero
    Finns en instruktionsvide på youtube oxå har jag för mig.
    Från mrgizmo kan det vara en ide att köpa ett prying tool och en mejselsats

    Om ni inte jobbar med elektronik-konstruktion/produktion dagligen så ta det lugnt och försiktigt när ni pillar i telefonen. Bättre att det tar lite tid och blir helt, än att det pajjar.
    Kostnaden för att lämna in telefonen på ifon.se eller mumien.se är typ 800-1000 spänn. Men de har liksom mrgizmo och andra svårt att få tag på digitizers så lämna inte in den utan att dom har en inne.

    Lycka till!
     
  16. Crusac

    Crusac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har du helt rätt i, rent teoretiskt. Men får som för mig att det ändå kan finnas ett samband. När min skärm ballat ur (blev överkänslig) reagerade den för rörelser ca 10cm ovan skärmen, med magneterna i närheten fryser (fastnar) skärmen.
     
  17. Bee

    Bee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Intressant!
    Det låter som ett komplext problem. Överkänsligheten kan ju bero på en förstärkare som ballar ur. Det finns en uppsjö med filter/förstärkarkopplingar och en del innehåller induktorer.
    Tyvärr jobbar jag mest med digitalelektronik och mitt arbete med analoga komponenter är begränsad. En induktor slutar bete sig "korrekt" när dess egna magnetfält är mättat,men om ett statiskt magnetfält kan bidra vet jag inte. Det troliga svaret är nej, men bevisligen påverkar det din telefon. :)
     
  18. Bee

    Bee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För den intresserade skärmbytaren, MrGizmo.se har nu HTC Hero Digitizers,(Touchskärmar), på lager.
     
  19. Raiker

    Raiker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Katshing har reparerat mobilen nu, skärmen verkar fungera men reparatören monterade också fast ett hårstrå mellan skärm och frontglas. Jättekul, bad katshing om att få häva köpet - men det gick inte för sig tydligen. In på borttagande av hårstrå igen efter julhelgen, kul.
     
  20. Lusen

    Lusen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter troligt jag hadde köpt en ny väska med en magnet på toppen som låser knäppet för skärm skyddet, sedan dess funkar inte nedre delen på skärmen. :(

    ps. med väska på så gick det inte att vrida skärmen eller att använda kompassen.
     
    Last edited: 3 jan 2011