Exchange 2010 SP1 - Kan inte skicka mail. Fixat: HTC uppdatering fixar detta!

Diskussion i 'Desire Z' startad av johanb2b, 23 nov 2010.

  1. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade tidigare problem med min Hero men lyckades lösa det.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=22690

    Nu bytte jag till en Desire Z och får då ett annat problem. Det är mycket märkligt av HTC tycker jag att de inte verífierat den funktionen på en helt ny lur.

    Det funkar att synka kalender, kontakter och mail men det går inte att skicka mail. Det ser ut som de går iväg inget felmeddelande men inget skickas det bara försvinner.

    Har googlat runt många har problemet men jag har inte hittat någon som löst det. Tydligen finns samma problem på iPhone4 men där finns lite lösningar men ännu inget för Z.

    Jag ställde precis en fråga till HTC-Support och påpekade hur kassa deras lurar är :teeth: Får se om och vad jag får för svar.

    Någon annan som löst det?
     
    Last edited: 24 dec 2010
  2. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jaha, då ska jag inte gnälla på vår it avdelning...
    Hur kommer det sig att det funkar med gamla versionen av sense tro?
     
  3. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra fråga. Det funkade ju klockrent på Heron efter min fix men inte nu med Z. Jag testade att återskapa Policyn men det gjorde ingen skillnad.

    Kör en workaround nu med Email.apk från 2.2 för synk av mailen och HTC-synken för bara kontakter och kalender.

    Har inte fått svar från HTC ännu.
     
  4. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  5. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo precis. Det var därför det löste sig med Heron som inte heller den stödjer EAS14.

    Jag har en dialog med HTC-Support och de bekräftar att det är ett problem med Exchange 2010 och att de jobbar på att lösa det.

    Fick även ett tips av dem med en grej jag kunde testa, det gjorde ingen skillnad och jag har skickat det till dem.

    Blir spännande att se vad nästa tips från dem blir eller när en uppdatering kommer.
     
  6. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fortfarande ingen lösning på detta. HTC Supporten sa att de avslutar mitt ärende eftersom de just nu inte har någon lösning på detta men att det är upphöjt till level3-supporten nu. Bara att vänta alltså..
     
  7. HasseG

    HasseG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag installerade ROADSYNC och allt fungerar fint!
     
    Last edited: 2 dec 2010
  8. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo preics! Andra synkprogram fungerar fint som roadsync eller den jag kör Mail.apk som är native 2.2.

    Men det är enligt mig inte lika snyggt och det ska fan bara funka med det inbyggda mailfunktionen från HTC. Annars kan de inte sälja den och säga att den klarar ActiveSync om den inte klarar Exchange 2010 som varit ute länge nu.
     
  9. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    @johanb2b Finns denna buggen också på Desire HD?
     
  10. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ingen HD att testa med men jag läste en tråd på XDA där de hade samma bugg på HDn. Men det har släppts en fix för den som löste problemet, tycker inte det borde vara så knepigt med Z:an men tydligen.
     
  11. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att jag har exakt samma problem trots att vi kör Exchange 2010 utan SP1...

    Med gamla Desire funkar det fint.
     
  12. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har en användare som haft samma problem. Han kör nu med en temporär fix som nämns i tråden där han använder Roadsync.

    Problemet yttrar sig även att man inte kan läsa mail med bifogade filer.

    Desire HD hade samma problem med det fixade sig i en uppdatering.

    En fråga till er med Desire Z: Vilken är den senaste uppdateringen? HTC's hemsida är ju helt värdelös på att hitta liknande info på...
     
  13. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har 1.34.405.5 på min, om det är den senaste vet jag inte men jag antar det eftersom det inte dyker upp något om jag manuellt söker efter uppdateringar.

    En annan sak som inte funkar är att om mailet är såpass långt att det kortas av så funkar det inte att trycka på knappen "Hämta återstående"

    Tycker det är fruktansvärt dåligt av HTC att släppa en telefon med dessa brister. Jag hade en Desire innan och de två primära sakerna jag använder telefonen till är mail och samtal. Insåg att jag skriver ganska mycket mail och saknade tangentbord som jag haft på mina tidigare HTC därför blev det nu en Desire Z, hade aldrig kunnat ana att denna skulle ha sämre Exchange stöd än den "gamla" Desire men borde kanske kollat upp detta innan.
     
  14. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tänkte bara flika in hur jag löste problemet.

    Tycker Touchdown och roadsync inte håller måttet rent grafiskt jämfört med Sense, sedan kan dessa så mycket mer än vad som egentligen behövs i det här fallet. Kalender mm. funkar ju redan i HTC så det är bara mailen som saknas.

    Jag installerade därför standard Android 2.2 email-klienten (email.apk), fixade lite så att det endast är denna klient som notifierar, inte syncar kalender mm, är standard osv. På så sätt så "känns" det väldigt HTC-original jämfört med om jag hade kört något av ovan nämnda tredjepartsprogram. Utseendemässigt så är det lite HTC över den också. Är faktiskt riktigt nöjd! Kan utan problem köra så här tills HTC fixat sin klient.

    OBS! Som jag sagt tidigare i tråden så kör vi Exchange 2010 utan SP1, huruvida detta funkar med SP1 vet jag inte.
     
  15. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har läst att det inte spelar någon roll om de kör SP1 eller inte.

    Problemet är att den nya mailklienten från HTC försöker använda sig utav EAP-14 (Exchange 2010) men har uppenbarligen en hel del brister/buggar. Den tidigare klienten använder istället EAP-12 (Exchange 2007) och då fungerar det klockrent. Hade man manuellt kunnat säga åt sin klient att köra EAP-12 hade det antagligen funkat bra, tyvärr går ju inte detta och vi tvingas installera den gamla mailklienten manuellt alternativt köra tredje-partsprogram.

    Eftersom det finns en uppdatering till Desire HD som löser detta problem borde ju HTC släppa en uppdatering inom kort till Z...
     
  16. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var vad jag hoppades på och tänkte inte göra något åt det utan vänta på att en uppdatering kom inom någon vecka eller så. När jag sedan såg en tråd som var nästan två månader gammal som berörde detta och där HTC's support var involverad så blev jag lite skeptisk - borde ju funnits en fix nu då..

    Han som jag varit i kontakt med på HTC's support under ett par dagar beskriver inte riktigt problemet på samma sätt. Han menar att Desire Z kör EAS-12 medans tidigare modeller inte följt EAS-standarden överhuvudtaget.

    Ang. SP1 så är det väl följande som gäller? Då borde det med andra ord vara någon skillnad? Exchange 2010 RTM / SP1 = EAS 14.0 / 14.1

    Så här skrev HTC:

    ---------
    "Hej Christian,

    Tack för ditt svar.

    Ursäkta om jag förklarade dåligt.

    Exchange Server 2010 är EAS 14 och Desire Z stödjer upp till EAS 12.

    Tidigare version av Android arbetade utan EAS standard och fungerade därför."
    ---------
     
  17. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hm.. Konstig förklaring.

    Om det nu är så att Desire Z kör EAS-12, varför fungerar det då fint för ex. HTC Desire HD 2.2 att köra mot Exchange 2010? Har Desire Z en specialversion som INTE stödjer EAS-14, när den uppgraderade Desire HD stödjer det fint (Exchange 2010)? Jag vet inte vad jag ska tro...

    Inte för att smutskasta supporten (jag jobbar själv som supporttekniker), men han verkar inte riktigt ha koll.
     
  18. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä man vet inte riktigt vad man ska tro så därför körde jag ADSI edit på vår Exchangeserver för att kolla vad de olika klienterna sätter för prägel och syncar man med HTC's klient (Desire Z) så står det följande:

    msExchDeviceEASVersion = 12.0

    medans det står 14.0 om man kör Touchdown.

    Och kör jag min gamla vanliga Desire så står det 12.1 och de två sistnämnda (12.1 och 14.0) fungerar men inte 12.0 som Desire Z trots allt verkar köra..

    Har ingen HD att testa med men troligtvis så är det 12.1 eller 14.0 som denna kör då?

    Skumt är det iaf...
     
  19. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du möjlighet så provar jag gärna med min HD då jag är väldigt nyfiken på ifall det fungerar. Hör av dig isåfall :)
     
  20. zeedjej

    zeedjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Drog iväg ett privat PM till dig så kan vi lägga ut resultatet i tråden sedan när vi testat färdigt.