Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    När får vi ta del av denna version!? Det är så otroligt snyggt! ;)
     
  2. morganchristiansson

    morganchristiansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väldigt färglada bilder :)

    Men jag undrar om man vill lägga till platser på detta sätt. Ett enklare sätt är att lägga till platser som favoriter med stjärna, samt bör platser som används ofta hamna längre upp i "Recent locations" fönstret (se screenshots jag postade tidigare) som det gör i Favorites i androids adressbok.
     
    Last edited: 20 nov 2009
  3. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ser mycket bra ut! Håller med om att det är trevligt när menyn smälter in bättre med OSet.
     
  4. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Haha tack! :D

    Om jag får tummen ur och lär mig skriva design till Android så lär den kunna komma fortare än om Johan måste skriva den (eftersom han även måste skriva all funktion). Det går lite trögt att komma igång dock, jag har mycket erfarenhet av Flex men steget för att få allting att funka verkan högre i Android. Sen har jag inte gett det någon vidare chans än ska nämnas.

    Koden i sig är rätt lik Flex iaf., båda är xml-baserade trots allt :)
     
  5. morganchristiansson

    morganchristiansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    FYI, Här är XMLen för screenshotsen jag postade (förutom screenshot för to.xml som är nästan likadan som from.xml):

    http://github.com/morganchristiansson/sthlmtraveling/blob/master/res/layout/planner.xml
    http://github.com/morganchristiansson/sthlmtraveling/blob/master/res/layout/from.xml
    http://github.com/morganchristiansson/sthlmtraveling/blob/master/res/layout/to.xml
    http://github.com/morganchristiansson/sthlmtraveling/blob/master/res/layout/when.xml
     
  6. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Härligt, det underlättar verkligen med lite riktiga exempel :)
    Tack!
     
  7. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick en exception igår, kan inte riktigt tala om vad jag gjorde men jag fipplade en del fram och tillbaka med sökningen som misslyckades.


    ---8<---
    [ 11-19 20:14:46.794 4429:0x114d E/AndroidRuntime ]
    android.view.WindowManager$BadTokenException: Unable to add window -- token android.os.BinderProxy@435db130 is not valid; is your activity running?
    at android.view.ViewRoot.setView(ViewRoot.java:428)
    at android.view.WindowManagerImpl.addView(WindowManagerImpl.java:178)
    at android.view.WindowManagerImpl.addView(WindowManagerImpl.java:91)
    at android.view.Window$LocalWindowManager.addView(Window.java:392)
    at android.app.Dialog.show(Dialog.java:231)
    at com.markupartist.sthlmtraveling.tasks.AbstractSearchRoutesTask.onNetworkProblem(AbstractSearchRoutesTask.java:114)
    at com.markupartist.sthlmtraveling.tasks.AbstractSearchRoutesTask.onPostExecute(AbstractSearchRoutesTask.java:96)
    at com.markupartist.sthlmtraveling.tasks.AbstractSearchRoutesTask.onPostExecute(AbstractSearchRoutesTask.java:1)
    at android.os.AsyncTask.finish(AsyncTask.java:416)
    at android.os.AsyncTask.access$300(AsyncTask.java:127)
    at android.os.AsyncTask$InternalHandler.handleMessage(AsyncTask.java:428)
    at android.os.Handler.dispatchMessage(Handler.java:99)
    at android.os.Looper.loop(Looper.java:123)
    at android.app.ActivityThread.main(ActivityThread.java:3948)
    at java.lang.reflect.Method.invokeNative(Native Method)
    at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:521)
    at com.android.internal.os.ZygoteInit$MethodAndArgsCaller.run(ZygoteInit.java:782)
    at com.android.internal.os.ZygoteInit.main(ZygoteInit.java:540)
    at dalvik.system.NativeStart.main(Native Method)
    ---8<---

    Ser ut som om det är en vy/dialig som sätts på en context? som är invalid eller nått.
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Perty tack för rapporten, ser ut som att den har tappat nätet och misslyckas med att bygga en alert för det. Insåg precis att jag har gjort lite dumma antaganden där omkring. Jag lägger in en bugg för det på GitHub.
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tanken är att gå mot det håll som Morgan har postat. Olof har gjort ett par förslag på hur den nya vyn där man väljer start och slut mål kan komma att se ut med. Platser är med på todo listan, dock inte prioriterat just nu.

    Är en bra ide att hålla ordning på hur ofta man väljer att åka till en plats och ranka den, lägger in det på listan över saker för kommande versioner.

    Vill gärna höra kommentarer på Morgans bygge, och om det är en väg som ni tror skulle kunna fungera.

    Dock, innan jag börjar på några större förändringar vill jag göra appen mer stabil bl.a. lösa problemen med positionering och förbättra adressök. Samt fixa problem som det Perty postade om ovan. Realtidsinformation har jag börjat kolla på och är något som jag kommer att jobba på parallelt framöver ihop med de andra sakerna.
     
  10. morganchristiansson

    morganchristiansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm.. efter att ha tänkt till lite så är den här väldigt lik From / To aktiviteterna i min version, med favoritplatser följt av historik..

    Dock skulle jag ta bort tabbarna och fönsterlisten och sätta textfältet längst upp för att ge maximal plats till autocomplete dropdownen.

    Jag tror att det räcker att favoriter (stjärna) behövs inget kategoriseringssystem. Behövs inte i adressboken på telefonen så varför skulle det behövas här?

    Har ett unikt utseende, känner inte igen det från några andra android appar.

    Tycker det var den bästa av dina mockups men den känns överdesignad.

     
    Last edited: 21 nov 2009
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Själv tror jag att vi kommer att se fler och fler appar med mer unika utseenden. Jag har tidigare hela tiden försökt att göra min applikationer så lika de native appar som finns. Reseplaneraren så som den är idag är t.ex. designad utifrån hur Directions under Maps ser ut. Dock tror jag att det här kommer att ändras mer och mer, speciellt när fler tillverkare lägger på sina egna teman. Detta tror jag kommer leda till att det blir svårare och svårare att få en app att bli lik systemet i sig. Tror att det är en bättre väg att gå att designa en app efter vad som är logiskt för just den. Har inte haft möjlighet att testa nya Market själv men man kan se på screenshots att den skiljer sig en del ifrån standard utseendet med.

    Finns en diskussion kring standard ikonerna i Android i android-developers gruppen. Där rekommenderar de t.ex. att inte använda sig av de ikoner som kommer med för att de kan och kommer mest troligt att förändras över tid. Det tycker jag iaf för mig visar på att saker kommer att förändras.
     
  12. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det ser himmla bra och intressant ut och jag håller inte med om designen...

    Tycker man ser allt för många appar där texten knappt går att läsa för att den är för liten eller mot svart bakgrund...

    Dessa bilder ser kanon ut.

    Keep upp the good work :)
     
  13. miFFhoe

    miFFhoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För det första vill jag säga att det här programmet är grymt!

    För det andra så har jag ett litet önskemål: En widget som visar realtidsinfo från vald station, skulle vara oerhört smidigt att ha! Förstår att det inte lär hända på ett tag med tanke på att realtidsfunktionen inte ens är implementerad än, men sedan lär de väl inte ta allt för länge ?

    peace
     
  14. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    +1 på denna, skulle vara riktigt najs! :D
     
  15. jakaan

    jakaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  16. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej,

    har haft aldeles för mycket på mitt vanliga jobb att göra på sista tiden, har dock lyckats få till en ny version som är redo för test.

    Nytt är förbättrat stöd för "My Location". I tidigare versioner så har den mer eller mindre gissat sig fram till var telefonen befinner sig, nu drar den igång en riktig sökning och baserar sökningen mot sl.se på den faktiska positionen som telefonen befinner sig på. Har även lagt in support för att göra shortcuts på "My Location" vilket gör att man kan ta sig "Hem" genom ett enda klick på sin home screen om man nu skapar en sådan shortcut.

    Har fortfarande en del fixar kvar att göra, speciellt runt shortcuts biten. Men det mesta är där.

    [​IMG]

    Eller ladda ner från GitHub, http://github.com/johannilsson/sthlmtraveling/downloads
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Uppdatering. Lagt till stöd för att sätta namn på shortcuts t.ex "Ta mig hem", "TCE - Kransen" eller vad man nu vill. Har förhoppningsvis också förbättrat valet av position då jag själv märkte att den ofta returnerade en lite för gammal position när jag var ute en sväng.

    [​IMG]
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ny uppdatering. 1.3.7RC3

    Lite små fixar från de tidigare två RC.

    Har även lagt in stöd för att välja från och till på en karta, finns under samma knapp som "my location" och "history". Den här biten är inte helt klar men jag vill gärna höra hur ni upplever att den fungerar.

    Är även intresserad av att höra ifall någon har problem med installationen, var tvungen att förändra schemat i tabellen för favoriter för att få in stöd för positioner.

    Senaste versionen.

    [​IMG]

    Eller apk:n direkt från GitHub, http://github.com/johannilsson/sthlmtraveling/downloads
     
  19. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Inga problem vid installationen! Installerade över gamla utan problem.
     
  20. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    nice jag vill att appen ser ut så, och att man kan ha svenska som språk grymt app i övrigafall!!! längtar tills den ser ut så som på bilden (eller liknande) :)

    kul att du bor i sollentuna också ;) då är vi 2 (viby bor jag i)