Dold SSID

Diskussion i 'Hero' startad av mogge, 19 nov 2009.

  1. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    På jobbet har vi ett Wifi som inte broadcastar SSID. Jag kan inte ansluta till detta nät med min Hero. Jag gör precis enligt anvisningen, och lägger till anslutningen manuellt, men den hittar iaf inte nätet.
    Lite surt eftersom det funkar på mina kollegors ifånar.
    Är det en känd bugg i Android, eller är det HTC specifikt?

    Tacksam om nån har en lösning på mitt dilemma. Man vill ju inte vara sämre än dom andra. :)
     
  2. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är Android eller HTC som är skyldiga men Hjälten har tyvärr svårt för dolda nätverk. Jag fick göra mitt eget nätverk synligt och sen dess är det inga problem att ansluta.

    Det ska gå att lägga till det manuellt, dubbelkolla SSID, Lösenord och att du satt rätt "säkerhet". Om du lyckas kan du tyvärr inte räkna med att den kommer hitta nätverket nästa gång.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Testa med "Wifi helper" (market). Med hjälp av det så får man tom igång WPA2 Enterrise som inte stöds av native Android...
     
  4. bengtb

    bengtb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade precis samma problem och det var enkelt att fixa. Lägg till nätverket manuellet -- det kommer inte att visas i någon lista eftersom det "inte syns".

    Jag hade dessutom problem med att min wifi-router bara släppte igenom i förväg angivna MAC-adresser. När jag lade till telefonens MAC-adress i listan fungerade det utmärkt.

    Jag hade inga problem med att få Android (Tattoo m 1.6) att automatiskt koppla upp sig mot det angivna nätverket även om det inte syntes. Däremot kunde iPhone inte gör det, så nu har jag ett synligt nät igen...
     
  5. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har testat att lägga till det manuellt, och trippelkollat alla inställningar. Men det funkar ändå inte.
    Det känns ju lite 'B' att en så pass enkel sak inte funkar. Tom min förra walkman telefon klarade ju det.
    Ska testa WiFi helper som nämndes i ett par poster upp.

    *Edit: Kollade just in WiFi helper och den kräver visst att telefonen är rootad. :(
     
    Last edited: 20 nov 2009
  6. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  7. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det problem jag har med wifi är att heron inte alltid ansluter när det är inom räckhåll, och jag sätter på wifi via widgeten. Det fixar sig genom att gå in i wifi-settings och dra lite upp och ner. Vet inte om det går att lösa det dolda roblemet på samma sätt.
     
  8. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, jag har samma strul hemma, där jag broadcastar min SSID. Ibland klagar den tom på WPA2 lösenordet så jag måste slå in det igen.
    Men på jobbet där vi har dold SSID hjälper inget av ovanstående. :(

    Grymt besviken på Heron (eller Android öht) när det gäller WiFi hittills...