Ansluta tangentbord till Androidtelefon (Bluetooth)

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Nickman, 8 apr 2010.

  1. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Går det att ansluta mitt Logitech tangentbord med Bluetooth till en Androidtelefon?

    Jag vet, det finns ingen större poäng med att kunna göra det, med det hade varit coolt om det funkade.

    Antagligen behöver väl Logitech skriva en drivrutin för det i så fall, eller?
     
  2. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Noops, drivrutinen är bluetooth's egen - men tror dock inte den delen av bluetoothfunktionaliteten är stödd i Android 1.x/2.x - än... Jag säger 'än' eftersom funktionaliteten ju är betydligt intressantare för en Android-baserad surfplatta än för en mobiltelefon och att det kommer Android-baserade surfplattar är det inget snack om... :)
     
  3. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har det kommit drivrutiner för tengentbord nu? Har ett MS BT tangentbord som hade varit praktiskt att kombinera med min Desire.
    Ännu bättre hade varit ett mindre hopfällbart BT tangentbord. Jag hade ett till min Palm (men ej BT, man var tvungen att fästa Palmen vid tangentbordet).
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Har nu provat ett par bluetooth-tangentbord i Android 2.2. Det fungerar bra direkt ur lådan för tangentbord med amerikansk layout. Men jag har inte hittat något sätt att ändra layout till svenska (med mindre än att roota).
     
  6. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vilka tangentbord har du provat? Är de HID kompatibla?
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  8. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Under förutsättning att du inte behövvt installera en specifik drivrutin för tangentbordet så borde det vara HID kompatibelt.

    Installerade BlueInput men den scannade inte av ordentligt, klicka på scanna och det kom omedelbart upp ett felmeddelande. När jag scannade via Settinge->Wireless->Bluetooth så såg telefonen både mus och tangentbord. Mysko!
     
  9. Anders

    Anders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stämmer att med Android 2.2 så fungerar BT tangentbord men bara med amerikansk layout(i varje fall med SGS). Som någon sa om man har root access kan man ändra detta och mappa tangentbordet. Vill du läsa mer kan du finna ett par länkar i denna tråd: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=312469&postcount=7
     
  10. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tackar för länken. Har redan köpt ett mini-tangentbord via Fleabay. Skall bli intressant att se hur det fungerar.
     
  11. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har nu fått levererat ett Mini BT tangentbord från Kina. Samma storlek som telefonen (tunnare), men jag kan inte para ihop dem. HTC Desire med FroYo. Den har med en Android.apk fil som flyttas till SD sedan använder jag en installatinsapp för att installera den. Men efter behlver den aktiveras över internet och där tar det stopp. Någon med erfarenhet?
     
  12. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm har ett gammalt microsoft glumpeduns BT tangentbord som jag försökte med. Gick att para med stod som status "ihopparad men inte ansluten". Lyckades inte få gång det. Tangentbordet är så dåligt i att det finns en BT scan knapp under men annars inget sett att se om det är igång (man trycker på tangenter för att starta och skiten har inte ens LED för vanliga capslock etc.).
    Det fungerade en gång i tiden när jag snabbt testade med min nokia e51 som kör symbian s60.
     
  13. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Problemet är att Bluetooth stacken i Desire är skit. Den klarar i prinicip av mikrofoner och högtalare/hörlurar. Allt som är HID finns det ingen koppling till. Pepparkakan är vårt hopp.
     
  14. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vet någon ifall den senaste uppdateringen, alternativt Gingerbread, har stöd för en bättre BT stack så man kan använda tangentbord?
     
  15. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har kört mitt tangentbord både på stock och rootad rom under en hyffsat lång tid nu mha blueinputs drivrutin. Själva tangentbordet är ett Micro Innovations foldable keyboard (ser ut så här: http://www.amazon.com/dp/B003JLK46W/?tag=swedroid-20) och kostar runt 280 spänn på Amazon). Tog ett par större bilder på det som jag bifogar. Grejen är att det blir väldigt nätt ihopfällt men samtidigt så pass stort så att det går att skriva på det väldigt bra när det är uppfällt.

    Finns även ett telefonstöd att fälla upp för att få till den rätta "notebook" vinkeln på telefonen :-)
     

    Bifogade filer:

  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Kom inte det generellt i 2.2? Samsung Galaxy Tab verkar fungera med de flesta BT-tangentbord. Men det blir bara amerikansk layout oavsett.
     
  17. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    HTC Desire

    Problemet ligger på HTCs telefoner, de har en begränsad BT stack som tydligen saknar HID stöd. Hade hoppats att den senaste uppdateringen skulle fixa det, men nada verkar det som.
     
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Har Gingerbread stöd för svenskt BT-tngentbord???